سازمان خصوصی‌سازی 33 هزار میلیارد ریال سهام در بهمن ماه واگذار می‌کند

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۵۶

گروه اقتصاد کلان

مشاور سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری 33هزار میلیارد ریال سهم جدید به بازار سرمایه خبر داد و گفت: همچنین قرار است بخشی از سهام بانک‌های تجارت، ملت، صادرات نیز در10بهمن ماه امسال واگذار ‌شود.

به گزارش ایرنا، جعفر سبحانی افزود: بر همین اساس سهام پالایشگاه نفت کرمانشاه به ارزش پنج هزار و 700میلیارد ریال، پتروشیمی دماوند به ارزش 17هزار میلیارد ریال، توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران به ارزش 820میلیارد ریال و مس شهر بابک به ارزش 920 میلیارد ریال واگذار می‌شود. به گفته وی، سهام شرکت‌های پالایشگاه نفت کرمانشاه و توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران از طریق فرابورس و سهام شرکت‌های پتروشیمی و مس شهر بابک از طریق مزایده واگذار می‌شود؛ البته قرار است بخشی از این واگذاری‌ها 18بهمن ماه و بخشی دیگر 25بهمن ماه انجام شود.

وی همچنین از واگذاری 2.5درصد از سهام بانک تجارت، 3.84درصد از سهام بانک صادرات و 1.95درصد از سهام بانک ملت در 10بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: ارزش این واگذاری‌ها حدود پنج هزار میلیارد ریال بوده که از طریق بورس انجام می‌شود. به گفته وی، ارزش سهام قابل واگذاری بانک تجارت یک هزار و 100میلیارد ریال، بانک صادرات دو هزار میلیارد ریال و بانک ملت یک هزار و 600 تا یک هزار و 700میلیارد ریال است.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی همچنین از مزایده ٤٢جایگاه سوخت در ١١بهمن خبر داد و گفت: ارزش این واگذاری حدود دو هزار و 400میلیارد ریال است؛ ضمن اینکه ارزش قیمت پایه سه قطعه زمین ورزشی پیست اسب سواری که مزایده آن ١١بهمن انجام می‌شود حدود 350میلیارد ریال است. وی افزود: در مجموع ارزش ریالی واگذاری‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی در بهمن ماه که از طریق بورس(بانک‌ها) و فرابورس(پالایش نفت کرمانشاه و توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران) و مزایده (پتروشیمی دماوند، مس شهر بابک، جایگاه‌های سوخت و پیست‌های اسب سواری) رقمی حدود برابر با 33هزار میلیارد ریال است. براساس آمار اعلام شده از ابتدای امسال تا پایان دی ماه بیش از 13هزار و 818میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میزان 11هزار و 681میلیارد ریال در بورس، 369میلیارد ریال در فرابورس و 1768میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است. همچنین از 13هزار و 818میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده در این مدت 12هزار و 108میلیارد ریال به صورت بلوکی، 171میلیارد ریال به صورت تدریجی و 1539میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده است. افزون بر این، از این میزان واگذاری در امسال، 2120میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 11هزار و 698 میلیارد ریال نیز مربوط به شرکت‌های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر