تغییرات نرخ ارز در بودجه سال‌های اخیر چقدر بود؟

۱۳۹۴/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۱۳۲

گروه اقتصاد کلان

گمانه‌زنی‌های کارشناسی از دلار در لایحه بودجه 95 به مراتب بالاتر از آنچه دولت در نظر گرفته است، بود. درحالی که اقتصاددانان نرخ مناسب دلار برای بودجه سال آینده را بیش از 3هزار تومان و حتی تا حدود 3400 تومان عنوان می‌کردند، دولتی‌ها از تعیین دلار 2997هزار تومانی در لایحه بودجه 95 خبر داده‌اند. اما تعیین دلار زیر 3هزار تومانی در بودجه سال آینده هشدارهای کارشناسان اقتصادی را به همراه داشت. از انتقاد نسبت به ارزان فروشی نفت برمبنای دلار تعیین شده در بودجه گرفته تا غیرمنطقی بودن دلار زیر 3هزار تومانی در شرایطی که ارزش واقعی دلار به مراتب بیش از اینهاست.

کمااینکه برخی از کارشناسان تلاش دولت برای پایین نگه داشتن نرخ ارز در بودجه سال آینده را به معنای عدم اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز در سال 95 عنوان می‌کنند.

نگاهی به تغییرات نرخ ارز در بودجه سالانه دولت یازدهم و دولت قبل در فاصله سال 91 تاکنون نشان می‌دهد که نرخ ارز 2997 تومانی در فاصله سال‌های اخیر کمترین میزان افزایش نرخ ارز سالانه در بودجه به حساب می‌آید. بر این اساس نرخ ارز در بودجه 95 نسبت به سال جاری تنها معادل 147تومان افزایش پیدا می‌کند که میزان افزایش آن کمتر از سال‌های قبل است. درحالی که نرخ دلار در بودجه زیر 3هزار تومان از سوی دولت در نظر گرفته شده که هم‌اکنون قیمت آن در بازار آزاد بیش از 3650 تومان است و به عقیده گروهی از کارشناسان احتمال افزایش بیشتر این نرخ در بازار آزاد طی سال آینده هم وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر