اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۵۲

تعطیلی بغداد به دلیل سیل و باران

آب‌گرفتگی شدید همراه با ادامه باران در معابر بغداد نه فقط مجلس، ادارات دولتی و مدارس پایتخت عراق را تعطیل کرد بلکه تعدادی از مردم حومه بغداد آواره شدند و شب را در کامیون‌های نظامی گذراندند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بغداد، دو وزارتخانه دفاع و کشور عراق هم در کنار دیگر سازمان‌های خدماتی وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند و تا بامداد امروز به مردم کمک می‌رساندند. باران شدید خسارت‌های زیادی به دنبال داشت اما اینکه قربانیانی داشته باشد هنوز گزارشی دریافت نشده است. سازمان هواشناسی عراق اعلام کرد: سامانه ناپایدار جوی در این کشور تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.


رشد اقتصادی کویت منفی شد

کاهش شدید قیمت نفت باعث شد تا در سال گذشته میلادی رشد اقتصادی کویت به منفی 1.6درصد کاهش یابد. به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی کویت در آخرین گزارش سالانه خود درباره رشد اقتصادی اعلام کرد این کشور حاشیه خلیج‌فارس در سال 2014 رشد اقتصادی منفی 1.6درصدی را تجربه کرده است. بر همین اساس یکی از اصلی‌ترین علل این مساله، کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور و رسیدن آن به منفی 1.7درصد در سال گذشته است. کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی طی نیم سال دوم سال 2014 و رسیدن آن از 110دلار به حدود 45دلار در هر بشکه به عنوان مهم‌ترین عامل در کاهش رشد اقتصادی کویت اعلام شده است.


افت جدی در صادرات ترکیه

صادرات ترکیه در ماه سپتامبر سال جاری 14.2درصد کاهش یافته که بیشترین افت ماهانه در صادرات این کشور در سال‌های اخیر است. با این افت، میانگین افت صادرات ترکیه در 9ماهه سال 2015 میلادی به 9.4رسید. موسسه آمار دولتی ترکیه اعلام کرده که در 9ماهه سال جاری میلادی صادرات ترکیه 9.4درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته و به 107میلیارد و 293میلیون دلار و واردات این کشور نیز با 13.1درصد کاهش به 156میلیارد و 315میلیون دلار رسید تا کسری در تراز بازرگانی خارجی ترکیه در این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 20.2درصد بهبود به 49میلیارد و 21میلیون‌ دلار برسد. در سایه انقباض جدی در حجم مبادلات بازرگانی خارجی ترکیه در 9ماه اول سال جاری، کسری در بازرگانی خارجی که مهم‌ترین عامل در تعمیق شکاف در ترازپرداخت‌ها به عنوان عامل اصلی شکنندگی اقتصاد این کشور محسوب می‌شود با 20.2درصد بهبود از 61 میلیارد و 438میلیون دلار به 49میلیارد و 21میلیون دلار رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر