زنجانی، تنها خریدار بدقول نفت ایران

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۲۶

شانا| خانه ملت دیروز روز سوال‌های ناتمام از زنگنه بود. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه زنگنه را به باد سوالات گرفته بود. برخی سوالات مثل دلیل افزایش زمان دریافت پول فروش نفت یا بدقولی خریداران نفتی ایران براساس پاسخ‌های زنگنه اصلا صحت نداشتند، برخی نیز حرف‌های تکراری بودند مثل بحث در مورد برداشت و توسعه از لایه نفتی پارس‌جنوبی و برخی دیگر بیشتر به مصوبه‌های دولت مربوط می‌شدند مثل استخدام‌های تعهدشده در وزارت نفت که مطابق با ضوابط اجرایی کشور در سال94 استخدام‌ها ممنوع شده‌اند. وزیر نفت در مورد عوامل ضعف بهره‌برداری در منطقه پارس‌جنوبی نیز توضیحاتی را ارائه کرد. بیژن زنگنه، روز سه‌شنبه، ٢٧ مردادماه در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه مبنی بر اینکه چرا دریافت پول فروش نفت‌خام از ٣٠روز به ٩٠، ١٨٠ و ٢٧٠روز افزایش یافته است، گفت: زمانی که دریافت پول فروش نفت به صورت ال‌سی بود، ٣٠روزه می‌توانستیم پول فروش نفت را بگیریم که این امر هم در منطقه متعارف بود. اما به دلیل تحریم‌ها ناچار شدیم از روش‌های دیگری برای دریافت پول فروش نفت استفاده کنیم. زنگنه ادامه داد: به همین دلیل ناچار شدیم زمان دریافت پول فروش نفت را تا ٩٠روز افزایش دهیم اما اینکه گفته می‌شود این دوره ١٨٠روزه یا ٢٧٠روزه است، چنین چیزی نیست و صحت ندارد. وی گفت: همچنین خریداران نفت، پول خرید نفت را به حساب ما واریز کرده و ما نیز به حسابی نزد بانک مرکزی واریز می‌کردیم، اما گاهی به دلیل تحریم‌ها چنین امکانی میسر نبود و پول نزد شرکت خریدار باقی می‌ماند که بخشی از آن بعد از توافق‌های ژنو به کشور برگشت داده شده است. زنگنه در پاسخ به سوال دیگر نماینده ارومیه مبنی بر بدقول بودن خریداران نفت ایران برای پرداخت پول گفت:

جز مورد بابک زنجانی، ایران خریدار بدقولی نداشته است و مطمئن می‌شویم پول نفت فروخته شده ازسوی خریداران پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه برای دریافت پول نفت از هند به دلیل آنکه باید بخشی از آن با یورو پرداخت شود مشکل وجود دارد، تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها این مشکل نیز حل خواهد شد و هندی‌ها پول نفت ایران را پرداخت خواهند کرد. زنگنه در ادامه درباره دیگر دغدغه این نماینده مجلس درباره ساخت کالا و تجهیزات نفت در داخل کشور گفت: باید تلاش شود تا از ظرفیت و ساخت کالاهای داخلی استفاده شود؛ ساخت ١٠ قلم کالای صنعت نفت ازسوی سازندگان داخلی در راستای حمایت از سازندگان کشور است. وزیر نفت درباره واردات دکل حفاری با اشاره به اینکه اوایل امسال در نامه‌یی به وزیر صنعت، معدن، تجارت خواستار ممنوعیت واردات دکل‌های خشکی و دریایی شده است که مورد تصویب نیز قرار گرفت، تصریح کرد: هرچند درگذشته دکل‌های حفاری حسب نیاز وارد کشور شده است؛ اما اکنون کاملا موافق استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی در این حوزه هستم. زنگنه درباره برداشت از لایه نفتی پارس‌جنوبی گفت: دولت همیشه در طول سال‌های گذشته به توسعه میدان‌های مشترک توجه داشته و برهمین اساس توسعه میدان پارس‌جنوبی، میدان‌های غرب کارون، میدان آذر و پس از آن ایلام همواره مورد توجه و تمرکز بوده است.

وزیر نفت گفت: زمانی که در سال٩٢ وارد وزارت نفت شدم، هفت حلقه چاه در این لایه حفاری شده و یک سکو هم درحال ساخت بود، اما شناوری خریداری نشده بود که مردادماه ٩٣ قرارداد ساخت این شناور به مدت ٢٥ماه بسته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر