اخبار

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۰۱

کاهش ارزش «ریال عربستان» به کمترین میزان ۱۲سال گذشته

سیاست‌های غلط نفتی، حمله به یمن و کسری بودجه شدید عربستان، سبب شد، ارزش ریال این کشور به پایین‌ترین میزان خود در ۱۲سال گذشته برسد.

به گزارش فارس، به نقل از عربین بیزینس، پس از 12سال برابری ریال عربستان و دلار امریکا که همواره عربستان تلاش می‌کرد این دو را در نسبتی ثابت از یکدیگر نگه دارد، شکست. بر همین اساس طی روزهای گذشته ارزش ریال عربستان به پایین‌ترین میزان خود در 12سال گذشته

رسیده است.

این کشور همچنین با اتخاذ سیاست‌های نفتی خاص و متفاوت با گذشته باوجود کاهش شدید قیمت نفت، تولید خود را کاهش نداد و روند نزولی قیمت نفت طی یک ساله گذشته را تشدید کرد. طی سال‌های گذشته عربستان با ذخیره صدها میلیارد دلار پشتوانه خوبی را برای ریال این کشور ایجاد کرده و طی دهه گذشته، برابری یک دلار به 4ریال عربستان را تثبیت کرده بود که استفاده از ذخایر ارزی این کشور، طی ماه‌های گذشته این برابری را متزلزل کرد.

حمله به یمن باعث شد تا این کشور طی ماه‌های گذشته بیش از 70میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از بازارهای مالی بین‌المللی خارج کرده و صرف هزینه‌های هنگفت خود کند. طی ماه‌های گذشته ذخایر ارزی عربستان از بیش از 750میلیارد دلار به کمتر از 670میلیارد دلار کاهش یافته و براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته این کشور عربی ماهانه 12میلیارد دلار از ذخایر مالی خود را برداشت کرده و خرج هزینه‌های حمله به یمن و کسری بودجه خود می‌کند. براساس پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه روند کنونی، ذخایر ارزی این کشور تا سال2018، به زیر 200میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. این کشور به بهانه حفظ سهم خود از بازار جهانی نفت و بنا به اعتقاد برخی کارشناسان با هدف افزایش فشار بر ایران و روسیه، تولید نفت خود را در 12ماه گذشته کاهش نداد و به روند نزولی قیمت نفت دامن زد. پیش‌تر در زمان کاهش قیمت نفت عربستان تولید خود را کاهش میداد تا عرضه را با تقاضا تعدیل کرده و در نتیجه قیمت نفت را افزایش دهد.

ازسوی دیگر این کشور در حال حاضر به‌دلیل کاهش شدید قیمت نفت با کسری بودجه ده‌ها میلیارد دلاری در سال جاری مواجه شده است، به‌گونه‌ای که به‌تازگی یک بخش دولتی در این کشور با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری دولت عربستان تشکیل شده است.


کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت در امریکا

شرکت خدمات نفتی بیکرهیوز اعلام کرد‌: شرکت‌های نفتی امریکایی برای یازدهمین هفته متوالی در 12هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری در این کشور را کاهش دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این امر نشان می‌دهد شرکت‌های حفاری همچنان منتظر افزایش قیمت نفت قبل از بازگشت گسترده به چاه‌های نفت هستند. بیکرهیوز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: شرکت‌های حفاری نفت امریکا در هفته منتهی به 20نوامبر تعداد 10دکل حفاری را تعطیل کرده و مجموع دکل‌های حفاری در این کشور را به 564مورد رساندند. این آمار حدود یک‌سوم 1574دکل نفتی فعال در امریکا در دوره مشابه سال قبل است.

شرکت‌های حفاری پس از کاهش 103دکل طی دو ماهه گذشته در هفته قبل‌تر دو دکل اضافه کرده بودند. نفت سبک امریکا در هفته‌یی که گذشت به‌طور متوسط 41دلار در هر بشکه داد ‌و ستد شد که کمتر از قیمت 43دلاری آن در هفته قبل‌تر است، چراکه ذخایر نفت خام این کشور برای هشتمین هفته متوالی افزایش یافت و به سطوح بی‌سابقه نزدیک‌تر شد.

بهای نفت خام در معاملات روز جمعه نیز برای سومین روز متوالی به کمتر از 40دلار و پایین‌ترین سطح از ماه آگوست تاکنون رسید، چراکه فشار اشباع پایدار بازار امید برای بهبود قیمت‌ها را کمرنگ کرده است. تحلیلگران می‌گویند: افزایش ارزش دلار که به بالاترین سطح هفت ماهه گذشته نزدیک شده تاثیر منفی روی قیمت نفت داشته است، چراکه نفت خام و دیگر کالاها را برای دارندگان دیگر ارزها گران‌تر می‌کند. فعالان بازار انرژی اعلام کردند نرخ هفتگی کاهش دکل‌های نفتی از شروع ماه سپتامبر ‌به‌طور متوسط حدود 9دکل در هفته بوده است که این متوسط کاهش هفتگی از کاهش هفتگی 18دکل در زمانی‌که تعداد آنها در اکتبر 2014 به 1609مورد رسید بسیار کمتر است و این امر تاحدودی به‌دلیل انتظارات برای بالار فتن قیمت نفت در آینده است.

بهای نفت سبک امریکا برای تحویل در سال آینده حدود 45دلار در هر بشکه است که با هفته قبل تفاوتی ندارد. قیمت‌های بالاتر شرکت‌های حفاری را به افزودن دکل‌ها تشویق می‌کند. قیمت‌های نفت خام در ماه‌های می‌ و ژوئن که حدود 60دلار در هر بشکه بود بسیار بالاتر از قیمت‌های کنونی بود و شرکت‌های حفاری در واکنش به این افزایش قیمت 47دکل در تابستان اضافه کردند.

تعداد دکل‌های حفاری یکی از چندین نشانه نحوه پیش‌بینی تولید نفت در ماه‌های آینده است. دیگر عوامل شامل سرعت تکمیل پروژه‌های حفاری شده اما تکمیل نشده قبلی توسط شرکت‌های انرژی و افزایش در بهره‌وری و تولید چاه‌هاست.

براساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا تولید نفت خام امریکا از روزانه 9میلیون و 400هزار بشکه در ماه جولای به روزانه 9میلیون و 300هزار بشکه در ماه آگوست کاهش یافت. براساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا تولید نفت امریکا براساس آمار هفتگی پس از ماندن در سطح روزانه 9.1میلیون بشکه به مدت هشت هفته متوالی از شروع ماه سپتامبر، برای سومین هفته متوالی روی 9میلیون و 200هزار بشکه در روز باقی ‌مانده است، اما نسبت به تولید روزانه 9میلیون و 600هزار بشکه‌یی ثبت شده در ماه آوریل بسیار کمتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر