بورس کالا در بازارهای مالی بین‌المللی در دوران پساتحریم ایفای نقش می‌کند

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۱۵

گروه بورس

بورس کالا برای ایفای نقش در بازارهای مالی بین‌المللی در دوران پسا تحریم اعلام آمادگی کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران، در خصوص نقش بورس کالای ایران در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری و برنامه خروج از رکود دولت اظهار داشت: با زیرساخت فراهم شده در بورس کالای ایران در خصوص معاملات انواع کالاهای مهم و اساسی در کشور، کل تقاضا در برابر کل عرضه قرار گرفته و با استفاده از زیرساخت‌های قانونی و نرم‌افزاری، چند کارکرد اساسی از جمله کشف قیمت عادلانه و شفافیت در این بورس تحقق یافته است و به همین دلیل است که در سیاست اقتصاد مقاومتی و بسته خروج از رکود در خصوص عرضه کالاهای بادوام، شفاف‌سازی اقتصادی و همچنین کشف قیمت واقعی محصولات در بورس کالا با استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا تاکید شده است.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد، با اشاره به انتظارات فعالان بازار در خصوص تامین مالی از طریق بازارهای مالی گفت: بورس کالا به عنوان یک بازار مالی و با استفاده از زیرساخت‌های مالی موجود در این بورس با استفاده از معاملات سلف و سلف موازی در تامین مالی تولیدکنندگان نقش مهمی را بر عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای اساسی بورس کالا فراهم کردن ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد است، خاطرنشان کرد: فراهم کردن زمینه ارتباط میان بخش واقعی اقتصاد و بخش مالی اقتصاد تنها در صورتی محقق می‌شود که کلیه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم که نوسانات قیمت آنها در کل زندگی مردم اثرگذار است در یک مکانیسم با نظارت آگاهانه و بی‌طرف همانند بورس کالا عرضه شود. چرا که بورس کالا، ویترین فضای واقعی اقتصاد کشور است و از اطلاعات آماری این بورس می‌توان به عنوان مثال به کمبود عرضه یک کالا پی برد و نسبت به اتخاذ سیاست اقتصادی یا وضع تعرفه از سوی سیاست‌گذار اقدام کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در زمینه نقش بورس کالا در پساتحریم گفت: پس از برجام و تحقق آن و آزاد‌سازی مراودات تجاری با اقتصاد‌های بزرگ دنیا، بازارهای مالی در ایران همانند بورس کالا مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که به دلیل ساختار نظام‌مند خود محل توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی بین‌المللی قرار می‌گیرند چرا که امکان ارتباط با تک‌تک تولیدکنندگان برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد، ضمن آنکه با توجه به ضمانت معاملات در بورس، ساختار این دسته از بازارهای مالی مورد اقبال معامله‌گران بین‌المللی است. وی با اشاره به اینکه بورس‌ها و بازارهای مالی زمانی می‌توانند نقش اساسی خود را در این دوران ایفا بکنند که از بازیگران بین‌المللی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: بازارهای مالی زمانی می‌توانند منابع مالی ارزان‌قیمت را در اختیار تولید‌کننده قرار دهند که از منابع مالی بین‌المللی استفاده کنند و سرمایه‌گذاران خارجی نیز که منابع مالی بین‌المللی را در اختیار دارند، برای این‌کار به دنبال ساختار و بازار مطمئنی هستند که بورس کالا از جمله آنها به شمار می‌رود. وی تاکید کرد: در آینده نزدیک امکان حضور فعالان بین‌المللی در بورس کالا و همچنین زمینه‌سازی حضور فعالان بازار مالی ایران در بازارهای بین‌المللی از طریق بورس کالا فراهم می‌شود.


آمادگی بورس کالا برای راه‌اندازی آتی ارز

دکتر سطانی‌نژاد افزود: با توجه به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و انتظارات آنها برای پوشش ریسک ارز، تاسیس بورس ارز در دستور کار قرار گرفته و طرح مربوطه از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی در دست اقدام است. وی با بیان دیدگاه مثبت بانک مرکزی در خصوص راه‌اندازی آتی ارز در بورس کالا و اینکه این بورس در مرحله اول قصد ورود به بخش نقدی بازار ارز را ندارد، گفت: مقدمات تهیه قوانین و مقررات مربوطه در شورای عالی بورس انجام شده و به محض اینکه هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی انجام شود و با توجه به فراهم بودن بستر نرم‌افزاری در بورس کالا، بورس کالا آمادگی این را دارد که نسبت به راه‌اندازی معاملات آتی ارز اقدام کند تا امکان پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای کسانی که می‌خواهند پیش‌بینی آینده بازار ارز را داشته باشند، فراهم شود.


عرضه ذرت قیمت تضمینی استان خوزستان در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه ذرت دانه‌یی یکی از کالاهای اساسی در کشور است که بخشی وارد شده و بخش دیگری از آن تولید داخلی است، گفت: این نهاده دامی جزو کالاهای استراتژیک کشاورزی است که به دلیل ارتباط مستقیم آن با معیشت عموم مردم به دلیل استفاده آن در صنعت دام و طیور همه ساله حمایت دولتی از طریق خرید تضمینی برای آن اعمال می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان گفت: امسال با مصوبه مجلس و ابلاغیه دولت مقرر شده است عرضه ذرت استان خوزستان بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا صورت گیرد و با اجرای طرح قیمت تضمینی، هم بار مالی سنگین دولت در خرید تضمینی کاهش یافته و هم کشاورزان در کمترین زمان پول حاصل از فروش محصول خود را دریافت می‌کنند. این در حالی است که دولت موظف شده مابه‌التفاوت قیمت معامله محصول در بورس با قیمت خرید تضمینی را به حساب کشاورزان واریز کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر