تردیدها درباره تداوم آتش ‌بس سوریه بالا گرفت

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۳۲

گروه جهان|

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه هشدار داده اگر سریع‌تر اقدامی درباره سوریه صورت نگیرد، آتش‌بس در این کشور با خطر شدیدی مواجه خواهد شد. این درحالی است که همزمان با انتشار اخباری مبنی بر توقف مذاکرات ژنو، برخی رسانه‌ها از «طرح ب» دولت امریکا با هدف ارسال تجهیزات بیشتر برای مخالفان سوری خبر داده‌اند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا نیز که به لندن سفر کرده درباره فروپاشی آتش‌بس در سوریه گفته است:«به‌ شدت نگران آتش‌بس سوریه هستم و نمی‌دانم آیا این آتش‌بس پایدار خواهد بود یا خیر.»

به گزارش رویترز، با وجود درز کردن موضوع«طرح ب» نماینده ویژه سازمان ملل، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه حاضر نیست که شکست توافق فوریه بین امریکا و روسیه را برای ایجاد آتش‌بس بپذیرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفته است:«براساس تمامی معیارها آتش‌بس در سوریه همچنان پابرجاست اما اگر سریع‌تر اقدامی اتخاذ نکنیم با خطر شدید مواجه خواهد شد. مذاکرات با مخالفان و نظام سوریه همانطور که مقرر شده تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.»

دی‌میستورا در ادامه خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده‌ گروه بین‌المللی حامیان سوریه در سطح وزارتی به‌ دلیل وخامت اوضاع انسانی و با هدف بررسی آتش‌بس و روند سیاسی در ژنو شده است. وی تاکید کرده تا روز چهارشنبه با کسانی که در ژنو حضور داشته باشند به مذاکرات ادامه خواهد داد.

مذاکرات صلح سوریه اخیرا با هدف بررسی مساله گذار سیاسی و تشکیل دولت فراگیر در سوریه برگزار شد اما هیات مخالفان مورد حمایت ریاض با کارشکنی در مذاکرات به بهانه نقض آتش‌بس و حملات ارتش سوریه از مذاکرات خارج شدند. در همین رابطه بشار جعفری، رییس هیات مذاکره‌کننده سوری گفته که تیم او تلاش کرده، دولتی فراگیر را به عنوان راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ تشکیل دهد اما مخالفان با این ایده مخالفت کرده‌اند. جعفری در این باره گفته است:«ما پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی دادیم، آنها نپذیرفتند. در عین حال باید بگویم به هیچ‌ وجه نمی‌توان بر سر قضیه قانون اساسی بحث کرد به این معنا که قانون اساسی جدیدی تشکیل شود یا بر سر انتخابات پارلمانی جدید یا وضعیت ریاست‌جمهوری بحث شود.»

روزنامه السفیر با اشاره به نقش ریاض در توقف مذاکرات ژنو می‌نویسد به نظر می‌رسد، عربستان با حرکت‌های بین‌المللی که منجر به تشکیل نشست ژنو 3 شد و از 27فوریه آرامش را برقرار کرده، مخالف است. به همین دلیل اینکه می‌گویند ارتش سوریه در روزهای گذشته آتش‌بس را نقض کرده به هیچ‌وجه صحیح نیست و تنها بهانه‌یی است که برخی گروه‌های وابسته به ریاض برای فرار از تن دادن به راه‌حل‌های دشوار بیان کرده‌اند.

انتقاد از «طرح ب» امریکا

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که سازمان سیا و متحدان منطقه‌یی آن درحال تهیه طرحی هستند که تسلیحات پیشرفته‌تری ازجمله موشک‌های زمین به هوا را در اختیار نیروهای اپوزیسیون سوری بگذارند.

المانتیور با انتقاد از این طرح می‌نویسد:«ظاهرا عادات غلط در دایره سیاست‌گذاران در واشنگتن به صورت امری جا افتاده درآمده است. به‌ خاطر داریم که طرح موسوم به«آموزش و تجهیز» چطور ٣٨٢میلیون دلار هزینه در برداشت که نهایتا صرف آموزش ١٨٠نفر شد که از آن عده تنها ٩۵نفر هنوز فعال هستند. اما به‌ جای اینکه یک نتیجه منطقی از شکست طرح مذکور گرفته شود، که اینگونه برنامه‌ریزی‌ها عمل نخواهد کرد، اینک سیا درحال مشورت با ترکیه و عربستان سعودی است که قابلیت نیروهای شورشی را بالا ببرد. این طرح جز مصیبت برای مردم سوریه حاصل دیگری نخواهد داشت.»

گفته می‌شود، نگرانی امریکایی‌ها نسبت به چالش‌هایی که آتش‌بس با آن روبه‌رو است از آنجا سرچشمه می‌گیرد که حملات ارتش سوریه و حامیان آن ازجمله روسیه در نواحی اطراف حلب علیه جبهه نصرت وابسته به القاعده بسیار به مواضع گروه‌های مسلحی که مورد حمایت امریکا و متحدان منطقه‌یی آن هستند، نزدیک است.

المانیتور می‌نویسد:«همکاری روسیه و امریکا در سوریه، که تا حد زیادی ثمربخش بوده است، بهترین شانس برای خاتمه دادن به جنگ در سوریه است. به‌ جای طرح ب، رویکرد بهتر ایجاد مکانیسم‌هایی است که با نظارت‌های دقیق و همکاری‌های اطلاعاتی بین امریکا و روسیه و متحدان آنها در«گروه بین‌المللی حامی سوریه» مانع از نقض آتش‌بس شده و در عین حال این همکاری‌ها باید بر حلب و نواحی اطراف آن متمرکز شود با این هدف که حمله نهایی برای تصرف حلب نقطه عطفی را در جنگ سوریه رقم بزند.»

باراک اوباما در تازه‌ترین اظهارنظر درباره بحران سوریه پس از دیدار با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در لندن گفته است که تنها از طریق مذاکره می‌توان مشکل سوریه را حل کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، رییس‌جمهوری امریکا گفته، بحران سوریه نمی‌تواند بدون مذاکرات سیاسی حل و فصل شود و این نیازمند آن است که بشار اسد با افرادی که شدیدا با آنها اختلاف نظر دارد، کنار بیاید. اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کامرون تاکید کرده است:«تمام این مشکلات حل نمی‌شود، مگر اینکه ما بتوانیم روند سیاسی را به حرکت بیندازیم.»

در هفته‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها نوشتند که امریکا دست از خواسته‌اش مبنی بر کنار گذاشتن اسد برداشته است و دوره انتقالی که بر آن اصرار دارد بیشتر بر مشارکت اسد با مخالفان در اداره دولت تاکید دارد. شاید همین مساله باعث شد که مخالفان تندرو اسد مذاکرات را ترک کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر