جنگ یمن ذخایر عربستان را خالی می‌کند

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۹۳

گروه جهان

عربستان با کسری شدید بودجه مواجه است. با کاهش قیمت نفت در سال گذشته ذخایر عربستان نیز حدود 73میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که هزینه‌های این پادشاهی در همان سطح قبلی باقی مانده و علاوه بر آن، این کشور همچنان برای جنگ در یمن پول خرج می‌کند. براساس آمار برآورد شده، عربستان از ابتدای حمله به یمن 725میلیارد دلار صرف هزینه‌های جنگی کرده است.

به گزارش فایننشال تایمز، بانک مرکزی عربستان به دنبال آن است تا با فروش اوراق قرضه به بانک‌های خارجی کاهش شدید ذخایر نفتی را جبران کند. حمله به یمن از سوی 9کشور عربی جز عمان حمایت می‌شود اما بخش عمده هزینه‌های این جنگ از سوی عربستان تامین می‌شود. بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر ازجمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی الوعی نیوز، گرچه حمله به یمن با مشارکت چند کشور و تحت عنوان ائتلاف عربی آغاز شد اما عربستان اصلی‌ترین کشوری است که هزینه‌های جنگ را به دوش می‌کشد؛ چراکه رهبری ائتلاف «توفان قاطع» را برعهده دارد و به تنهایی 100جنگنده این کشور در تجاوز به یمن شرکت می‌کنند. ‌همچنین مرزهای عربستان با یمن صحنه درگیری‌های نظامی است که خسارت‌هایی را به روستاها‌، شهرها و پایگاه‌های عربستان نیز وارد کرده است.

مصر سهم بیشتری از کمک‌های شورای همکاری خلیج فارس به دلیل جنگ یا اهداف دیگر دریافت می‌کند‌. در کنفرانس شرم‌الشیخ مصر در اواسط مارس گذشته عربستان‌، کویت و امارات متعهد شدند تا 12/5میلیارد دلار را به صورت کمک‌، سرمایه‌گذاری و گذاشتن ودیعه در بانک مرکزی مصر به قاهره ارایه دهند اما کمک‌هایی که به اردن‌، مغرب و سودان شده به حدود 5/5 میلیارد دلار می‌رسد.

عربستان برای جنگ با یمن دو ماهواره نظامی کرایه کرده که هزینه هر یک از این ماهواره‌ها به ازای هر ساعت یک میلیون دلار است. به این ترتیب هزینه دو ماهواره ظرف یک شبانه‌روز 48میلیون دلار است و هزینه پرداخت شده برای کرایه این دو ماهواره ظرف یک ماه به یک میلیارد و 440میلیون دلار می‌رسد که اگر این مبلغ را در 6 ماه ضرب کنیم حاصل‌ ضرب 8 میلیارد و 640 میلیون دلار خواهد بود.

همچنین هزینه حاصل از تحلیل و بررسی و نمایش و برآورد اطلاعات از تصاویر و معلومات ماهواره نظامی روزانه پنج میلیون دلار است و برای دو ماهواره روزانه 10میلیون دلار و ماهانه 300میلیون دلار و ظرف 6 ماه یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای این منظور هزینه شده است.


بخشش‌های عربی

عربستان به امریکا و اتحادیه اروپا به مدت سه ماه نفت با قیمت پایین فروخته است. امریکا روزانه نزدیک به 10میلیون بشکه از کشورهای عرب حوزه

خلیج‌فارس خریداری می‌کند. در اینجا عربستان به‌ دلیل تخفیف قائل شده روزانه 150میلیون دلار در ازای نفت صادر شده خود از دست می‌دهد که مبلغ یاد شده ظرف سه ماه به 13میلیارد دلار بالغ می‌شود. میزان تخفیف ارایه شده از سوی عربستان به اتحادیه اروپا ظرف سه ماه حدود 4میلیارد دلار است. ریاض برای جلب حمایت سودان 2میلیارد دلار، مغرب 1.5میلیارد دلار و پاکستان 2میلیارد دلار پرداخت کرده است. عربستان همچنین برای طرح‌های ساخت قاهره جدید به مصر 250میلیارد دلار پرداخت کرده است. حمله عربستان به یمن از ششم فروردین آغاز شده و تاکنون بیش از 4 هزار یمنی کشته شده‌اند.

با وجود کسری بودجه عربستان امسال، مرکز داده‌های رسمی پول عربی سعودی موسوم به «ساما» در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، عربستان با آغاز جنگ یمن در نخستین گام 100میلیارد ریال سعودی معادل حدود 26میلیارد دلار امریکا از ذخایر ارزی خود را برای تامین هزینه‌ جنگ اختصاص داد.

عربستان جنگنده‌های رافائل به ارزش 36میلیارد دلار خریداری کرده است. مقامات سعودی همچنین پرداخت 26میلیارد دلار جهت خرید جنگنده‌های فرانسوی رافائل و اهدای آنها به مصر را برعهده گرفته‌اند. انعقاد معامله سیاسی با روسیه برای عربستان 30میلیارد دلار هزینه در پی داشت. سعودی‌ها از ابتدای حمله به یمن تاکنون 300 تانک و زره‌پوش بسیار مدرن خود را در مرزهای عربستان با این کشور از دست داده‌اند. این کشور همچنین برای جلب حمایت برخی از کشورها رشوه‌های کلانی پرداخت کرده است.

باتلاق کسر بودجه

با ادامه جنگ علیه یمن‌، افزایش هزینه‌های تجهیزات نظامی و کاهش قیمت نفت تاثیرات منفی بر اقتصاد و ذخایر پولی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می‌گذارد و بالا رفتن هزینه‌ها این کشورها را وادار می‌کند تا ذخایر پولی خود را برای حمایت از جنگ و پوشش دادن قراردادها و هزینه‌های جنگی خود خرج کنند. همچنین افزایش پیش‌بینی‌ها نسبت به کاهش میانگین رشد در عربستان که صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد در جهان عرب است عرصه را برای ریاض تنگ‌تر خواهد کرد. تعدادی از مسوولان محلی کاهش رشد اقتصاد عربستان را از 3/6 طی سال 2014 به 2/6 طی سال 2015 پیش‌بینی می‌کنند. مسوولان اقتصادی همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که میزان کسری بودجه عربستان به 15درصد در سال 2015 در مقایسه با 11درصد در سال 2014 برسد. پیامدهای منفی بر اقتصادهای کشورهای عربی موجب کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های بلندمدت‌، کاهش گردشگری و افزایش هزینه‌های نقل و انتقال و خدمات دیگر می‌شود. این پیامدها می‌تواند موجب ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای متنوع کردن منابع درآمدی در کشورهای عربی شود که به شکل اساسی به صادرات نفت و گاز وابسته است. نایجل سیلیتو، مدیرعامل شرکت مشاوره بازار ذخایر مالی «اینسایت دیسکاوری» در این باره گفت: «مدیران مالی پیش‌بینی می‌کنند که نهادهای دولتی عربستان 50 تا 70میلیارد دلار از ذخایر خارجی کشور را در6ماه گذشته برداشت کرده‌اند. برخی دیگر از مدیران مالی میزان برداشت عربستان را حتی بیش از این 70میلیارد دلار تخمین زده‌اند.» از فصل سوم سال 2014 ذخایر خارجی عربستان در قالب اوراق قرضه خارجی تا 71میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که به معنی کاهش تقریبی 72.8میلیارد دلار در کل دارایی‌های این کشور بوده است. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در اوایل سال 2015 عربستان با صندوقی که 734میلیارد دلاری ذخیره ارزی در آن نگهداری می‌شود، بیشترین ذخایر ارزی در منطقه را به خود اختصاص داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر