شاخص کل در مسیر مستقیم

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۴۹

گروه بورس علی صالحی‌نجف‌آبادی

روز گذشته و در ادامه مسیر مستقیم و بدون نوسان شاخص کل این نماگر بازار با رشد قابل اغماض 5 واحدی به عدد 66451 واحدی رسید. اتفاق جالبی که در روز گذشته افتاد، رشد بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص اصلی بود. این امر نشان‌ دهنده خنثی شدن اثرات منفی و مثبت نمادهای موثر بر شاخص در عین سبز بودن کلیت بازار است. حجم و ارزش معاملات به پایین‌ترین سطح خود در هفته جاری رسید طوری که مجموع ارزش معاملات بورس و فرابوس به عدد 174میلیارد تومان می‌رسید که با کم کردن معاملات اوراق بدهی و معاملات بلوکی در نهایت به عدد نازل 100میلیاردی کل داد و ستدهای روز می‌رسیم که در نوع خود نگران‌کننده است.


«فملی» برگشت

یکی از اتفاقات مهم بازار سهام در روز گذشته کشیده شدن ترمز سیر نزولی سهام ملی مس ایران بود. این سهم که از روز بازگشایی تا آخرین روز کاری هفته همواره مدال طلای پر افت‌ترین سهام تالار شیشه‌یی را از آن خود می‌کرد ‌با چرخشی 180درجه‌یی این ‌بار در نقش ناجی ظاهر شد و مانع از قرمز پوش شدن شاخص کل در روز گذشته شد. ملی مس ایران پس از بازگشایی بعد از مجمع سالانه خود با در نظر گرفتن رشد روز چهارشنبه افتی 16درصدی را تجربه کرده است.


نماد بانک ملت باز نشد

با وجود انتشار گزارش تصمیمات مجمع فوق‌العاده بانک ملت در ابتدای ساعات کاری روز گذشته و با عنایت به گذشت 12روز کاری از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این سهم در آخرین روز تیرماه هنوز هم سهامداران این بانک خوشنام بورسی منتظر بازگشایی نماد سهمشان هستند. اتفاقی که برای تمامی نمادهای این گروه افتاده اما به نظر می‌رسد بانک ملت برای بازگشایی نیازمند شرایط مناسب‌تری از جهت وضعیت کلی بازار است. لازم به ذکر است، مجمع فوق‌العاده بانک ملت برای انتخاب اعضای جدید هیات‌ مدیره در تاریخ 12مرداد برگزار شد.


تقسیم سود 50 ریالی سهم 8000 ریالی

شرکت پالایشگاه نفت شیراز که با نماد «شراز» در بازار سهام مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه 13مرداد مجمع سالانه خود را برگزار کرد و سودی 5 تومانی به ازای هر سهم به سهامداران خود تقدیم کرد. سهامدارانی که بیش از آن که نگران سود تقسیمی کم در مجمع باشند، نگران روز بازگشایی نماد مذکور در تالار شیشه‌یی هستند. اگر حتی با فرض کنترل فشار فروش توسط سهامداران عمده یک بازگشایی عادی را در نمادهای این گروه داشته باشیم، نزول قیمت سهام نمادهای پالایشگاهی روند فرسایشی را در پیش خواهند گرفت و دوباره فعالیت پر قدرت سفته‌بازان و دلالان در اینگونه سهم‌ها به راه خواهد افتاد. بازی‌های تکراری که جز زیان سهامداران خرد عایدی دیگری نخواهد داشت و همه و همه ناشی از ابهام لاینحل در گروه مذکور است.


آمار معاملات

در داد و ستدهای روز گذشته بورس تهران سهامداران رشد آرام شاخص بورس را شاهد بودند. به گزارش سنا، در نتیجه معاملات این روز شاخص بورس 5 واحد رشد کرد و در عدد 66هزار و 451 قرار گرفت.

همچنین در این روز سهامداران بیش از 363 میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش 900میلیارد ریال در 30 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

همچنین در این روز ملی مس، کشتیرانی و هلدینگ نفت وگاز پارسیان با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت این متغیر شدند. این درحالی بود که نمادهای پتروشیمی پردیس، ایران خودرو، هلدینگ خلیج فارس و ارتباطات سیار با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص از رشد بیشتر آن جلوگیری کردند. شاخص آزاد شناور هم در این روز 15 واحد بالا رفت. همچنین درحالی شاخص بازار اول 19واحد رشد کرد که شاخص بازار دوم 83 واحد نزولی شد.

گفتنی است در این روز سه گروه شیمیایی‌ها، خودرو و بانک‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. همچنین سه شاخص انتشار و چاپ، حمل و نقل و فلزات اساسی با بیشترین رشد در بالای جدول شاخص‌های صنعتی قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای جوشکاب یزد، کارخانجات تولیدی شهید قندی، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، کارت اعتباری ایران کیش، سیمان شرق، لوله و ماشین‌سازی ایران و سایپا شیشه بود.

این درحالی بود که نمادهای معدنی املاح ایران، سایپا آذین، شیشه وگاز، پارس خزر، فولاد آلیاژی ایران، فرآورده‌های نسوز پارس و کنترل خوردگی تکین کو بیشترین کاهش قیمت‌ها را ثبت کردند. همچنین در این روز نمادهای کارخانجات تولیدی شهید قندی، بانک خاورمیانه، صنعتی مهرام، سرمایه‌گذاری صنعتی نفت، حق تقدم سخت آژند، قند شیرین خراسان و لاستیکی سهند با سنگین‌ترین صف‌های خرید به کار خود پایان دادند.

طولانی‌ترین صف‌های فروش هم در نمادهای نفت بهران، گلوکوزان، فولاد خراسان، حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی، حق تقدم نوسازی و ساختمان تهران، سیمان اصفهان و پتروشیمی فارابی تشکیل شد.

همچنین در پایان معاملات روزی که گذشت بانک صادرات، حق تقدم سخت آژند و پارس خودرو بیشترین حجم معاملات را داشتند.

بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به حق تقدم سخت آژند، پتروشیمی مبین و پتروشیمی شازند بود.

از فرابورس چه خبر

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران 66میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش 853میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش فرابورس، در پایان معاملات روز 14مرداد‌ماه 1394، 66میلیون و 830هزار ورقه بهادار در 13هزار و 525 نوبت خرید و فروش شد و ارزش آن به 853 میلیارد و 200میلیون ریال رسید.

آیفکس درحالی دیروز با رشد به رقم 776.09 واحد رسید که پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 10میلیون و 810هزار برگه بیشترین حجم و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با 32میلیارد و 260میلیون ریال معامله، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

بیشترین افزایش قیمت روز پایانی معاملات هفته مربوط به رشد قیمت سهام نیرو سرمایه، مینو شرق و فولاد آلیاژی یزد بود و پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشت.

از سوی دیگر بیمه نوین، شمال شرق شاهرود و تدبیرگران فارس و خوزستان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند و اوراق تسهیلات مسکن هم در بازه 700 تا 730هزار ریال خرید و فروش شد.

در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خرید و فروش 134هزار و 510 سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 200هزار و 70 ورقه اجاره پترو ریگ در روز گذشته مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید، پذیره‌نویسی تعداد 591میلیون و 510هزار و 652 حق تقدم استفاده نشده شرکت بیمه دی دیروز در نماد «ودیح1» بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت آغاز شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر