اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۵۵

اقدامات مدیریت بحران

برای مقابله با «ال‌نینو»

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: آمادگی نسبی برای مقابله با پدیده «ال‌نینو» در کشور را داریم.

مرتضی اکبرپور در گفت‌وگو با فارس، درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پدیده «ال‌نینو» اظهار کرد: سازمان هواشناسی درباره موضوعات تخصصی از جمله «ال‌نینو» گزارش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

وی افزود: هنگامی که از سوی وزیر نیرو موضوع پدیده «ال‌نینو» در کشور مطرح شد، سازمان مدیریت بحران نسبت به پیشگیری و مقابله با این پدیده وارد عمل شد تا در این خصوص غافلگیر نشوند.

اکبرپور گفت: در این راستا تمام مراکز خدماتی و امدادی در سراسر کشور به خصوص در نقاط سردسیر دوگانه‌سوز شدند. از جمله این مراکز می‌توان به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، نانوایی‌ها و مدارس اشاره کرد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: هنگام وقوع «ال‌نینو» با افت شدید فشار گاز مواجه می‌شویم که در این راستا اقدام به دوگانه‌سوز شدن بعضی از مراکز کرده‌ایم. اکبرپور اظهار کرد: راهداری‌های سراسر کشور به خصوص در استان‌های سردسیر و کوهستانی در آماده‌باش هستند تا هنگام کولاک و برف و دیگر حوادث به مردمی که در جاده‌ها مانده‌اند، امدادرسانی کنند. وی افزود: به تازگی نیز در استان‌هایی که شاهد برف و کولاک شدید بودیم، راهداری توانست 50 هزار نفر را که در جاده‌ها مانده بودند، اسکان دهد و حتی یک نفر نیز در حادثه طبیعی گذشته جان خود را از دست نداد. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمادگی مقابله با «ال‌نینو» را دارید، اظهار کرد: در سال 86، با کاهش شدید دما در استان‌های مختلف کشور مواجه شدیم و با توجه به تجربه آن سال می‌توان عنوان کرد که آمادگی نسبی را داریم تا پدیده «ال‌نینو» غافلگیرمان نکند. وی یادآور شد: در حال حاضر نیز در اکثر نقاط کشور بارندگی و بارش برف را داریم که توصیه‌های لازم و توجه به نکات ایمنی به دستگاه‌های ذی‌ربط داده شده است و راهداری نیز در آماده‌باش به سر می‌برد تا اگر سیلابی اتفاق افتاد به کمک مردم بشتابد.


جمع‌آوری و حذف زباله‌گردها

از سطح شهر تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در راستای اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ کتفی‌ها و زباله‌گردها نیز از سطح شهر جمع‌آوری شده و به مرور زمان حذف می‌شوند.

به گزارش فارس، حسین جعفری با بیان اینکه زباله‌گردها یا حتی افراد معتاد بعضی کیسه‌های داخل مخازن را پاره می‌کنند، گفت: اگر من به عنوان شهروند زباله خود را ساعت 9 شب در مخازن قرار دهم، به دلیل مراجعه کارگران خدمات شهری بعد از آن جهت تخلیه مخازن، دیگر فرصتی به این افراد داده نمی‌شود تا کیسه‌های زباله را پاره کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه‌هایی را برای اصلاح وضعیت مخازن داریم، ادامه داد: در برنامه‌های بلندمدت میزان زباله در مبدا تولید کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه اگر بتوانیم مخازن پسماند را به داخل پارکینگ آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی ببریم، می‌شود به کسی اجازه نداد که در غیر از ساعات مقرر، زباله‌یی در داخل مخازن قراردهد، گفت: البته سرایدار ساختمان‌ها یا هیات‌مدیره آپارتمان‌های مسکونی باید در این خصوص همکاری‌های لازم را داشته باشند.


هزینه ساخت مسکن 2میلیون سود و قیمت زمین 16میلیون

محمد عدالت‌خواه، کارشناس مسکن وجود یک میلیون و 400هزار خانه خالی در کشور را ناشی از رانت‌های غیرمستقیم بخش مسکن و ارزش افزوده‌یی دانست که دولت‌ها از طریق تاسیسات زیربنایی در اختیار عده‌یی خاص قرار دادند. عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سودی که سازندگان و تولید‌کنندگان بخش مسکن بردند بیش از آنکه به دلیل زحمت آنها باشد ناشی از رانت‌های غیرمستقیم ایجاد شده دولت از طریق تاسیسات زیربنایی با بودجه‌های ملی بوده است. وی افزود: قیمت خانه به هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و هزینه‌های جانبی وابسته است. سوال این است چرا در تهران خانه‌یی که هزینه ساخت آن کمتر از یک میلیون تومان است و در لوکس‌ترین حالت به 2میلیون تومان می‌رسد باید بین متری 4 تا 18میلیون تومان فروخته شود؟این کارشناس مسکن با بیان اینکه خوشبختانه هم‌اکنون به دلیل رکود 2.5ساله بخش مسکن، قیمت‌ها ثابت مانده و تا حدودی حباب آن خالی شده است، گفت: طبیعی است که قیمت مسکن ظرفیت افزایش بیش از تورم را نداشت، وگرنه برخی سازندگان به قیمت‌های متری 18میلیون تومانی هم راضی نیستند. عدالت‌خواه اظهار کرد: رکود مسکن نباید بی‌خانه‌ها را ناراحت کند؛ زیرا در شرایط فعلی شاید بتوانند خانه‌دار شوند. این باید دغدغه مسوولان باشد نه اینکه به افرادی که همیشه سود برده‌اند، فکر کنند و هم‌وغم خود را برای خروج از رکود مسکن به کار گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر