حوالی تعاون

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۶۶

تعاون، ‌‌محور توسعه متوازن است

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: تشکیل تعاونی‌ها به توسعه متوازن اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند زیرا به نهضت‌های انسانی توجه دارند.

ماشاالله عظیمی، ضمن تبریک دهه مبارک فجر و یوم‌الله 22 بهمن، یاد و خاطره امام شهیدان و شهدای گرانقدر میهن اسلامی را گرامی داشت و گفت: تعاونگران در سال‌های انقلاب و پس از انقلاب همواره نقش بسیار فعالی داشته‌اند. این‌بار هم تعاونگران سراسر کشور همصدا و همنوا با سایر ملت بزرگوار ایران در روز راهپیمایی انقلاب اسلامی شرکت کرده و به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک خواهند گفت.

دبیرکل اتاق تعاون ایران با اعلام این خبر که تعداد تعاونی‌ها پیش از انقلاب 2هزار مورد بود که هم‌اکنون به برکت انقلاب اسلامی به بیش از 180مورد رسیده است، گفت: این تشکل اقتصادی و اجتماعی در 30 سال گذشته با توسعه کمی و کیفی مواجه شده و امکان گسترش بیشتر آن و استفاده از ظرفیت‌های عدالت‌محورانه تعاون در کشور وجود دارد.

عظیمی خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها به عنوان یکی از نهضت‌های انسانی همواره در حال گسترش است و با وجود رشد ضعیف در اقتصاد دنیا با تکیه بر توان مردمی همچنان به عنوان قدرت برتر شناخته می‌شود.


منابع آزادشده برجام

به بخش تعاون هدایت شود

نماینده مبارکه درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش موثر بخش تعاون در اجرای برجام، گفت: رشد 8 درصدی اقتصاد با حضور این بخش محقق خواهد شد.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور و دوران پسابرجام، کارشناسان سناریوهای مختلفی را برای دستیابی به وضعیت مطلوب اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پسابرجام مدنظر قرار داده‌اند؛ یکی از این سناریو‌ها رونق اقتصادی از محل توسعه صادرات و گسترش صنعت در بخش‌های مختلف بوده است. این در حالی است که توسعه صادرات در وهله اول بهبود ساختارهای صنعتی و رونق‌پذیری تولید را می‌طلبد؛ اما در حال حاضر بخش صنعت نه تنها وضعیت رو به بهبودی ندارد، بلکه عمق رکود حاکم بر آن نیز روزبه‌روز شدیدتر می‌شود. شرایط رکودی حاکم در بخش صنعت از یک طرف و فضای جدید به‌ وجود آمده پس از برجام از طرف دیگر، متولیان حوزه صنعتی و تجاری کشور را دچار چالش‌هایی کرده است. از سوی دیگر در شرایط پساتحریم در داخل به یک مدیریت کارآمد برای توسعه اقتصادی نیاز داریم. شرایطی که اکنون شکل گرفته است اگر با وفاق همه‌جانبه و برنامه‌ریزی دقیق تبدیل به فرصت مناسبی برای پیشرفت و توسعه نشود، آسیب بزرگی به کشور وارد می کند. این جمله باور مشترک فعالان اقتصادی صاحبنظران و حتی سیاستمداران است.

علی ایرانپور در پاسخ به این سوال که باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی، برای اجرای برجام چه اقداماتی را لازم می‌دانید، گفت: برجام ماحصل تلاش چندین ساله مسوولان نظام به ویژه با هدایت‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری بود که یکی از نتایجش این بود که بعد از طی سال‌ها، موفق شدیم فشار ناشی از تحریم‌ها روی بخش‌های مختلف اقتصاد به ویژه صنعت را کاهش داده و بتوانیم اقتصاد را سامان دهی کنیم.

وی در این زمینه داشتن یک مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد را برای دستیابی به نتیجه مطلوب ضروری و موثر دانست و گفت: در این شرایط می‌توانیم از این مدیریت و برنامه‌ریزی به نفع شکوفایی اقتصاد و اشتغال بهره‌برداری کنیم و اقتصاد را به سمت صنعتی شدن و تکیه بیشتر بر تولیدات داخلی پیش ببریم؛ در غیر این صورت بدون برنامه‌ریزی دقیق کشور را به یک واردکننده صرف محصولات سایر کشورها تبدیل خواهیم کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر نقش صنعت در شرایط فعلی اقتصاد، گفت: صنعت ما در حال حاضر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و ما می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، شیوه‌های نوین را به‌کار ‌گیریم و با تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی، اقتصاد را به سمت خروج از رکود برده و اشتغال مولد و پایدار ایجاد کنیم. وی با تاکید بر استفاده از روش‌های آبیاری نوین به جای سنتی در کشاورزی، گفت: با این روش‌ها علاوه بر افزایش سطح زیرکشت، راندمان و بهره وری تولید را بالا خواهیم برد. با به‌روز کردن صنعت کشور باید فشارها از صنعت کاهش داده شود.

عضو فراکسیون تعاون مجلس با بیان اینکه بخش تعاون در قانون اساسی از جایگاه ویژه‌یی برخوردار است و برای آن سهم 25درصدی در نظرگرفته شده است، تاکید کرد: این بخش می‌تواند در شرایط پسابرجام و شرایط خروج از رکود تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به منابع مالی آزاد شده برجام، گفت: باید بخشی از این منابع را به سمت بخش مردمی تعاون سرازیر کنیم تا این بخش متحول شود. با متحول کردن بخش‌های تعاون، صنعت و کشاورزی می‌توان زمینه اشتغال و رشد اقتصادی پایدار و مولد را در آینده نزدیک فراهم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که رشد اقتصادی 8درصدی اقتصاد با چه شرایطی ایجاد می‌شود، با اشاره به نقش تعاون در ایجاد اشتغال و تاکید بر استفاده از این ظرفیت‌ها، گفت: با وجود همه خوش‌بینی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، این امر با این شرایط فراهم نمی‌شود، مگر اینکه سیاست‌های خود را در حوزه اقتصاد تغییر دهیم.

عضو فراکسیون تعاون مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد دولتی بسیار بزرگ است، گفت: وزن اقتصاد تعاونی به اندازه‌یی است که نمی‌تواند با چابکی کارهای بزرگ انجام دهد و با این اقتصاد رشد 8‌درصدی محقق نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر