اخبار

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۲۳

اثر پرداخت یارانه سود تسهیلات بافت‌ فرسوده بر بازار

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی توجه به بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را در نخستین بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت به تعهد خود برای ارائه ۳۰۰هزار فقره تسهیلات به طور سالانه در برنامه‌یی ۶ ساله عمل کرده است.

ایزدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با پرداخت 2هزار میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات مسکن قطعا به خروج مسکن از رکود کمک می‌کند، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید هفته گذشته به دنبال توجهی که به بحث خروج از رکود داشت با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نخستین بسته پیشنهادی در حوزه مسکن را به تسهیلات بهسازی و نوسازی شهری اختصاص داد که پرداخت این تسهیلات تاثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: در این اقدام مبلغ دو هزار میلیارد ریال برای پرداخت ۵۵ هزار فقره تسهیلات اختصاص پیدا کرد که قرار است این مبلغ تا پایان سال ۹۴ به عنوان تعهدی که دولت یازدهم در ارائه تسهیلات نوسازی داده بود به بانک‌های عامل اعطا شود.

ایزدی همچنین خبر داد: این ۵۵ هزار فقره تسهیلات به علاوه ۵۰هزار مورد سال‌های گذشته رقمی بالغ بر یک‌صد هزار فقره تسهیلات نوسازی را شامل می‌شود که برای شروع سال رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان تاکید کرد که با ارائه این دو هزار میلیارد ریال در حقیقت دولت به تعهد خود برای ارائه ۳۰۰هزار تسهیلات به طور سالانه تا پایان برنامه ششم توسعه عمل کرده است.


گسترش تخلفات ساختمانی

در کیش

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیران دولت گذشته به تخلفات ساختمانی در جزیره کیش دامن زدند، گفت: براساس افق طرح جامع مصوب شورای عالی و طرح تفصیلی، جمعیت این شهر برای 80هزار نفر بارگذاری شده بود اما در دهه گذشته برای ظرفیتی معادل 100هزار نفر پروانه صادر شد.

پیروز حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه به طور قطع این میزان پروانه‌یی که برای ساخت و ساز در کیش صادر شده، خارج از برنامه بوده است، ادامه داد: مناطق آزاد در آن زمان وظیفه داشتند که این حجم از ساخت و ساز را کنترل کنند که نه تنها به این وظیفه خود عمل نکردند بلکه مدیران وقت به این تخلف هم دامن زدند.

حناچی تاکید کرد: مجوزهایی صادر شده که در هیچ برنامه‌یی وجود نداشته و هیچ قانون و برنامه‌یی این اجازه را نداده است.

معاون معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه قطعا درآمد مناطق آزاد تنها فروش زمین و ساخت و ساز نیست و به غیر از زمین فروشی درآمدهای قابل توجهی از محل گردشگری، عوارض تجاری و... دارند، گفت: مناطق آزاد به نمایندگی از دولت همان وظایف حاکمیتی را بر عهده دارند که اتفاقا مجمع عمومی این مناطق همین دستگاه‌هایی هستند که عمدتا عضو شورای عالی شهرسازی هم هستند.


هر 7600 تهرانی یک واگن مترو

سهم هر 7هزار و 600 نفر از مردم تهران از ناوگان ریلی، یک دستگاه واگن مترو است.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هر روز بالغ بر سه میلیون سفر در تهران با مترو انجام می‌شود که با احتساب 6/0 لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت در هر سفر، روزانه یک میلیون و 800هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود ضمن اینکه با احتساب 27دقیقه صرفه‌جویی در وقت در هر سفر با مترو ‌روزانه حدود 1.5میلیون ساعت نیز در وقت شهروندان صرفه‌جویی می‌شود.

بررسی رتبه مترو پایتخت کشورمان در بین مترو 106شهر جهان، حاکی از این است که مترو تهران با طول 170کیلومتر، یکی از 20متروی طولانی جهان و از نظر تعداد سفر در روز با حدود 3میلیون سفر روزانه یکی از 10مترو پر مسافر دنیاست و به علاوه از نظر شاخص تعداد مسافر بر کیلومتر، مترو تهران یکی از 20مترو پر تراکم و از نظر تعداد ایستگاه با 193ایستگاه یکی از 30مترو برتر جهان است ضمن اینکه از نظر قیمت بلیت مترو یکی از 5 شهر ارزان دنیاست.

بر پایه این گزارش، مترو تهران تا سال 78 تنها 60دستگاه واگن در اختیار داشت که این تعداد در سال 84 به 351دستگاه رسید اما پس از یک دهه رشد صعودی در آستانه سال جدید تحصیلی امسال به یک هزار و 249دستگاه واگن افزایش پیدا کرد که به این ترتیب به طور متوسط سهم هر 7هزار و 600 نفر مردم تهران از ناوگان ریلی، یک دستگاه واگن مترو است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر