جهش صادراتی فرش دستباف

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۲۶

به جهش صادراتی در بخش فرش دستباف بعد از لغو تحریم‌ها و دوران پس ازتحریم بسیار امیدواریم. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای بازیابی سهم فرش دستباف ایران در بازار امریکا انجام داده‌ایم.

فعالان و صادرکنندگان فرش دستباف در فرآیند تحمیل تحریم‌ها به کشور از دوجهت تحت فشار زیادی قرار داشتند. تحریم عمومی کشور به‌طور غیرمستقیم برحوزه فرش نیز تاثیرگذار بود که می‌توان در این حوزه به مواردی مانند نوسانات نرخ ارز، بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های بیمه مرسولات و افزایش ریسک صادرات اشاره کرد. امیدواریم با لغو تحریم‌ها نه‌تنها صادرات فرش به کشورهای مختلف افزایش و شتاب پیدا کند بلکه امیدواریم درکنار آن صادرات فرش به امریکا از عدد صفر در 5سال گذشته به اعداد بسیار بالاتری برسید. باید توجه داشت که تا سال2010 که ایران مورد تحریم مستقیم فرش دستباف ازسوی امریکا قرار گرفت سالانه 80میلیون دلار به‌طور مستقیم به این کشور، فرش صادر می‌کرد که حدود 16درصد از کل صادرات فرش دستباف را شامل می‌شد و این کشور مشتری شماره یک فرش دستباف کشور محسوب می‌شد. بدیهی است که انتظار نداریم بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها سهم 80میلیون دلاری امریکا از صادرات فرش دستباف ایران که 16درصد از بازار صادراتی فرش دستباف کشور را پوشش می‌داد به یک‌باره دراختیار ایران قرار گیرد. به‌طور قطع طی 5سال گذشته علایق شهروندان امریکایی تغییراتی یافته است و رقبای ما به ویژه هندوستان حضور خود را در بازار امریکا تقویت کرده‌اند. بنابراین حضور مجدد فرش دستباف ایرانی در بازار امریکا ساده و بی‌‌دردسر نخواهد بود.

این امیدواری وجود دارد با شناخته شدن برند فرش ایرانی در امریکا‏‌، علاقه‌مندی همیشگی شهروندان امریکایی به فرش‌های ایرانی و حضور شبکه توزیع فرش ایران در ایالات متحده امریکا و همین‌طور فعالیت هوشمندانه بازرگانان ایرانی صادرات فرش ایرانی به امریکا از سال2016 شتاب بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر