تحویل اتان به مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه آغاز شد

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۵۶

گروه پتروشیمی

درحالی که پیش از این رضا فروزش، مجری فاز 15و 16پارس جنوبی از رایزنی‌های مجتمع‌های پتروشیمی برای دریافت خوراک از این فازها خبر داده بود؛ روز گذشته خبر آمد که تحویل اتان تولیدی فازهای ١٥و ١٦پارس جنوبی به میزان ١٠تا ١٥ تن به مجتمع‌های پتروشیمی کاویان، مروارید و جم از هفته گذشته آغاز شده است.

علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با شانا، با بیان اینکه از هفته گذشته اتان تولید شده در پالایشگاه فازهای ١٥و ١٦میدان مشترک پارس جنوبی به مجتمع‌های پتروشیمی کشور تحویل داده می‌شود، گفت: پالایشگاه این فازها هم‌اکنون با حدود ١٠درصد از ظرفیت خود درحال تولید اتان است. وی با اشاره به اینکه پالایشگاه فازهای ١٥و ١٦پارس جنوبی توان تولید ١٢٥تن اتان را در هر ساعت دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با تولید حداکثری تولید اتان در فازهای ١٥تا ١٨ این میدان، تحویل اتان امسال نسبت به پارسال بیش از ١,٤میلیون تن افزایش یابد.

بساق‌زاده گفت: پارسال در مجموع بیش از ٢,٨میلیون تن اتان از محل پالایشگاه‌های پارس جنوبی به مجتمع‌های پتروشیمی تحویل شده است. قرار است تولید روزانه گاز ایران از محل فازهای اولویت اول و دوم (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١) امسال حدود ١٠٠میلیون متر مکعب دیگر در روز افزایش یابد؛ بسیاری از کارشناسان صنعت نفت ایران معتقد‌ند تحقق این امر می‌تواند تحولی بزرگ در همه بخش‌ها به ویژه تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی کشور ایجاد کند، مجتمع‌هایی که هم‌اکنون به دلیل کمبود خوراک با حداکثر ظرفیت کار نمی‌کنند. با تکمیل ظرفیت تولید پالایشگاه‌های گازی فازهای ١٥تا ١٨پارس‌جنوبی همچنین راه‌اندازی بخشی از فاز ١٩پارس جنوبی امسال وضع متان ارسالی به مجتمع‌های پتروشیمی بهتر از پارسال خواهد شد، پارسال زمستان ١٠روز و ٣٠روز به ترتیب در منطقه عسلویه و ماهشهر مجتمع‌های پتروشیمی دچار کمبود گاز شدند، پیش‌بینی می‌شود امسال این مناطق با کمبود گاز بسیار کمتری روبه‌رو شوند.

تولید امسال صنعت پتروشیمی به بیش از ٥٠ میلیون تن خواهد رسید، که نسبت به سال گذشته ٦ میلیون تن افزایش دارد، یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه‌اندازی پروژه‌های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمان‌های مجتمع‌های موجود است. برخی واحدهای پتروشیمی همچون پتروشیمی ایلام، لرستان، آریا ساسول، مهر و جم امسال با افزایش خوراک با ظرفیت کامل وارد می‌شوند براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته همه مجتمع‌های پتروشیمی امسال حداقل ٥ تا ٧درصد بیشتر از پارسال تولید خواهند داشت.

در سال‌های ٩٢ و ٩٣ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب ٤٠,٥ و ٤٤,5میلیون تن بوده و پارسال نسبت به سال ٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠درصد محصولات بیشتری تولید شده است.

به گزارش «تعادل» درحالی که در چند سال اخیر یکی از عمده‌ترین مشکلات واحدهای پتروشیمی برای دستیابی به ظرفیت‌های اسمی، کمبود خوراک بوده حالا تزریق این حجم از خوراک گازی خواهد توانست وضعیت چند پتروشیمی منطقه عسلویه را تغییر دهد.

رضا فروزش، مجری فازهای 15 و 16 در نشست خبری افتتاح فازهای 15 و 16 درباره تاثیر به نتیجه رسیدن این دو فاز گازی پارس جنوبی بر فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی منطقه به «تعادل» گفت: «ما در قبال تعهداتمان به 3مجتمع پتروشیمی در منطقه ازجمله پتروشیمی باختر متعهد هستیم، اکنون با اطمینان می‌توانیم بگوییم که صرف چند روز آینده ما خواهیم توانست بخشی از تعهداتمان که معادل 35 تن در ساعت است را در اختیار این مجتمع‌ها قرار دهیم. در ادامه نیز خواهیم توانست، خوراک گازی تحویلی به این واحدها را به 70 تن در ساعت برسانیم.»

او درباره تعامل با این مجتمع‌ها در آستانه وارد مدار شدن فاز‌های 15 و 16 نیز گفت: «هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و در این مدت این مجتمع‌ها با ما مذاکره داشته‌اند.» پیش از این و در سال 1392 رمضان اولادی مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به تسنیم گفته بود: بهره‌برداری از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی و تخصیص اتان تولیدی این چهار فاز به پتروشیمی، مشکلات خوراک واحدهای گازی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه پارس (عسلویه) را حل می‌کند. اکنون که تا یک ماه دیگر فازهای 15 و 16 وارد مدار خواهند شد، احتمال وارد مدار شدن فازهای 17 و 18 در ادامه سال نیز وجود دارد. بسیاری از فعالان صنعت پتروشیمی که مجتمع‌های تولیدی‌شان در بخش بالادستی پتروشیمی با خوراک گاز فعالیت می‌کند، کمبود خوراک را عامل اصلی فاصله بین ظرفیت اسمی و تولید واقعی محصولات پتروشیمی می‌دانند.

سیدرحیم شریف‌موسوی، مدیرعامل پتروشیمی مارون که مجتمع تحت مدیریتش بزرگ‌ترین مگاالفین جهان است، پیش‌تر گفته بود: مجتمع پتروشیمی مارون هم‌اکنون با ۸۰درصد ظرفیت اسمی نصب ‌شده خود درحال فعالیت است و در صورتی که خوراک این مجتمع به صورت کامل تامین شود ۷۰درصد این فاصله بین ظرفیت اسمی و تولید واقعی کاهش خواهد یافت. اکنون سرنوشت بسیاری از طرح‌های در دست مطالعه و اجرای پتروشیمی نیز به گازهای میادین مشترک عسلویه گره خورده است.

سال گذشته و با وارد مدار شدن فاز 12 بزرگ‌ترین فاز گازی پارس جنوبی، مجتمع‌های پتروشیمی منطقه از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار شدند.

محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم افتتاح فاز 12پارس جنوبی در اسفند ماه سال گذشته اظهار کرده بود که افتتاح هر یک از فازهای گازی پارس جنوبی، خبری بسیار با اهمیت و خوب برای پتروشیمی‌هایی محسوب می‌شود که بسیاری در انتظار دریافت خوراک به سر می‌برند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر