اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۱۸

ماموریت به ۳۱ استاندار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

تسنیم| رییس ‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و معاون وزیر اقتصاد از ارسال نامه به ۳۱ استاندار برای تلاش درجذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان‌ها خبر داد. محمد خزایی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تنظیم روابط اقتصادی کشور ما با کشورهایی که هم‌اکنون مراجعه می‌کنند، براساس مراجعات نخواهد بود بلکه براساس اولویت‌های اقتصادی کشورمان خواهد بود. قانون سرمایه‌گذاری ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری دنیاست و لذا خود قانون خیلی نیازمند تغییر نیست اما بخشی از آیین‌نامه‌های آن باید متناسب با شرایط جدید تغییر کند و امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران افزود: در این کار محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و این سرمایه‌گذاری در قبال ریسک‌های تجاری تضمین می‌شود. ظرفیت‌های قوی و توان سیاسی ایران در منطقه به‌صورتی است که همه را جذب و زمینه را برای رفع برخی شبهات درخصوص سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد می‌کند. تلاش می‌کنیم از سرمایه‌گذاری خارجی برای کمک به بخش‌هایی که برای کشور ارزش افزوده دارند، بهره بگیریم. در این شرایط نباید همه روابط اقتصادی و مراودات ما با کشورهای دنیا به ‌سمت تجارت پیش برود زیرا در آن صورت متضرر خواهیم شد بلکه باید سعی شود این روابط به‌ سمت سرمایه‌گذاری دربخش‌های مهم اقتصادی کشور نظیر بخش‌های زیرساختی، انتقال فناوری و افزایش صادرات سوق داده شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: تمایلات کشورهای دیگر در طرح‌های بزرگ نظیر حمل‌ونقل، نفت و گاز و انرژی است. وی با اعلام اینکه گسترش روابط با سازمان‌های بین‌المللی و نظام‌های مالی دنیا و مذاکره با بانک‌های بزرگ در سراسر جهان و ایجاد موافقتنامه‌های تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک جزو برنامه‌های پیش روی این سازمان است، افزود: سهل‌سازی درحوزه سرمایه‌گذاری خارجی و تعیین نیازهای فناوری کشور و اعلام آن به طرف خارجی از دیگر اولویت‌های سازمان ما درجذب سرمایه خارجی است.


تاکید معاون وزیرکار بر افزایش دستمزد کارگران معادن

ایرنا| معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گرگان از پیگیری برای افزایش سطح دستمزد کارگران معادن کشور به ویژه معادن زغال‌سنگ خبر داد و گفت: این اقدام در راستای طبقه‌بندی مشاغل و فراهم‌سازی زمینه قدرت پس‌انداز مردم به اجرا درخواهد آمد. سیدحسن هفده تن درحاشیه بهره‌برداری از نخستین مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار شمال کشور در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: برای این کار ابتدا به سمت افزایش دستمزد کارگران معادن بخش دولتی رفته و پس از آن کارگران معادن بخش خصوصی هم مشمول خواهند شد. به گفته وی، با اجرای این طرح تلاش می‌شود که سطح دستمزد کارگران معادن که هم‌اکنون یک‌میلیون و400هزارتومان است، افزایش یابد.

هفده تن همچنین از راه‌اندازی تشکل‌های صنفی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری این وزارتخانه در سال‌جاری خبر داد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی جدید برای کارفرمایان و کارگران معادن نیز ازجمله برنامه‌هاست. معادن زغال‌سنگ استان گلستان از نظر ایمنی حساسیت خاصی دارند و صیانت از نیروی کار و حفظ سلامت جسمی و روانی آنان مهم است. بنابراین در این راستا سعی داریم که یک‌میلیون نفر از نیروهای کار در بخش معادن را آموزش دهیم تا با رفتار جدید، خود را در برابر حوادث ناشی از کار ایمن سازند.

معاون وزیر کار از نوسازی و افزایش تجهیزات معادن به عنوان یکی دیگر از اقدامات در دست اجرا برای ارتقای ایمنی محیط کار یاد کرد و گفت: برای آموزش ارتقای ایمنی شرایط کار 300هزار مهندس ساختمان نیز تفاهمنامه‌یی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور منعقد شده است.


استقبال کارگران از سامانه 30001633

ایسنا| هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بااشاره به استقبال کارگران کشور از سامانه پیامکی ثبت اطلاعات و ارسال 1250 پیامک ظرف یک روز، آخرین جزییات راه‌اندازی این سامانه و بانک اطلاعات کارگران کشور را تشریح کرد. مراحل اجرای طرح بانک اطلاعات کارگران در مشهد به شکل پایلوت درحال انجام است ولی برای پوشش هرچه بهتر کارگران و تسهیل در انجام ثبت‌نام تصمیم گرفتیم که کار را با راه‌اندازی یک سامانه دنبال کنیم. برخی کارگران در هفته‌های اول مراجعه به دفاتر پیشخوان با مشکلاتی مواجه شدند که برای جلوگیری از ازدحام و صف‌های طولانی و تسهیل در رفت‌وآمد باتوجه به اینکه کارگران باید نیمی از روز از کار خود زده و حضوری برای بردن مدارک اقدام می‌کردند، تصمیم بر آن شد که یک سامانه پیامکی را اعلام کنیم تا کارگران سراسر کشور بتوانند در این طرح شرکت کرده و اطلاعات خود را به ثبت برسانند.

ابوی گفت: کلیه نیروهای کار مشمول قانون کار می‌توانند بدون هیچ منعی جهت ثبت‌نام در این بانک اطلاعاتی شماره تلفن ثابت و کد شهر محل سکونت خود را به سامانه 30001633 پیامک کنند. به عنوان نمونه کارگران تهرانی پیش شماره 021 و شماره تلفن ثابت خود را به این سامانه پیامک کنند. به گفته وی کار ارسال پیامک‌ از تمام شهرهای کشور از روز گذشته درحال انجام است و تاکنون 1250 پیامک به سامانه مذکور ارسال شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر