برنامه جذب ۲۹میلیارد دلار در بخش معدن

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۳۳


گروه صنعت و معدن معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ایران با پایان تحریم‌ها، جذب ۲۹میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن است. مهدی کرباسیان در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی بلومبرگ در تهران اظهار داشت: ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است و قصد دارد ظرفیت تولید فولاد را تا سال ۱۴۰۴ به میزان دو برابر فعلی برساند.

به گفته وی، ایران اکنون چهاردهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان به شمار می‌رود و با برداشته شدن تحریم‌ها، افزایش صادرات فولاد را در دستور کار دارد. کرباسیان افزود: طی هفته‌های اخیر نمایندگانی از کشورهای آلمان، فرانسه و هلند از ایران بازدید داشتند و قرار است همایش 2روزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش فولاد نیز شهریورماه امسال در جزیره کیش برگزار شود. وی تصریح کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی تمایل دارند تا برداشته شدن تحریم‌ها اسمی از آنها برده نشود. کرباسیان خاطرنشان کرد: اغلب معادن فعال کشور مالکیت خصوصی دارند و اکنون ۹درصد تولیدسنگ گچ و2درصد تولید مولیبدنوم و نیتروژن جهان در اختیار ایران است. وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران آمار معادن فعال کشور را 5هزار و ۴۰۰ معدن ذکر کرده که سالانه به‌طور متوسط ۴۰۰میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می‌شود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اضافه کرد: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به مردم ایران ضربه‌ زده و توسعه صنعت فولاد و دیگر زمینه‌ها را کند، ساخته لذا سرمایه‌گذاری در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها یک شرایط برد - برد را فراهم خواهد ساخت. به گفته کرباسیان، تولید فولاد ایران اکنون ۲۲ میلیون تن است و پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴ این رقم به ۵۵میلیون تن برسد. وی گفت: ایران سال گذشته 2.5میلیون تن فولاد به کشورهای ایتالیا، امارات، عراق، تایلند، اسپانیا و انگلیس صادر کرد و ظرفیت پیش‌بینی شده به ما کمک خواهد کرد تا صادرات فولاد را به حدود ۱۲ میلیون تن در سال افزایش دهیم. به گفته وی، مذاکرات مفصلی با هیات‌های آلمانی، فرانسوی و هلندی در مورد سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد و معادن ایران و گفت‌وگوهایی نیز با نمایندگان شرکت‌های انگلیسی و اتریشی به عمل آمده است. رییس هیات عامل ایمیدرو، از انجام مذاکره با شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در کارخانه فولاد مکران واقع در منطقه آزاد تجاری چابهار خبر داد و گفت: ظرفیت تولید این واحد 3میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده و شرکت‌های فولاد هندی و کره‌یی نیز سرمایه‌گذاری در چابهار را بررسی می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر