مصوبه خرید دین با سود 20 درصد ابلاغ شد

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۴۶

گروه صنعت

صنایع مختلف در رکود به سر می‌برند و دولت در تلاش است تا با اجرای بسته خروج از رکود، صنایع را از رکود خارج کند. در این میان، آن طور که معاون وزیر صنعت می‌گوید؛ سرانجام بیش از دو ماه بلاتکلیفی، مصوبه خرید دین به بانک‌ها ابلاغ شده است. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اعلام این خبر درباره‌ اجرای طرح تسهیلات خرید دین برای کالاهای واسطه‌یی گفت: دو روز پیش مصوبه شورای پول و اعتبار با نرخ سود 20 درصد به بانک‌ها ابلاغ شد که امیدواریم از هفته آینده بانک‌ها در این زمینه همکاری کنند و این طرح به مرحله‌ اجرا برسد. مهدی کرباسیان ادامه داد: در این رابطه دولت باید حمایت ویژه‌یی از صنایع داشته باشد و ما نیز در این قضیه فکر می‌کنیم، یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکل جدا از به راه افتادن ساخت‌وساز و بسته‌های حمایتی دولت، افزایش صادرات است. از سوی دیگر، این مصوبه در شرایطی ابلاغ شده که دولت برای خروج صنایع بزرگ از جمله فولاد بسته‌ ویژه‌یی را جدا از لایحه بودجه 95 تهیه کرده است. به گفته کرباسیان، در خصوص رکود بازار فولاد جلسه‌یی با وزیر صنعت، برگزار و در آن جلسه، برخی پیشنهادات ارائه شده که قرار شد برخی از آنها در برنامه ششم و برخی در بودجه سال 95 دیده شود. همچنین کرباسیان با بیان اینکه برای واحد‌های فولادی در سال آینده، باید استمهال بدهی‌های این واحد‌ها و حل مسائل مالیاتی آنها انجام شود، اظهار کرد: مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی نیز باید مدنظر قرار گیرد که در رابطه با این مسائل، بسته‌یی تهیه شده که اکنون در دست معاون اول رییس‌جمهور است و امیدواریم در دولت مطرح شود. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، این بسته حمایتی نیاز به قانون ندارد و می‌تواند در داخل دولت عملیاتی شود.

سرمایه میلیاردی فولادی‌ها زمین‌گیر شد

از سوی دیگر، کرباسیان در حالی خبر از صادرات 3 میلیون تنی فولاد می‌دهد که همچنان سه میلیون تن فولاد دپو و میلیاردها سرمایه در انبار کارخانه‌های فولادی زمین‌گیر شده است. از همین رو، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: براساس قیمت روز، میلیارد‌ها تومان سرمایه شرکت‌های فولادی زمین‌گیر شده؛ چرا که رکود بر بازار فولاد حاکم است. در عین حال با حمایتی که از سوی دولت انجام گرفت، صادرات فولاد در سال جاری رکورد تاریخی خواهد زد. به گفته کرباسیان، کشور چین دامپینگ‌های زیادی روی قیمت فولاد دارد و در این شرایط، صادرات فولاد راحت نیست، اما به هرحال با حمایت‌هایی که انجام شده، این کار پیش خواهد رفت.


تثبیت نرخ گاز برای واحد‌های فولادی

وی افزود: فکر می‌کنیم برای سال آینده حداقل برای واحد‌های فولادی، قیمت گاز نباید افزایش پیدا کند و اگر مجلس و دولت افزایش قیمت ندهند، همین قیمت‌ها باقی می‌مانند. کرباسیان در رابطه با تعداد معادن تعطیل شده برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا گفت: وزارت صنعت و مسوولان سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند که ۸درصد از آلایندگی‌ها متوجه صنعت است که در این میان، بیشترین آلایندگی در بخش خودرو و برخی صنایع دودزا مانند صنایع شن و ماسه است.


فاصله زیادی با سند چشم‌انداز داریم

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی همچنین گفت: با توجه به رشدهای منفی اقتصادی، در زمینه دستیابی به قدرت اول منطقه تا سال ۱۴۰۴ به‌شدت عقب هستیم. کرباسیان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ایران تا سال 1404 باید به قدرت برتر اقتصادی منطقه تبدیل شود که با وجود نرخ رشد منفی 6 درصدی در دو سال پیش و منفی 2 درصدی در سال گذشته، از دستیابی به این هدف به‌شدت عقب هستیم. کرباسیان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون تن تولید زغال‌سنگ داریم، گفت: 1.5 میلیون تن از این رقم به کک تبدیل می‌شود که اگر کارخانه‌های کک‌سازی در کشور فراهم شوند، باید 12 میلیون تن تولید زغال‌سنگ خام داشته باشیم. معاون وزیر صنعت در ادامه از واردات 400 دستگاه گازسنج برای توزیع در معادن زغال‌سنگ کشور خبر داد و گفت: برای این کار 2میلیارد و 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده که پول آن را کمتر یا با تاخیر از معدنکاران دریافت خواهیم کرد. به گفته کرباسیان، نرخ رشد معدن در تولید ناخالص ملی ایران یک درصد و نرخ رشد صنایع معدنی 5درصد است که مجموع آن به 6درصد می‌رسد ولی این رقم در کشورهایی نظیر ایران حداقل به 16 درصد می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر