سوءاستفاده از ابزار قدرت در قیمت‌گذاری‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۰۶

نصرالله محمدحسین فلاح، عضو هیات‌مدیره کنفدراسیون صنعت ایران البته، موضع تندتری نسبت به دخالت دولت در قیمت‌گذاری دارد و معتقد است دخالت دولت در قیمت‌گذاری اشتباه است اما متاسفانه بیش از 60 سال است که دولت‌ها اصرار دارند که در قیمت‌گذاری ورود کنند و این‌کار را انجام می‌دهند. وی با اشاره به اینکه خروج دولت از قیمت‌گذاری نیاز به شرایط خاصی ندارد، تصریح کرد: این مهم نیست که شرایط کشور چگونه است؛ بلکه مساله این است که دولت باید دخالت خود را قطع کند.

این کارشناس صنعتی در ادامه تصریح کرد: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد، عمده نهادهای تولید افزایش یافته است. همچنین بر اساس اطلاعاتی که از سال 93 وجود دارد، خدمات دولتی و شرکت‌های بزرگ دولتی طی 11 ماهه همان سال در مقایسه با کالاهای تولید بخش خصوصی و واحدهای کوچک، سه برابر تورم بیشتر به نسبت کل تورم متوسط در کشور تحمل کرده‌اند. این به این معناست که دولت حق افزایش قیمت خدمات خود در نهادهای مثل آموزش و پرورش، مخابرات (بنگاهی که گفته می‌شود واگذار شده اما همچنان وابسته به دولت است)، یا آب و برق را دارد، اما عملا این حق را برای بخش خصوصی قائل نبوده است. یعنی اجازه نداده که بخش خصوصی قیمت کالاهای خود را افزایش دهد. به گفته فلاح، این یک نوع سوءاستفاده از ابزار قدرت است که در مجموع این بازی را باید به‌هم زد.


اقتصاد بسته نتیجه بازی دولت‌هاست

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پاسخ به این اظهارنظر که گفته می‌شد، اگر دولت دست از دخالت بردارد، شاهد اخلال عده‌یی از سودجویان و ذی‌نفعان در بازار خواهیم بود، گفت: متاسفانه شایعه چنین سناریوهای که شاهد دست‌های پنهان برای دخالت در بازار هستند، همواره مانع از دخالت دولت در بازار شدند. یا به بهانه اینکه اقتصاد بسته است؛ این بازی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که اقتصاد باید به سمت آزاد‌سازی حرکت کند، به‌طوری که اگر سالی 5 درصد از اقتصاد کشور نیز باز شده بود الان شاهد چنین داستانی در کشور نبودیم. کاری که همه کشورهای انجام داده و آرام آرام به این سمت حرکت کردند. به گفته این فعال بخش خصوصی، پیچ این اقتصاد به صورت عمده در اختیار دولت است. البته یک نکته مهم را نیز باید مد نظر داشت که دولت مقصر اصلی نیست، چراکه در کشور ما عناصر دیگری جز دولت وجود دارند که در اقتصاد کشور دخالت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر