تاثیر تغییرات اقلیمی بر زندگی موجودات

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۰۵

پژوهش جدیدی که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه ویسکانسین مدیسون به انجام رسیده، زوایای دیگری از تغییرات اقلیمی روی زندگی و چرخه غذایی موجودات را آشکار می‌کند.

تردیدی نیست که تغییرات اقلیمی بر زیست بوم جهانی تاثیر می‌گذارد. در این میان، پژوهش جدیدی که در مورد تاثیر باد روی چرخه غذایی به انجام رسیده، جنبه‌های بیشتری از این قضیه پیچیده را روشن می‌کند.

در این پژوهش با اشاره به شیوه‌های چرخه غذایی در طبیعت آمده است: شته حشره‌یی کوچک و سبزرنگ است که آفتی برای مزارع دانه سویا به حساب می‌آید. کفشدوزک آسیایی نیز که در این مزارع حضور دارد، شکارچی طبیعی این حشره است. کفشدوزک آسیایی با پرواز کردن، خود را به شته می‌رساند و آن را می‌خورد. دانشمندان در این میان متوجه تاثیر باد بر تعداد این دو حشره شدند. مقایسه تعداد شته‌ها در مزارع دارای باد و مزارع بدون باد نشان داد که شمار این حشرات در مزارعی که دارای باد تند هستند دو برابر مناطق بدون باد است. همچنین تعداد کفشدوزک‌های آسیایی در مزارع بدون باد ۶۰درصد بیشتر از مزارع دارای باد بود. کفشدوزک آسیایی به خاطر وزن زیاد خود با وزش باد از مسیر پرواز خود منحرف شده و شکار را از دست می‌دهد. در واقع باد نقش ناجی را برای شته دارد. به این ترتیب مشخص شد وزش باد به سود شته بوده و موجب افزایش شمار آنها می‌شود و در مقابل، عاملی محدود‌کننده برای کفشدوزک آسیایی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر