اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۵۱

ادامه حذف یارانه

افراد غیرنیازمند

ایرنا علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به 5 نوع فقر در کشور گفت: در حوزه‌های سلامت، خوراک، مسکن، سواد و معیشت دچار فقر هستیم و از نظر دیگری می‌توان فقر ششم با عنوان تهدید عدم امنیت در آینده را نیز به این دسته از فقرها افزود.

وی با بیان اینکه مسکن اجتماعی از برنامه‌های حوزه رفاه است که سازمان تامین اجتماعی در آن مشارکت می‌کند، گفت: بعد از ساماندهی مسکن مهر، دولت مسکن اجتماعی را پیگیری می‌کند.

ربیعی درخصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در حال حذف افراد غیرنیازمند هستیم و با روش اقدام و اصلاح آن را انجام می‌دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قانون جامع ساختار نظام رفاه و تامین اجتماعی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: همه برنامه‌های این حوزه باید متناسب با این قانون سامان یابد تا در جامعه اثرگذار باشد.

ربیعی تصریح کرد: بودجه رفاهی کشور در مقایسه بودجه کل کشور قابل توجه است و باید برای رفع نابرابری و پیشگیری از ورود افراد به دام فقر، برنامه‌های توانمند‌سازی افراد را مورد توجه قرار دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید با همدلی و همکاری یکدیگر در مبارزه با فقر موفق باشیم و جامعه‌یی پر از شادابی و نشاط ایجاد کنیم.


کمیسیون کسب‌و‌کار

به‌دنبال تسریع حسابرسی‌ها

ایسنا احمد کیمیایی‌اسدی، نایب‌رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین وضعیت بررسی جزییات و آیین‌نامه‌های قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار گفت: بیشتر مباحث مطرح شده طی جلسات اخیر کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی معطوف به قانون بهبود محیط کسب و کار بوده است. ‌وی افزود: تشخیص کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار این است که اکنون بیشتر مشکلات فعالان اقتصادی در دو زمینه تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش‌افزوده و در بخش قوانین است. کیمیایی‌اسدی به بیان برخی مشکلات قوانین تامین اجتماعی پرداخت و گفت: درحال حاضر بازرسی‌هایی که از دفاتر بیمه‌ها و حساب‌های شرکت‌ها که از سوی تامین اجتماعی انجام می‌شود زمان طولانی پیدا کرده است و حتی تا 14سال گذشته حسابرسی صورت می‌گیرد که این اتفاق فعالان اقتصادی را با مشکل روبه‌رو کرده است. کمیسیون کسب و کار به‌دنبال این است که تامین اجتماعی بررسی‌ها و حسابرسی‌های شرکت‌ها را تا یک سال انجام دهند. اکنون حسابرسی تا 10سال گذشته روال است و کمیسیون کسب و کار به جد دنبال این است که این زمان به یک سال کاهش یابد.


نفت، کارآفرینی ایرانیان را سرکوب کرد

تسنیم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان باید در کشور نهادینه شود، گفت: تکیه دولت بر منابع نفتی باید هرچه بیشتر کاهش یابد و با تجاری کردن فعالیت‌های دانش بنیان و فرهنگ‌سازی در این زمینه کسب درآمد کنیم. وی افزود: در دنیای امروز راهی نداریم جز اینکه هرچه در توان داریم برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان خرج کنیم.

ستاری تصریح کرد: ظرفیت بالایی در جوانان ایرانی وجود دارد زیرا اکنون بسیاری از کارآفرینان در امریکا از فرزندان ایران هستند بنابراین نباید با تکیه بر درآمدهای نفتی، ژن کارآفرینی را سرکوب کرد. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری عنوان کرد: هم‌اکنون ٥ تا ٦ هزار نفر در حوزه دانش بنیان فعالیت می‌کنند و نباید فراموش کرد که ارزش‌افزوده این فعالیت‌ها بسیار بالاست و هیچ وابستگی به نفت، دلار، تحریم یا مسائل شبیه به آن ندارد.


نصف زنان شاغل کشور فعالیت غیررسمی دارند

وحیده نگین مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده از فعالیت حدود نیمی از زنان شاغل کشور در بخش غیررسمی خبر داد ضمن اینکه متاسفانه درحال حاضر شاهد عدم تعادل در توزیع اشتغال زنان در بخش‌های مختلف هستیم. وی افزود: بالاترین تراکم اشتغال زنان در بخش خدمات است. میزان اشتغال زنان در این بخش به نسبت سایر بخش‌ها بسیار قابل توجه است به نحوی که براساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار سال جاری، یک فاصله حدود 26درصدی بین اشتغال زنان در بخش خدمات و صنعت وجود دارد.

وی افزود: در بهار 94 تنها حدود 24درصد از اشتغال بخش صنعت به زنان اختصاص دارد. این نسبت برای بخش کشاورزی نیز حدود 25درصد است. در عین حال اما سهم اشتغال زنان در بخش خدمات در فصل مذکور 50درصد اعلام شده است. به گفته مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، بررسی توزیع شاغلان در بخش‌های عمده اقتصادی، بیانگر این موضوع است که درحال حاضر از سهم زنان در بخش کشاورزی همانند مردان کاسته شده و بیش از نیمی از زنان در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر