اوج‌گیری مخالفت‌ها و موافقت‌ها با ابلاغیه وزیر مسکن

۱۳۹۴/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۵۸

ترکان: ابلاغیه آخوندی با گفته‌هایش مطابقت ندارد

۱۶ تشکل‌ مهندسی ساختمان از آخوندی حمایت کردند

گروه مسکن و شهرسازی

با نزدیک شدن به زمان برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان مخالفت‌ها و موافقت‌ها با ابلاغیه عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر منع کارکنان وزارت کشور و شهرداری‌ها به این انتخابات اوج گرفت. درحالی که طی روزهای گذشته برخی از کارکنان وزارت کشور و شهرداری‌ها در اعتراض به این ابلاغیه به دیوان عدالت شکایت بردند، اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور محدودیت‌های ورود به انتخابات این نظام مهندسی را «سختگیرانه» خوانده و گفته است: ابلاغیه آخوندی با گفته‌هایش مطابقت ندارد. ازسوی دیگر، طی روزهای گذشته و در پی صدور ابلاغیه آخوندی، برخی از شخصیت‌های عضو نظام مهندسی از این ابلاغیه حمایت کرده و آن را برای حذف قدرت دولتی از سازمان نظام مهندسی مفید ارزیابی کرده‌اند. در تازه‌ترین رویداد، دیروز ۱۶ تشکل‌ مهندسی ساختمان با انتشار بیانیه‌یی از ابلاغیه وزیر مسکن و شهرسازی دفاع کردند.

ترکان: یک شغل دارم

ترکان در تازه‌ترین واکنش به ابلاغیه وزیر مسکن و شهرسازی گفته است: اعتراضات جدی به ابلاغیه اخیر آقای آخوندی مبنی بر منع حضور کارمندان شهرداری‌ها، شورای شهر و وزارت کشور وجود دارد. وزیر راه‌وشهرسازی از طرفی می‌گوید؛ عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی بودن، شغل نیست و نباید حقوقی به اعضای هیات‌مدیره سازمان پرداخت شود. از طرف دیگر در بخشنامه جدیدشان گفته‌اند که اعضای شورای شهر نباید در انتخابات حضور داشته باشند و کسانی که هم در شورای شهر و هم در هیات‌مدیره‌ها حضور دارند، دو شغله محسوب می‌شوند. وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اما اولا معلوم نیست عضو شورای شهر بودن، شغل محسوب شود، از طرف دیگر هم خود آقای آخوندی قبلا گفته‌اند که هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی شغل محسوب نمی‌شود. پس اگر فردی در هر دو این سمت‌ها هم حضور داشته باشد، شاغل به حساب نمی‌آید. البته ما هم در این باره حرف داریم و اعضا می‌توانند موظف و غیرموظف باشند و برحسب آن برایشان شغل تعریف شود. ترکان اظهار کرد: معتقدم ابلاغیه وزیر راه‌وشهرسازی بسیار سختگیرانه است و اشکال دارد و گفته‌های وزیر راه‌وشهرسازی هم برای ما کشف نشده است و این ابلاغیه با گفته‌های قبلی وزیر مطابقت ندارد. بنابراین عده‌یی هم این ابلاغیه را تایید نمی‌کنند.

به گفته وی، طبق ابلاغیه وزیر راه‌وشهرسازی اشخاصی کارمند وزارت کشور هستند برای حضور در انتخابات باید تایید استعفای خود را بیاورند حال اینکه فردی که 25سال سابقه کار و خدمت در وزارت کشور را دارد، برای حضور در انتخابات باید پذیرش استعفا داشته باشد و این بدان معناست که افراد باید از تمام سوابق خدمت خود چشم‌پوشی کنند تا بتوانند برای انتخابات کاندیدا شوند که معلوم هم نیست رای بیاورند. اگر هم بتوانند رای بیاورند و وارد سازمان نظام مهندسی شوند، فقط سه سال حق حضور در سازمان نظام مهندسی ساختمان را دارند و به نظر من این موضوع هم منطق ندارد که افراد زندگی خود را به این شدت تحت تاثیر قرار دهند و چنین قوانین سختگیرانه‌یی را درنظر بگیریم. معتقدم رفتار و ابلاغیه آخوندی سختگیرانه و غیرعادی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گفته می‌شود، یکی از انگیزه‌های ابلاغیه اخیر وزیر راه‌وشهرسازی جلوگیری از فساد است اما مگر در سایر صنف‌ها فساد وجود ندارد؟ ما می‌گوییم با فساد باید به‌شدت برخورد کرد اما نباید سازمان را کلا نابود کرد.

وی افزود: این سازمان 308هزار عضو دارد که بخش عظیمی از این اعضا امرار معاش و اشتغالشان وابسته به سازمان نظام مهندسی ساختمان است. اگر یک عضوی مرتکب تخلف شد، باید دستگیر و تحویل مراجع قضایی داده شود کمااینکه متخلفان این صنف به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند اما نباید به این دلیل با سازمان نظام مهندسی بدرفتاری شود. مگر در نظام پزشکی اگر عضوی یا پزشکی تخلف کند، سازمان نظام پزشکی را تعطیل می‌کنند.

ترکان با بیان اینکه معتقدیم باید برای حضور افراد مرتبط با پروانه ساختمان در انتخابات سازمان نظام مهندسی ضوابط خاص تعریف شود و نه تمام کارکنان، اظهار کرد: طبق ابلاغیه اخیر آخوندی؛ کسانی که در وزارت راه‌وشهرسازی یا وزارت کشور هم مشغول به کار هستند، نباید در هیات‌مدیره‌ها حضور داشته باشند حال اینکه فردی که در راه‌آهن مشغول به کار است یا کارمند هواشناسی و سازمان هواپیمایی و سازمان بنادر است چه ارتباطی به پروسه اجرا در صنعت ساختمان دارند؟ وی افزود: همه این افراد که در این پست‌های سازمانی که دست‌اندرکار موضوع صدور پروانه ساخت نیستند و در پروسه اجرا حضور ندارند. معتقدم موضوع باید دقیق‌تر تعریف شود و اینکه بگوییم وزارت راه‌وشهرسازی‌ها و وزارت کشور در سراسر کشور نباید در سازمان و انتخابات حضور داشته باشند، بحث دقیقی نیست. به‌طور قطع اشخاص مرتبط با صدور پروانه باید مخاطب این ابلاغیه قرار گیرند. ترکان در واکنش به اینکه گفته می‌شود وی چند شغله است، نیز گفت: آقای هاشمی، رییس کمیسیون عمران در مصاحبه‌های اخیر خود نسبت به من ابراز لطف کرده‌اند و من هم برای ایشان احترام قائل هستم اما ایشان باید بدانند که در ابتدای دولت آقای روحانی به مدت دوماه به من ماموریت‌هایی داده شد برای مثال ماموریت این را داشتم که معاون بین‌الملل یا اینکه دبیرخانه جنبش را تعیین و تکلیف کنم که تمام این کارها را درهمان بازه زمانی دوماهه ماموریتم انجام دادم. به آقای هاشمی بگویید که بنده فقط یک شغل دارم که آن هم دبیر شورای عالی مناطق آزاد است و البته فکر می‌کنم آقای هاشمی در زمان بیان اظهارات خود، عصبانی بودند.

حمایت ۱۶ تشکل‌ از ابلاغیه وزیر

درهمین حال، دیروز ۱۶ تشکل‌ مهندسی ساختمان در اطلاعیه‌یی با بیان دیدگاه خود درباره ابلاغیه وزیر راه‌وشهرسازی، از این تصمیم آخوندی حمایت کردند. در بخشی از متن بیانیه تشکل‌های مهندسی ساختمان آمده است: «قبل از این ابلاغیه، حضور کارکنان وزارت راه‌وشهرسازی نیز در ارکان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به دلیل نقش نظارتی این وزارتخانه، ممنوع اعلام شده بود. این ابلاغیه از یک‌سو مورد تایید مهندسان و حرفه‌مندان قرار گرفت و ازسوی دیگر، گروه‌ها و افرادی که این سازمان را ابزاری برای رانت‌جویی و سوءاستفاده خود قرار داده‌اند، ضمن طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، با فشار به مسوولان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، تلاش زیادی درجهت لغو این ابلاغیه دارند.»

سایه سنگین قدرت بر عملکرد سازمان

درهمین حال، پیروز حناچی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی ضمن حمایت از ابلاغیه جدید وزیر راه‌وشهرسازی اعمال نفوذ تصمیمات صاحبان قدرت را بر نظام ساخت‌وساز انکارناپذیر دانست و تاکید کرد: به‌طور حتم حضور صاحبان قدرت بر تصمیمات سازمان نظام مهندسی ساختمان سایه می‌اندازد.

حناچی با تاکید بر اینکه اصل ابلاغیه قابلیت انکار ندارد، گفت: به‌طور حتم حضور صاحبان قدرت و شخصیت‌های حقوقی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بر عملکردها و فعالیت‌های این حوزه سایه می‌اندازد و می‌تواند تصمیماتی که ازسوی این سازمان برای نظام ساخت و ساز اخذ می‌شود را تحت‌تاثیر قرار دهد. اگرچه این حضور می‌تواند جنبه‌های مثبت فراوانی ازجمله جنبه‌های حمایتی و پشتیبانی نیز داشته باشد اما درعین حال اینکه چنین قابلیتی می‌تواند آثار منفی نیز ایجاد کند انکارناپذیر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر