اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۹۳

۷۰‌درصد درآمد ۶‌ماهه محقق شد

نماینده مجلس با اشاره به تحقق ۳۴درصد درآمد نفتی کشور در ۶ ماهه نخست امسال گفت: دولت برای تامین هزینه‌های عمرانی می‌تواند ۵ تا ۸هزار میلیارد تومان را از طریق اوراق خزانه و قرضه تامین کند. علی‌محمد احمدی با اشاره به گزارش رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص عملکرد بودجه سال جاری و برنامه ششم اظهار داشت: طبق گزارش، منابع بودجه به‌طور متوسط در 6ماهه امسال 70درصد تحقق یافته که شامل درآمدهای نفتی و مالیات است، بنابراین آنچه در قانون پیش‌بینی شد تاکنون محقق نشده است. عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بخشی از درآمدهای مالیات به نفت و واردات بستگی دارد، یادآور شد: سخنگوی دولت معتقد است کسری بودجه نداریم و مخارج در حد درآمدها بوده در عین حال هزینه‌های ضروری مانند حقوق و دستمزد کارکنان پرداخت شده است. این نماینده مجلس افزود: درآمد مالیات و عوارض در سال جاری حدود 85هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که 30هزار میلیارد تومان آن در 6 ماهه محقق شده است در حالی که باید 42هزار میلیارد تومان محقق می‌شد. به گفته وی همچنین از 45 تا 50میلیارد دلار درآمد نفت در بودجه حدود 16 تا 17میلیارد دلار محقق شده است. احمدی تاکید کرد: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، دولت به دنبال کاهش هزینه‌ها و استفاده از درآمدهای جایگزین است. عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی بر اساس برنامه پنجم توسعه می‌تواند در بودجه سال آینده حداقل 20 درصد تعیین شود به گزارش دولت برای تدوین برنامه ششم اشاره کرد و افزود: این برنامه در قالب دو بخش یعنی احکام دایمی و قوانین موجود به مجلس ارائه خواهد شد و خود برنامه که شامل جداول و پیوست‌ها است اسفند سال جاری و اگر تهیه نشد اوایل سال آینده به مجلس ارائه می‌شود.


مشارکت بنیاد برکت

با کارآفرینان مناطق محروم

فارس بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با کارآفرینان محلی مناطق محروم برای توانمندسازی آنان مشارکت می‌کند. معاون اموراقتصادی و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت در بخش یک کشور گفت‌: کارآفرینان زیادی با هدف اجرای طرح‌های اقتصادی و درآمدزایی در این‌گونه مناطق نیازمند مشارکت هستند و بنیاد برکت برای توانمندسازی، آنها را یاری می‌دهد. محمد جباری تاکید کرد: مشارکت بنیاد برکت با کارآفرینان محلی مناطق محروم تا زمان بهره‌برداری از پروژه‌هاست، لذا زمانی که شرکای بنیاد برکت اعلام کنند که توانایی ادامه فعالیت را به تنهایی دارند، بنیاد برکت خود را موظف به خروج از طرح مشارکتی می‌داند. وی یکی از دلایل نیمه‌تمام ماندن تعداد محدودی از پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور را خوداظهاری اشتباه مدیران شرکت‌ها در ادامه فعالیت و اجرای طرح‌ها ذکر کرد و افزود: مشارکت بنیاد برکت در طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور، با هدف تصدی‌گری انجام نمی‌گیرد، بنابراین پس از کسب اطمینان کامل از بهره‌برداری طرح‌ها، ادامه فعالیت به مدیران و صاحبان شرکت‌ها واگذار می‌شود، البته پس از بهره‌برداری حمایت بنیاد از پروژه‌ها تا هنگام توانمندسازی شرکت‌ها ادامه می‌یابد. جباری تاکید کرد: بنیاد برکت با رویکرد توانمندسازی اقتصادی برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته‌ روستایی، به صورت مشارکتی و تا سقف 49درصد به اجرای طرح‌های زیربنایی و اقتصادی پرداخته است، به گونه‌یی که همواره یک سرمایه‌گذار با سهم 49 درصدی تلقی می‌شود. وی افزود: در برخی موارد خوداظهاری اشتباه مدیران شرکت‌ها درخروج بنیاد برکت از فرآیند اجرای طرح‌های اقتصادی، سبب شده تعداد محدودی از این شرکت‌ها با وجود پرداخت سهم شراکت بنیاد، به مرحله تولید و بهره‌وری نرسند، در حالی که الزام بر این است که واگذاری فعالیت بعد از رسیدن به توان تولید انجام شود. وی تصریح کرد: حمایت این بنیاد تا زمان توانمندسازی شرکت‌ها ادامه خواهد داشت و در مقطعی که پروژه‌ها به سوددهی رسید و شرکا توانایی خرید سهام بنیاد را پیدا کردند، سهام بنیاد در اقساط چندساله به آنها واگذار خواهد شد.


جوایز ۱۳۵ و ۶۷۰هزار تومانی برای باسواد شدن

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اعلام استان‌های دارای سطح سواد خوب گفت: هر فردی که باسواد شود به حسابش مبلغ ۱۳۵هزار تومان واریز می‌شود. علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به سیاست‌های تشویقی برای سوادآموزی اظهار داشت: سوادآموزی برای شهروندان ایرانی و اتباع خارجی رایگان است. وی افزود: دولت تصمیم گرفته است علاوه بر خدمات رایگان سوادآموزی، هر فردی که باسواد شود به حسابش مبلغ 135هزار تومان واریز شود و علاوه بر آن اگر فردی در خانواده خود باسواد شود در سال 1394 می‌توانیم 670هزار تومان به حساب آن فرد واریز کنیم که این عدد برای سال آینده با 15 درصد رشد مواجه خواهد شد. باقرزاده با اشاره به تمرکز بی‌سوادی در برخی از استان‌های کشور گفت: متاسفانه استان‌هایی که از آنها به عنوان محروم و کمتر توسعه یافته یاد می‌شود کانون تجمع بی‌سوادان و کم‌سوادان است. رییس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمان، خراسان‌جنوبی و لرستان در فهرست مناطق کمتر توسعه‌یافته هستند و وضعیت سواد آنها رضایت‌بخش نیست. معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص استان‌هایی که سطح سواد آنها قابل قبول است، اظهار کرد: استان‌های تهران، مازندران، البرز، اصفهان، یزد و سمنان جزو استان‌هایی هستند که درصد باسوادی آنها بالاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر