هم‌ اندیشی محیط زیستی 9 مذهب از 15 کشور جهان

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۲۹

دومین سمینار بین‌المللی«محیط زیست، دین و فرهنگ» روزهای 4و 5 اردیبهشت ماه درحالی به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست در پردیسان برگزار شد که نمایندگان 9مذهب از 15کشور جهان از آفریقای جنوبی، اوگاندا، کنیا، امریکا، کانادا، فنلاند، ترکیه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، تایلند، اندونزی، فیلیپین و هند در آن حضور یافتند. این سمینار صبح شنبه با حضور مقامات عالی کشوری افتتاح شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست(پام) این سمینار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ایران، برنامه سازمان ملل متحد(یونپ) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) برگزار می‌شود. این سه سازمان با برگزاری مشترک این سمینار تلاش دارند تا این پیام را به جهانیان برسانند که «گفت‌وگو» بنیان هر نوع درک مشترک در میان نسل بشر، جوامع، فرهنگ‌ها و ادیان است. این سمینار بین‌المللی که سخنرانان و میهمانان خارجی از 15کشور جهان دارد به لحاظ توزیع جغرافیایی تمامی قاره‌ها را در برمی‌گیرند. همچنین طی این سمینار دو روزه شرکت‌کنندگان از 9 مذهب مسیحی، کاتولیک، سنی، شیعه، جین، هندو، زرتشتی، کلیمی و بودا در پنج پانل تخصصی به سخنرانی و بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.


اعتدال، دوری از خشونت و خودخواهی در رفتار با طبیعت

حسن روحانی رییس‌جمهوری در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ با هدف ارتقای گفت‌وگوی بین فرهنگی برای توسعه پایدار خاطرنشان کرد: اعتقادات دینی به عنوان یک انگیزه مهم فرهنگی می‌تواند پایه‌یی تاثیرگذار در حرکت جامعه به سمت اهداف بلند انسانی باشد. روحانی، ازدیاد جمعیت و گام برداشتن بشر به سمت صنعت بدون توجه به ضرورت حفظ محیط زیست را ازجمله عوامل فشار بر طبیعت و تخریب محیط زیست در جهان برشمرد و گفت: درحالی که انتظار می‌رفت همزمان با پیشرفت‌های صنعتی، انسان‌ها با کمک علم، اندیشه و فکر باری از دوش کره زمین بردارند اما عملا و با گذشت زمان، صنعت نه تنها کمکی به محیط زیست نکرد بلکه به تخریب آن پرداخت. روحانی با اشاره به اینکه نگاه دین و مذهب به ما می‌آموزد که مدیون طبیعت هستیم، اظهار کرد: باید در برابر نعمت‌های بیکران الهی سر تعظیم فرود آوریم و آموزه‌های الهی به ما می‌گوید که شکرگزار نعمات الهی باشیم و همه ادیان الهی متفق‌القول هستند که انسان در برابر زمین و نعمات الهی مسوول است. نمی‌توان بدون بهره‌گیری و استفاده از دین، فرهنگ، ایمان و ارزش‌های انسانی در مساله مهمی همچون محیط زیست به خوبی برنامه‌ریزی و اقدام کرد. وی با تاکید بر اینکه دستیابی به توسعه پایدار بدون صلح و اعتدال امکان‌پذیر نیست، افزود: ما باید هم با افراط، خشونت و تروریسم مقابله کنیم و هم در برابر تخریب محیط زیست بایستیم چراکه جهان ما باید عاری از خشونت و افراط و سوءاستفاده از نعمات طبیعی و افراط در رفتار با طبیعت باشد. روحانی با بیان اینکه طبیعت هوشمندانه به رفتارهای آسیب ‌زننده پاسخی سخت می‌دهد، استفاده بی‌حساب از آب‌های زیرزمینی، خشکاندن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها را ازجمله آسیب‌هایی دانست که بشر به طبیعت وارد می‌کند.

آینده چالش‌برانگیز در نبود مدیریت صحیح محیط زیست

آخیم اشتاینر، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP در این سمینار گفت: اگر نتوانیم محیط زیست را به درستی مدیریت کنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد و آینده انسان‌ها با چالش روبه‌رو می‌شود. سازمان ملل توانست دنیا را متعهد کند برای مساله‌یی که به تمام جهانیان مرتبط است و آن هم حفاظت از محیط زیست در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی است. عملکرد هفت میلیارد جمعیت روی کره زمین جو کره خاکی را تغییر داده که اگر این روند تغییر نکند و برای نسل‌های آینده شرایط بهتری ایجاد نکنیم قطعا با مشکلات و چالش‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهند شد. رییس اجرایی یونپ ادامه داد: در سازمان ملل سعی کردیم دستور کار جدیدی برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی کنیم که این دستور کار با 17هدف تهیه شده که توجه به توسعه پایدار در آن تاکید شده است.


وضعیت فعلی محیط زیست پیامد کارهای گذشته بشر

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این سمینار گفت: جریانی اجتماعی در راستای آگاهی برای حفاظت از محیط زیست در کشور درحال شکل‌گیری است که می‌تواند به رفع چالش‌ها و موانع کنونی زیست محیطی کمک کند. وی تاکید کرد: با وجود تمام چالش‌ها ازجمله مسائل اقتصادی که برای دولت وجود دارد، توجه خاصی به محیط زیست، فرهنگ و طبیعت می‌شود. امروز پس از 15سال دومین همایش با محوریت دین و فرهنگ و با هدف ارتقای گفت‌وگوی بین فرهنگی برای توسعه پایدار برگزار شده که امیدواریم بتوانیم تاثیر مفیدی بر فرهنگ و اندیشه در ادیان مختلف برای حفاظت از محیط زیست داشته باشیم. ابتکار تاکید کرد: از آنجا که ایران خاستگاه تمدن، فرهنگ و ادیان مختلف است در این زمینه مسوولیت بیشتری دارد و بر همین اساس در این راستا گام‌های موثری در سطح ملی و بین‌المللی برداشته است. آن چیزی که امروز در زمینه محیط زیست می‌بینیم، پیامد کارهای بشر در چند سال گذشته است؛ تخریب محیط زیست، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش منابع آبی و آلودگی خاک مسائلی است که آینده زمین را تهدید می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر