اجرای مسکن قسطی؛ نیازمند حمایت دولت

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۹۳

گروه راه و شهرسازی

با وجود گذشت یک‌ماه از تصویب طرح مسکن قسطی از سوی بانک مرکزی، این طرح هنوز اجرایی نشده و عملیاتی شدن آن با اما و اگرهایی مواجه است. براساس این طرح سازنده‌ها شامل انبوه‌سازان و خرده‌سازها (بسازوبفروش‌ها)، می‌توانند با نظارت و مداخله حقوقی بانک‌ها در معاملات، واحدهای نوساز را به صورت مدت‌دار و غیرنقد به متقاضیان واگذار کنند و درواقع نقش بانک مسکن در اجرای این طرح، تضمین پرداخت به موقع اقساط معامله از جانب خریدار است اما نبود هماهنگی و نگاه مشترک میان انبوه‌سازان و مسوولان بانک مسکن، موانعی را درمسیر اجرایی شدن این طرح قرارداده است، ‌یکی از این موانع میزان بالای کارمزد دریافت این تسهیلات است که اغلب کارشناسان و فعالان حوزه مسکن به آن اشاره می‌کنند. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه با کارمزد ۴ تا ۵درصدی بانک مسکن برای تضمین در فروش قسطی مسکن، از این طرح استقبال نمی‌شود، می‌گوید: مردم آمادگی خرید مسکن را دارند اما توانایی بازپرداخت تسهیلات مسکن با سودهای کنونی را ندارند و با این کارمزد به‌طور قطع مردم از طرح فروش مسکن قسطی استقبال نمی‌کنند.

فرشید پورحاجت درباره سرنوشت طرح فروش مسکن قسطی می‌افزاید: انبوه‌سازان مذاکراتی با بانک مسکن داشته‌اند که برای ترغیب متقاضیان کارمزد تضمین بازپرداخت تسهیلات این طرح 2درصد باشد اما بانک مسکن با توجه به ریسک بالای این تسهیلات، پیشنهاد کارمزد 4 تا 5 درصدی را داده است. وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار می‌کند: جلساتی در این باره برگزار شده و پس از صحبت‌های اولیه هنوز چارچوب اولیه برای اجرای این برنامه آماده نشده است و باید سازمان‌های مختلفی به این قضیه ورود پیدا کنند چون هنوز به یک اجماع برای چارچوب مشخص نرسیده‌ایم. پورحاجت با تاکید بر اینکه دولت باید برای خروج بازار مسکن از رکود کمک کند، می‌گوید: در حال حاضر به نظر می‌رسد نظام بانکی نتوانسته عرضه مسکن را تقویت کند، مضاف بر اینکه بانک مرکزی به عنوان اولویت اصلی تمهیدات در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را در دستور کار قرار دهد که هم‌اکنون این برنامه وجود ندارد. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه 28 درصد تولید ملی با صنعت ساختمان ارتباط دارد، ادامه می‌دهد: همان‌گونه که دولت برای خودرو تسهیلات مناسبی را پرداخت کرد برای بخش مسکن نیز این تسهیلات را در نظر بگیرد.

پورحاجت با اشاره به اینکه دولت در بخش تولید و تقاضا باید سهل‌گیری را در دستور کار قرار دهد، اظهار می‌کند: با وجود تلاش‌های صورت گرفته ازسوی انبوه‌سازان و مکاتباتی که با بانک مسکن داشته‌ایم هنوز سیستم بانکی با رویه‌های سابق تسهیلات پرداخت می‌کند و مکانیسم رسوب پابرجاست. وی گفت: شیوه پرداخت این تسهیلات باید تغییر کند، وزیر راه و شهرسازی در این رابطه تلاش می‌کند اما وزارت راه و شهرسازی به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه مسکن را برطرف کند باید تیم اقتصادی دولت به وزیر راه کمک کند حتی مجلس در لایحه بودجه تمهیدات ویژه‌یی برای رونق مسکن لحاظ کند. پورحاجت با تذکر نسبت به اینکه تا بازار مسکن به حرکت در نیاید رکود اقتصادی پابرجاست، افزود: با وجود اینکه برخی فرافکنی می‌کنند که تقاضا برای مسکن وجود ندارد اما تقاضای موثر در بازار وجود دارد که شرایط مناسب برای تسهیلات و ورود مردم به بازار مسکن وجود ندارد. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با ابراز اینکه مصوبات بانک مرکزی توسط بانک‌ها رعایت نمی‌شود، بیان کرد: متاسفانه بانک‌ها بابت سپرده‌های مردم سودهای آنچنانی پرداخت می‌کنند و تا زمانی که این وضعیت حاکم باشد هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر