کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۰۶

اجباری شدن مصرف سی ان جی

ایلنا عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم گازسوز شدن تمام تاکسی‌های درون شهری گفت: در حال حاضر ۲۱درصد از سوخت خودرو‌ها سی ان جی است و ضمن اینکه دولت باید مجوز بدهد و تاکسی‌های درون شهر را اجبار کند که از این سوخت مصرف کنند چون نسبت به سوخت مایع پاک‌تر است. وی افزود: ما در سیاست‌هایمان مطرح می‌کنیم که استفاده از سی ان جی باید اجباری شود زیرا به لحاظ اقتصاد کلان نیز به نفع کشور است.

کاظمی تصریح کرد: سوخت مایع حتی اگر بهترین سوخت یورو ۵ هم باشد، آلایندگی دارد اما در مورد سی ان جی این‌گونه نیست زیرا سوخت گاز تک کربنه است، گوگرد آروماتیک و بنزن ندارد و در کل ذات گاز خیلی پاک‌تر از بنزین است.


۶ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری

تسنیم عبدالحسین بیات مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره علت تاخیر در تکمیل طرح اوره آمونیاک شهدای مرودشت شیراز با اظهار اینکه یکی از علت‌‌های تاخیر در راه‌اندازی این طرح، کمبود خوراک (گاز طبیعی) مورد نیاز آن بود، گفت: واحد الفین طرح مروارید نیز به دلیل کمبود خوراک به صورت کامل در مدار تولید نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های طولانی شدن اجرای طرح ارسال نشدن تجهیزات مورد نیاز از سوی شرکت میتسویی به بهانه تحریم‌ها بود؛ این در حالی است که قرارداد تامین تجهیزات با این شرکت ژاپنی مربوط به قبل از تحریم‌ها بود. البته اکنون این طرح در مراحل پایانی است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره طرح‌ام جی مروارید گفت: خوراک به واحد تزریق شده و در کل این طرح در آستانه راه‌اندازی است. وی با اعلام اینکه طی دو هفته آینده خوراک به واحد پلی‌اتیلن طرح پتروشیمی مهاباد تزریق می‌شود، گفت: حدود 1.5ماه پیش فاز دوم خط لوله اتیلن غرب که خوراک مورد نیاز پتروشیمی مهاباد را تامین می‌کند، تکمیل شد.


نبود مشکل در افزایش تولید نفت

شانا سعید کوتی معاون تولید شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب با اشاره به رکوردگیری صورت گرفته در این شرکت گفت: نتیجه به دست آمده حاکی از برنامه‌ریزی صحیح برای آمادگی افزایش تولید در حد برنامه مصوب به محض لغو تحریم‌هاست. سعید کوتی معاون مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب درباره رکوردگیری انجام شده در این شرکت تصریح کرد: رکوردگیری انجام شده در شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، موفقیت‌آمیز، ایمن و بدون هیچ حادثه‌یی انجام شد. وی افزود: نتیجه به دست آمده، حاکی از برنامه‌ریزی صحیح برای آمادگی افزایش تولید در حد برنامه مصوب به محض لغو تحریم‌ها بود، به نحوی که در این زمینه هیچ‌گونه جای نگرانی وجود ندارد. کوتی گفت: یکی از اهداف رکوردگیری، شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم در امر تولید نفت است که با تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده، نقاط ضعف و قوت شناسایی شدند، به نحوی که امروز همه سیستم‌ها آماده افزایش تولید در سقف برنامه مصوب هستند. وی افزود: دلیل تحقق این امر، اجرا، تکمیل و راه‌اندازی برخی پروژه‌های نمک‌زدایی جدید و توسعه‌ ظرفیت برخی دیگر و همچنین انجام اصلاحیه و فعالیت‌های کوتاه‌مدت بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر