آغاز طرح خصوصی خرید اعتباری

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۹۸

گروه صنعت| دولت در ابتدای پاییز بسته‌یی را برای خروج موقت صنایع از رکود ارائه و در آن خط اعتباری 4هزار و 200میلیارد تومانی برای طرح خرید اعتباری کالا و ایجاد رونق در بخش لوازم خانگی ایجاد کرد. این در شرایطی است که اجرای این طرح با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو شد. حال با گذشت سه ماه از اعلام طرح کارت اعتباری 10میلیون تومانی از سوی رییس‌کل بانک مرکزی، این کارت‌ها چاپ و آماده توزیع شده‌اند. اگرچه کارشناسان معتقدند که این طرح از ابتدای امر بدون ایده بوده و بانک مرکزی بدون هماهنگی لازم آن را اعلام کرده و سپس به دنبال سازوکار طرح رفته است که همین امر منجر به بروز مشکلاتی در این زمینه شد. در این بین آخرین موضع بانک مرکزی حاکی از صدور کارت‌های اعتباری و آمادگی برای توزیع آن است؛ اما این‌بار با «گروه هدف» جدید. ناصر حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در همین زمینه از شناسایی گروه‌های هدف سخن گفته و اعلام کرده که جمع‌بندی ما برای اجرای این طرح، اکنون برای افرادی است که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند. هرچند حکیمی به چگونگی اجرای آن اشاره‌یی نکرده که این هم باز تغییر جهتی دیگر در توزیع کارت‌های اعتباری تلقی می‌شود؛ زیرا چندی‌پیش بانک مرکزی نیز اعلام کرد که کارت‌ها عام بوده و گروهای خاص را دربرنمی‌گیرد. در حالی معاون رفاه وزیر تعاون از ثبت‌نام چهار میلیون بازنشسته برای دریافت کارت‌های خرید خبر می‌دهد که رییس اتحادیه لوازم خانگی در این باره می‌گوید: مردم کالاهای خود را بخرند و منتظر کارت اعتباری خرید لوازم خانگی نباشند. این فعال بخش‌خصوصی معتقد است: مردم به دلیل تاخیر طولانی در شروع طرح دولت، از خرید لوازم خانگی صرف نظر کرده‌اند. از این رو، بخش خصوصی همزمان با طرح دولت وارد عمل شده و افرادی که گواهی کسر از حقوق داشته باشند، می‌توانند تسهیلات جدید خرید اقساطی لوازم خانگی دریافت کنند. البته شرایط اعطای این تسهیلات توسط بخش خصوصی شبیه طرح دولت است و در اقساط ۱۰ماهه پرداخت می‌شود. بنا به گفته طحان‌پور، این طرح به‌طور آزمایشی در تهران آغاز و در مرحله بعد به سایر استان‌ها توسعه می‌یابد.


ابهامات گروه هدف؛ دلیل تاخیر 2ماهه کارت

براساس آخرین اظهارات مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، کارمندان رسمی و پیمانی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و زوج‌های جوانی که در سامانه تسهیلات ازدواج نام‌نویسی کرده و هنوز تسهیلات نگرفته‌اند، مشمول دریافت کارت اعتباری می‌شوند. ناصر حکیمی با اشاره به تقسیم‌بندی مشمول دریافت کارت اعتباری در فاز اول به سه گروه هدف توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: گروه اول زوج‌های جوانی هستند که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کرده‌ و کد رهگیری دریافت کرده‌اند. حکیمی با بیان اینکه زوج‌ها با همان کد می‌توانند درخواست خود را برای دریافت کارت اعتباری خرید کالا در سامانه ثبت کنند، افزود: البته این تسهیلات علاوه بر تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج است و اگر از این تسهیلات استفاده کنند، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج آنها حذف نمی‌شود. گروه دوم کارمندان رسمی و پیمانی دولت و گروه سوم بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که دریافتی آنها کمتر از یک میلیون و 500هزار تومان (15میلیون ریال) است، هستند. وی ادامه داد: منابع اجرای طرح توسط بانک مرکزی احصا شده و از امروز (شنبه) این سه گروه در فاز اول می‌توانند درخواست دریافت کارت اعتباری را بدهند.

سقف کارت اعتباری 4برابر دریافتی

این مقام مسوول بانک مرکزی گفت: در این طرح، سقف کارت اعتباری برای افراد تا 4برابر دریافتی ماهانه است؛ بنابراین فردی که حداکثر 5/1میلیون تومان دریافتی دارد، کارت اعتباری 6میلیون تومانی دریافت می‌کند. سقف کارت اعتباری برای هر کدام از زوجین نیز 5میلیون تومان است که درمجموع، یک زوج 10میلیون تومان دریافت خواهند کرد. هر زوجی که در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده اما هنوز تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت نکرده‌اند، می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند و محدودیتی برای آنها نیست. وی ادامه داد: حدود 400هزار نفر در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند که مشمول این طرح می‌شوند. همچنین حدود 600 تا 700هزار نفر از کارمندان و بازنشستگان هم شرایط دریافت کارت اعتباری را دارند؛ بنابراین حدود یک میلیون (تا یک میلیون و 100هزار) کارت اعتباری توزیع خواهد شد. حکیمی، اعتبار مدت زمان استفاده از کارت‌های اعتباری را یک سال عنوان کرد و گفت: در صورت صلاحدید دولت، امکان تمدید اعتبار آن وجود دارد.


70هزار کارت توزیع خواهد شد

در همین زمینه، احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه در دو استان البرز و خراسان نام‌نویسی کارت‌های خرید برای بازنشستگان انجام شده است، اظهار کرد: 70هزار کارت چاپ شده که امیدواریم هفته آینده در میان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی توزیع شود. میدری با اشاره به محوریت استان البرز در این طرح گفت: نزدیکی به تهران، مهاجرپذیر بودن و تنوع قومیتی از دلایل انتخاب البرز برای اجرای آزمایشی این طرح بوده و امیدوارم با خروجی مثبت آن و استقبال قشر بازنشستگان البرز، این طرح با وسعت بیشتر در سایر نقاط کشور به انجام برسد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌تر در نشست خبری گفته بود: در فاز نخست طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان، برای 129هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در البرز اجرا می‌شود. این طرح از هفته گذشته آغاز شده است و تاکنون 8هزار نفر از بازنشستگان با ارسال پیامک به سامانه 10001422 برای تحت پوشش قرار گرفتن در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.


مکانیسم اجرایی «کارا کارت»

این مسوول وزارت رفاه به مکانیسم اجرایی «کارا کارت» اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی با ارسال کد ملی خود از طریق پیامک به سامانه درنظر گرفته شده، در این طرح ثبت‌نام می‌کنند و حداکثر پس از یک هفته، پس از پایان ثبت‌نام پیامکی برای آنها ارسال و شعبه بانک رفاه ارائه‌دهنده کارت اعتباری‌شان اعلام می‌شود. این کارت‌ها براساس میزان دریافتی بازنشستگان شارژ می‌شود و شامل 4برابر حقوق آنهاست و با نرخ 12درصد سالانه محاسبه می‌شود.


مردم فعلا منتظر کارت نباشند

از سوی دیگر، اتحادیه لوازم خانگی برای نجات تولیدکنندگان از ورشکستگی، ابتکار عمل را در دست گرفته و از طرح تسهیلات جدید خرید اقساطی لوازم خانگی خبر می‌دهد. محمد طحان‌پور با بیان اینکه سازوکار طرح توزیع کارت‌های اعتباری نادرست و بدون هماهنگی است و تاکنون هیچ کارت اعتباری به شخصی داده نشده است، گفت: در دولت گذشته نیز این طرح مطرح شد و این نخستین‌بار نیست ؛ در آن دولت نیز اجرا نشد. وی اعلام کرد: به دلیل تشدید رکود در بازار و نبود مشتری ۶۰درصد چک‌هایی که فروشندگان لوازم خانگی به کارخانجات داده‌اند، یکی پس از دیگری برگشت می‌خورد.

طحان‌پور تصریح کرد: بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات خرید لوازم خانگی با سود 12درصد سر مردم منت می‌گذارد. وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان به تضمین نیاز دارند و دولت به جای این طرح، ضامن خریداران شود تا تولیدکنندگان بتوانند اجناس خود را به صورت قسطی توزیع کنند.

وی افزود: سود بانک‌ها در این طرح 17درصد است زیرا تولیدکنندگان گفته‌اند که پنج درصد سود خود را به بانک‌ها می‌دهند. طحان‌پورگفت: اینکه گفته می‌شود، برای 70هزار بازنشسته کارت خرید تهیه شده صحیح نیست؛ زیرا تنها 13هزار بازنشسته از این طرح استقبال کرده و معلمان نیز انصراف داده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر