تشکیل دولت غیرنظامی درمیانمار پس از 50سال

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۲۷

گروه جهان

پارلمان میانمار تین‌چائو، یکی از متحدان آنگ‌سان‌سوچی را به عنوان رییس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد. این برای نخستین‌بار در چند دهه گذشته است که یک غیرنظامی رییس حکومت میانمار (برمه سابق) می‌شود.

به گزارش یورونیوز، در انتخابات چهار ماه پیش حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ‌سان‌سوچی که مخالف دولت پیشین بود، با کسب اکثریت آرا در پارلمان توانست نامزد خود را برای مقام ریاست‌جمهوری معرفی کند. این انتخابات از دید بسیاری از تحلیلگران، نخستین انتخابات آزاد نیم قرن گذشته در میانمار محسوب می‌شد. آنگ‌سان‌سوچی، به‌دلیل اینکه در گذشته با یک تبعه خارجی ازدواج کرده بود، طبق قانون اساسی نمی‌توانست به عنوان نامزد این مقام معرفی شود. او در جلسه انتخاب رییس‌جمهوری جزو نخستین نماینده‌های پارلمان بود که به رییس‌جمهوری منتخب رای داد. همسر او که یک بریتانیایی بود سال‌هاست که درگذشته است. دو نامزد دیگر مقام ریاست‌جمهوری، به عنوان معاونان رییس‌جمهوری فعالیت خواهند کرد.

باتوجه به اکثریت حزب اتحاد ملی برای دموکراسی در مجلس پیش‌بینی می‌شد که چائو برای ریاست‌جمهوری انتخاب شود. گفته می‌شود باتوجه به منع قانونی سوچی برای ریاست‌جمهوری، عملا با انتخاب چائو، سوچی رهبری کشور را در دست خواهد داشت. سوچی پیش‌تر هم گفته بود که او «بالاتر» از رییس‌جمهور خواهد بود.

آزادی سوچی و بازگشت او به سیاست میانمار پس از آن ممکن شد که نظامیان بعد از حدود 50سال، قدرت را واگذار کردند و اجازه دادند که انتخاباتی آزاد برگزار شود. باوجود حاکمیت یک دولت غیرنظامی از حدود 5سال قبل، نظامیان همچنان از قدرت زیادی برخوردار هستند. در سال ١٩٩٠ نیز انتخابات پارلمانی در فضایی کم‌ وبیش آزاد برگزار شد و حزب اتحاد ملی برای دموکراسی توانست به پیروزی چشمگیری دست یابد اما ارتش، با اعلام اینکه تفویض قدرت به این حزب با منافع و امنیت ملی در تضاد است، نتیجه انتخابات را ابطال کرد و آنگ‌سان‌سوچی حدود ۱۵سال در حبس خانگی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر