درمان اختلالات عصبی با کاشت ال‌ای‌دی

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰

نیچر

پیش از کشف درمان‌ برای بیماری‌هایی همچون آلزایمر، دانشمندان باید درک بهتری از چگونگی ارتباط نورون‌ها با یکدیگر در مغز پیدا کنند. محققان دانشگاه میشیگان اخیرا گامی به سوی این هدف برداشته و کوچک‌ترین کاوشگر ال‌ای‌دی قابل کاشت در مغز زنده را تولید کرده‌اند.

در حوزه اپتوژنتیک، فیبرهای نوری کاشته شده برای تحریک سلول‌های مغز با قرار دادن آنها در برابر پالس‌های نوری استفاده می‌شوند و همزمان یک دستگاه دوم به ثبت واکنش آنها می‌پردازد.

اما به‌گفته دانشمندان امریکایی، چنین تنظیماتی نمی‌تواند شیوه ارتباط‌گیری نورون‌های مغز را با یکدیگر ثبت کند و اکنون کاوشگرهای جدید آنها این قابلیت را ممکن کرده است.

هر کاوشگر کوچک‌تر از عرضی کمتر از یک‌دهم میلی‌متر برخوردار بوده و حاوی 12 ال‌ای‌دی است که بزرگ‌تر از بدنه سلول یک نورون نیستند؛ همچنین 32 الکترود در هر کاوشگر وجود دارد. هر ال‌ای‌دی می‌تواند یک نورون را فعال کند و همزمان، الکترودها می‌توانند واکنش‌های سایر نورون‌های موجود در شبکه اطراف را شناسایی کنند.

این فناوری در حال حاضر در دانشگاه نیویورک طی پژوهشی در مورد چگونگی شکل‌گیری خاطرات در حیوانات، روی موش‌ها آزمایش شده است. دانشمندان دانشگاه ایلینویز و دانشگاه واشنگتن پیش از این از کاوشگرهای ال‌ای‌دی فعالساز نورون خود رونمایی کرده بودند اما این کاوشگرها از الکترود برای سنجش واکنش‌ها برخوردار نبودند. این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.