اعتبار علوم اجتماعی زیر سوال

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۴۵۸

مازیار معتمدی

نیویورک تایمز

برای این دختر، کاترینا گذشته‌‌ای دوردست خواهد بود- در عکس، پرزیدنت اوباما در حال بازدید از ساکنان منطقه ترمه ایالت نیواورلئان به‌مناسبت 10سالگی توفان کاترینا دیده می‌شود.

دموکرات‌ها مساله ایمیلی را می‌بینند که نمی‌میرد- رهبران حزب دموکرات بیشتر و بیشتر دارند از شکست خوردن هیلاری رادهام کلینتون نسبت به پایان دادن به سوال‌های پیش آمده درباره مساله استفاده او از ایمیل شخصی‌ هنگام وزارت امور خارجه و همچنین از بین بردن شک رای‌دهندگان نسبت به صداقت و قابل اعتماد بودن وی خسته می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری می‌گویند شوخی‌های تکراری و حرف‌های او درباره بحث ایمیل‌ها نشان می‌دهد که او با جدیت کافی با این موضوع روبه‌رو نشده است. مصاحبه‌های انجام‌ شده با بیش از 75فرماندار، قانون‌گذار، کاندیدا و عضو حزب دموکرات، بهت و سردرگمی آنها نسبت به اینکه چطور خانم کلینتون گذاشت ابری تیره بالای کمپین نامزدی ریاست‌جمهوری‌اش شکل بگیرد را مشخص کرده است.

ترس‌های روانشناسان تایید شدند: مطالعات دوباره بررسی‌ شده دقیق نیستند- چند سال گذشته سال‌های سختی برای اعتبار علوم اجتماعی بوده ‌است. یکی از روانشناسان اجتماعی برتر به جعل داده‌ها متهم و 50مقاله او پس داده شد. همزمان یکی از ژورنال‌های درجه یک مطالعه‌یی را در تایید وجود حس ششم منتشر کرد که به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. حالا تلاشی بسیار سخت و طولانی برای بازنویسی 100مقاله چاپ ‌شده در سه ژورنال برتر به پایان رسیده و نشان داده شده که بیش از نیمی از کشفیات آنها هنگام بازبینی صحت نداشتند. این تحلیل توسط روانشناسانی انجام شد که بسیاری از آنها وقت خود را داوطلبانه برای بررسی دوباره چیزی که از نظر آنها کاری مهم بود صرف کردند. نتایج به‌دست آمده آنها که روز پنج‌شنبه در ژورنال ساینس منتشر شد، بدترین ترس‌های دانشمندانی را تایید کرد که مدت‌ها بود نگران این بودند که این زمینه علمی نیازمند تصحیحات بسیاری باشد. مطالعاتی که مورد بررسی قرار گرفته بودند، به‌عنوان اطلاعات اصلی که دانشمندان توسط آنها پویایی شخصیت انسانی، روابط، یادگیری و حافظه را درک می‌کنند، درنظر گرفته می‌شدند. روانشناسان و آموزگاران از اطلاعات چنین مطالعاتی در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌کنند و این حقیقت که بسیاری از این مطالعات زیر سوال رفته‌اند، ریشه بسیاری از کارهای آنها را با شک مواجه خواهد کرد.

وال استریت ژورنال

هکری که توسط هواپیمای بی‌سرنشین کشته شد «سلاح مخفی» داعش بود- اوایل امسال مسوولان رسمی امریکایی و بریتانیایی تصمیم به کشتن یک هکر گرفتند. جنید حسین که یک شهروند بیست‌وچند ساله بریتانیایی بود، به سرعت به یکی از رهبران ارتش الکترونیکی داعش بدل شده بود. حسین روز سه‌شنبه توسط یکی از هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در سوریه کشته شد. اینکه او مستقیما مورد هدف قرار گرفت، گستره به‌هم خوردن توازن قدرت در میدان نبرد مدرن را به دست مبارزه دیجیتال نشان می‌دهد. داعش افرادی مانند او را دارد که می‌توانند حتی قدرتمندترین کشور جهان را هم به مخاطره بیندازند. با استناد به ارتباطات نیروهای داعشی، حسین یکی از سلاح‌های مخفی این گروه بود.

گاردین

بولت غیرمنتظره- تنها چند لحظه بعد از پیروزی در مسابقات دوی 200متر قهرمانی جهان در پکن، اوسین بولت توسط فیلمبرداری که سوار سِگ‌وِی بود نقش بر زمین شد.

مرگ‌ها باعث افزایش نگرانی راجع به سیستم رفاه می‌شوند- با استناد به داده‌های جدید منتشر شده که باعث شده برگزار‌کنندگان کمپین‌ها و نامزدهای رهبری حزب کار خواستار بازسازی کامل سیستم رفاه دولت شوند، تقریبا 90نفر در ماه، بعد از اینکه «آماده کار» خوانده می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند. آماری که توسط وزارت کار و مستمری بریتانیا (DWP) منتشر شده نشان می‌دهد که بین ماه‌های دسامبر سال2011 و فوریه سال2014، 2380نفر به فاصله تنها 14روز از وقتی که ارزیابی قابلیت کار، آنها را آماده کار اعلام کرد جان خود را از دست دادند. وزرا اصرار دارند که نمی‌توان از این داده‌ها برای مرتبط کردن اصلاحات رفاه با مرگ مردم استفاده کرد اما این ارقام روی پروسه سنجش آماده کار بودن دولت تمرکز می‌کند که تا به حال بسیار بحث‌برانگیز بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر