اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۳۵

دلار ارزان شد

صرافان ارز و سکه در معاملات روز سه‌شنبه بازار آزاد، یک دلار امریکا را با 103ریال کاهش 34هزار و 635ریال و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را بدون تغییر 10میلیون و 220هزار ریال مورد معامله قرار دادند. در سی و هشتمین روز سال، بازار آزاد تهران شاهد دادوستد یک یورو به ارزش 39هزار و 9ریال بود که در مقایسه با روز دوشنبه افت 294ریالی را نشان داد و هر پوند انگلیس نیز با 70 ریال افزایش 50هزار و 350 ریال مبادله شد. صرافان ارزش یک قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم را بدون تغییر قیمت، 10میلیون و 230هزار ریال روی تابلو ثبت کردند. همچنین نیم‌سکه طلای بهار آزادی با 20هزار ریال کاهش نسبت به روز دوشنبه، 5میلیون و 400هزار ریال و هر قطعه ربع‌سکه نیز بدون تغییر قیمت، 2میلیون و 880هزار ریال فروخته شد. هر قطعه سکه یک گرمی طلا با 10هزار ریال افزایش یک‌میلیون و 950هزار ریال و یک گرم طلای 18عیار نیز با 500ریال کاهش نسبت به یک‌شنبه، یک‌میلیون و 42هزار و 200ریال دادوستد شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با نیم دلار کاهش یک هزار و 235.2 دلار اعلام شد.


انتقاد معتمدی از مصوبه

وام ازدواج مجلس

به دنبال انتقادات مطرح شده نسبت به کارشناسی نبودن مصوبه افزایش10میلیون تومانی وام ازدواج در بودجه سال 1395، یکی ‌دیگر از مدیران عامل بانک‌ها نیز با اعلام اینکه این مصوبه مطلقا دچار مشکل و سقف مورد نظر کارشناسی‌شده نیست، گفت که اگر منظور نیاز زوجین است چرا مجلس به جای 10میلیون، وام را به 20 میلیون افزایش نداده است؟

معتمدی مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مبنای کارشناسی برای تعیین سقف وام ازدواج از سوی مجلس وجود نداشته، اظهار کرد: اصلا چرا باید مجلس برای تعیین سقف وام ازدواج پافشاری کند و برای آن عدد اعلام کند، مگر مجلس‌های قبلی چنین عمل کردند که اکنون اینگونه باشد.

وی با بیان اینکه در مجموع ما مخالف افزایش وام ازدواج نیستیم، یادآور شد: تصمیم‌گیری در مورد افزایش وام ازدواج فقط باید توسط مراجع اصلی و شورای پول و اعتبار که نمایندگان مجلس نیز به‌عنوان ناظر در آن حضور دارند انجام شده و بر مبنای کارشناسی اتفاق افتد و عدد در آن تعیین شود؛ نه اینکه در مجلس و بدون پایه عددی تعیین، قانون و الزام برای اجرای آن وجود داشته باشد.


«سوئیفت» هک شد

سوئیفت اعلام کرد، بعد از سرقت ۸۱میلیون دلار از حساب بانک مرکزی بنگلادش، ۱۱هزار موسسه مالی مجبور به به‌روزرسانی نرم‌افزارشان شده‌اند. گروه «سوئیفت» اذعان کرد که هکرها این سیستم انتقال بانکی بین‌المللی را مورد حمله قرار داده و هک کرده‌اند. بر اساس گزارش گاردین، این سیستم تبادل پول جهانی می‌گوید، 11هزار موسسه مالی این گروه، مجبور شدند سیستم نرم‌افزاری خودشان را به‌روزرسانی کنند. این اتفاق بعد از آن رخ ‌داد که 81میلیون دلار امریکا از بانک مرکزی بنگلادش به سرقت رفت. «سوئیفت»، شبکه مالی جهانی بین‌بانکی است که بانک‌ها روزانه برای انتقال میلیاردها دلار از آن استفاده می‌کنند. این گروه بین‌المللی ضمن هشدار به مشتریانش در رابطه با حملات سایبری اخیر که در آن مهاجمان با ارسال برخی پیام‌های جعلی روی سیستم کاربران اقدام به هک کردن سیستم آنها می‌کردند، اذعان کرد که از این حملات آگاه بوده است.


نرخ حق‌الوکاله

بانک صنعت و معدن اعلام شد

نرخ حق‌الوکاله بانک صنعت و معدن در سال 95 براساس مصوبه هیات‌مدیره این بانک 5/2درصد تعیین شد. گفتنی است براساس بخشنامه سال گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر نرخ حق‌الوکاله به کارگیری سپرده‌های سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی 3درصد تعیین شده و مطابق ماده 3 از بسته سیاستی نظارتی بانک یاد شده بانک‌های کشور مکلفند نرخ حق‌الوکاله خود را در ابتدای هر سال تعیین و اعلام کنند.


افزایش 3 برابری تسهیلات ازدواج عملیاتی نیست

رییس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: افزایش سه برابری تسهیلات ازدواج در بودجه 1395 با توجه به منابع محدود قرض‌الحسنه بانک‌ها نمی‌تواند عملیاتی شود برای اینکه بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات مذکور منابع مالی محدودی دارند. به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر عبدالناصر همتی شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تاکید کرد: مصوبه اخیر مجلس درخصوص افزایش تسهیلات ازدواج کارشناسی نبود که به یک‌باره پیشنهاد و بلافاصله تصویب شد و تسهیلات ازدواج 330درصد افزایش یافت. وی گفت: البته ما خوشحال هستیم از اینکه مردم عزیز بتوانند جهت امر خیر ازدواج مبالغ بالاتری را دریافت کنند و قطعا ثواب آن برای مدیران و مسوولان بانکی نیز بسیار زیاد است ولی به هر حال باید منابع مالی این کار نیز بررسی شود. رییس شورای هماهنگی بانک‌ها افزود: از سال گذشته تاکنون مبلغ 500 میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها کاهش یافته است. در 7سال گذشته حدود 20هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به 7میلیون و 600 هزار نفر پرداخت شده و هم‌اکنون نیز 450هزار تقاضا در سامانه بانک مرکزی ثبت ‌شده که از این تعداد 150هزار تقاضا مربوط به بانک ملی ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر