اخبار

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۰۸۶

تامین 35درصدی مجموع درآمدهای کشور از محل مالیات‌ها

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور میزان درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده سال جاری را 75 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: نقش و سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کشور روند رو به رشدی دارد و در سال آینده حدود 35درصد مجموع درآمدهای کشور از محل مالیات‌ها تامین خواهد شد و این روند رو به رشد یعنی همان آرزوی دیرینه استقلال اقتصادی که کشور به‌دنبال تحقق آن بوده است.

سید کامل تقوی‌نژاد در دیدار با امام جمعه مشهد ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت کلی نظام مالیاتی و نقش رو به رشد آن در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی امروز به دنبال آن است که صادقانه، شفاف و واقع بینانه با مردم تعامل کند.

وی با بیان اینکه مردم توقعات بجا و درستی از نظام مالیاتی دارند و آن شفاف، سالم و عادلانه عمل کردن دستگاه مالیاتی است، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، مقام معظم رهبری دیدگاه‌های روشن و صریحی در خصوص موضوع مالیات بیان فرمودند و این امر، کار مجریان را راحت‌تر کرده و جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های جدیدی در نظام مالیاتی اتخاذ شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، مقوله مالیات و پیشرانی آن در اقتصاد را سنگ بنای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: تنها با تکیه بر مالیات و قطع وابستگی بودجه کشور به نفت است که می‌توان اقتصاد را از تکانه‌ها و آسیب‌های احتمالی به دور داشت.

وی بحث ارتقای فرهنگ مالیاتی در جامعه را یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر نظام مالیاتی برشمرد و گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند مالیات یک فریضه است و به همین منظور و برای ترویج فرهنگ این فریضه، ‌باید همه نهادها، حوزه‌ها، ارکان نظام و اندیشمندان و صاحب‌نظران و رسانه‌های جمعی در امر توسعه فرهنگ مالیاتی مشارکت داشته باشند.


انحلال وزارت نیرو

رسما منتفی شد

موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی در جلسه فوق‌العاده روز پنج‌شنبه دولت با حضور رییس‌جمهوری پس از اظهارات چیت‌چیان، زنگنه و طیب‌نیا به رأی گذاشته شد و در نهایت این موضوع به تصویب هیات وزیران نرسید. به گزارش تسنیم، روز گذشته نشست فوق‌العاده‌یی با حضور رییس‌جمهوری تشکیل شد و برخی پیشنهادات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب لایحه برنامه ششم توسعه با حضور وزرای کابینه بررسی شد. یکی از این پیشنهادات، موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی بود. پیگیری‌های تسنیم حاکی از این است که پس از طرح این مساله، وزرایی چون «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو، «بیژن نامدارزنگنه» وزیر نفت و «علی طیب‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی مسائلی را در این خصوص بیان کردند. پس از آن موضوع انحلال وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی به رأی گذاشته شد و در نهایت این موضوع به تصویب هیات وزیران نرسید.


تعیین دستمزد با محوریت خط فقر

ایسنا| یک کارشناس بازار کار معتقد است: تا زمانی که خط فقر به عنوان یکی از موضوعات محوری همچون تورم در تعیین دستمزد پذیرفته نشود نمی‌توان افزایش دستمزد فراتر از تورم را انتظار داشت. حمید حاج‌اسماعیلی اظهار کرد: تا امروز مباحث مربوط به دستمزد با محوریت نرخ تورم و سبد معیشت خانوار پیگیری شده است و هیچ شیوه و مکانیسم جدیدی که جایگزین شرایط قبلی در شورای عالی کار شود، پیشنهاد

نشده است. وی ادامه داد: طبعا اگر قرار است، سبد هزینه خانوارهای کارگری تعریف شود باید برای آن شاخص ایجاد کنیم یعنی اینکه دولت مقیاسی برای معیشت خانوارها بپذیرد که این مقیاس بتواند بر اساس شرایط معیشت، دستمزد را افزایش دهد. کارشناس بازار کار پیشنهاد کرد: برای مولفه دوم ماده 41 قانون کار، دولت خط فقر را به عنوان یک موضوع محوری نظیر تورم در شورای عالی کار بپذیرد.


امکان فسخ واگذاری آلومینیوم المهدی وجود ندارد

ایسنا| رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه قرارداد واگذاری آلومینیوم المهدی از نظر سازمان خصوصی‌سازی درست و سالم است، گفت: تنها در صورتی این قرارداد منجر به فسخ و ابطال می‌شود که خریدار تعهدات خود را انجام ندهد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، در خصوص رای هیات داوری در مورد واگذاری آلومینیوم المهدی گفت: تاکنون تنها یک جلسه توسط هیات داوری برای بررسی پرونده واگذاری آلومینیوم المهدی برگزار شده و بعید است که با یک جلسه هیات داوری به نتیجه برسد، زیرا حجم مطالب زیاد است؛ وگرنه موضوع از نظر ما کاملا روشن است و شاید یکی، دو جلسه دیگر به جهت اینکه حجم مطالب زیاد است، زمان ببرد و رسیدگی به چند جلسه دیگر نیاز داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان لغو این واگذاری وجود دارد یا خیر، گفت: از نظر ما نه؛ زیرا واگذاری انجام شده است، البته این به معنای این نیست که این واگذاری تا ابد پایدار است زیرا خریدار تعهداتی دارد که اگر تعهدات خود را انجام داد از نظر سازمان خصوصی‌سازی قرارداد درست و سالم است، ولی اگر خریدار تعهدات خود را انجام نداد، سازمان خصوصی‌سازی حق فسخ و ابطال معامله را پیدا می‌کند؛ البته در آن زمان هم به هیات داوری مراجعه می‌کنیم ولی این‌طور نیست که بگوییم این معامله تحت هر شرایطی برگشت‌پذیر نیست، بلکه برگشت‌پذیر است ولی از نظر سازمان، قراردادها صرفا به دلیل تخلف خریدار می‌تواند، جابه‌جا و فسخ شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه قرارداد آلومینیوم المهدی از نظر ما پایدار است مگر اینکه خریدار تخلف کند، اضافه کرد: مواردی که به هیات داوری مطرح شده، هیچ یک موجب لغو قرارداد نیست، بلکه شبهاتی به دلیل عدم اطلاع از واگذاری و نکات دقیق آن مطرح شده است که سازمان خصوصی‌سازی نیز به شبهات آن پاسخ داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر