ورود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۸۸


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به پیش‌بینی جذب ۳۰میلیارد دلار سرمایه خارجی در جریان اجرای برنامه ششم توسعه اعلام کرد: ۵ برنامه جدید به‌ منظور تسهیل و تسریع جذب سرمایه‌های خارجی در پساتحریم در حال اجراست. به گزارش مهر، محمد خزاعی درباره مهم‌ترین برنامه‌های جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه ایران در دوره پساتحریم گفت: سازمان سرمایه‌گذاری از حدود یک‌سال پیش برنامه‌ریزی‌های گسترده‌یی را برای کسب آمادگی برای پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی و هدایت منابع مالی خارجی به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه‌یی کشور و بخش‌های اولویت‌دار دستگاه‌های اجرایی تخصصی آغاز کرده است.

وی با اعلام اینکه از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به بازنگری فرآیند اجرایی، بهبود و اصلاح قوانین و مقررات، رفع موانع و گلوگاه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی رفع موانع سرمایه‌گذاری و تشریک‌مساعی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد، افزود: بر این اساس در حال حاضر کشور روزانه و به‌طور مستمر میزبان هیات‌های متعدد سرمایه‌گذار خارجی است.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود که با اجرای توافق برجام و رفع کامل تحریم‌های غیرقانونی برخی دولت‌های غربی علیه کشورمان، بر این حجم افزوده شود، تصریح کرد: این سازمان درصدد است با راه‌اندازی مجمع مدیران سرمایه‌گذاری قوای سه‌گانه اجماع‌نظر کاملی در استراتژی پذیرش و جذب سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و با وحدت رویه و اتخاذ فرآیندهای مشترک اجرایی به طور هوشمندانه و براساس نیاز کشور، منابع مالی خارجی را مورد پذیرش و هدایت و راهبری قرار دهد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی همچنین در پاسخ به این سوالی مبنی‌بر چگونگی تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسط دولت در دوران پساتحریم، بیان کرد: براساس قوانین و مقررات جاری کشور، تضامین قانونی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشته و در این خصوص نیز سازمان سرمایه‌گذاری آمادگی دارد مجوز قانونی مربوطه را برای تمام سرمایه‌گذاران خارجی که مستندات و مدارک مورد نیاز را ارائه کند، صادر نماید.



آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه دارندگان سهام عدالت هنوز مالک آن نیستند، به ابهامات آزادسازی سهام عدالت پاسخ داد. به گزارش مهر، میرعلی‌اشرف‌عبدالله‌ پوری‌حسینی درباره آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت گفت: لایحه ساماندهی سهام عدالت در شورای عالی اصل ۴۴ مطرح شد و اعضای شورا نظرات خود را درباره آن اعلام کردند و مقرر شد که اگر اعضا نظر تکمیلی در این زمینه دارند، ارائه کنند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه منتظریم که لایحه به تصویب هیات دولت برسد و سپس به مجلس برای تصویب نهایی ارائه شود، افزود: در آن زمان بخشی از ابهاماتی که در مسیر اجرای طرح سهام عدالت و آزادسازی آن وجود دارد، از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که دارندگان سهام عدالت نسبت به اینکه این سهام سودی برای آنها ندارد و قابل خرید و فروش نیست، ناراضی هستند، عنوان کرد: به دلیل اینکه ارزش اولیه، اسمی و ارزشی که مورد معامله قرار گرفته است، هنوز پول‌هایش از طریق مشمولان بابت سود سهام به خزانه واریز نشده، این افراد مالک سهام عدالت شناخته نمی‌شوند. رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه در اوایل سودی به دارندگان سهام عدالت پرداخت شد که مجلس هم متوجه غیرقانونی بودن اینگونه پرداخت‌ها شد و بر این اساس جلوی آن گرفته شد، تصریح کرد: باید ۱۰سال به اتمام برسد تا مشخص شود که آیا از محل سود سهام این مبلغ قابل تادیه خواهد بود یا خیر؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر