اخبار

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۲۵

سهم 5 درصدی دولت در ساخت مسکن

سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به تدوین طرح جامع مسکن گفت: برنامه 10سال آینده مسکن در این طرح دیده شده به‌طوری که در این طرح تعداد واحدهای مسکونی موجود و نیازهای حاد و نیازهایی که درجریان تشکیل خانواده‌های جدید ‌وجود دارد، برنامه‌ریزی و تدوین شده است. پژمان اظهار‌ کرد: توزیع و نقطه اثر این نیازها مشخص است که از تمام نقاط کشور جمع‌آوری شده است و برای تحقق طرح جامع مسکن مقدمات لازم باید فراهم شود. به گزارش ایسنا، وی افزود: نخستین اقدام شناسایی عرصه‌هایی است که واحدهای مسکونی در آنها ساخته می‌شود که این کار به حوزه راه‌وشهرسازی محول شده است تا مقدار نیاز و ظرفیت‌های موجود را بررسی کرده و در طرح جامع بیاورد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان‌کرد: تمام ظرفیت‌ها در طرح جامع دیده می‌شود زیرا اگر بستر لازم مسکن وجود نداشته باشد، ساخت‌وساز و تامین نیاز مسکن با مشکل مواجه می‌شود؛ به همین منظور مطالعات لازم در قالب طرح جامع مسکن برای 10سال آینده انجام شده است.

پژمان اظهارکرد: با استفاده از این طرح اگر نیاز به ساخت مسکن در منطقه‌یی دیده می‌شود، اعلام و برای کمبود آن چاره‌اندیشی می‌شود و پس از آن انجام این مطالعات در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ساخت مسکن معمولا توسط بخش‌ خصوصی انجام می‌شود؛ به‌طوری ‌که بیش از 90درصد ساخت‌‌وساز مسکن درکشور توسط بخش ‌خصوصی صورت می‌گیرد و از ادوار گذشته سهم دولت در ساخت مسکن بیش از 5درصد نبوده است.


رشد منفی مسکن

ناشی از نبود تقاضاست

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: رشد منفی ارزش‌افزوده ساختمان ناشی از نبود تقاضا در بخش مسکن است. سعید غفرانی اظهار کرد: رشد منفی ارزش‌افزوده ساختمان در سال‌های 1392 و 1393 ناشی از رکود و عدم تقاضاست زیرا رونق و رکود بخش مسکن مثل تمام کالاهای اقتصادی از عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بخش مسکن از یک‌سو با مشکل تولید زیاد و ازسوی دیگر با مشکل نبود قدرت خرید خانواده‌ها مواجه است که به رکود در این بخش منجرشده و تولیدات روی دست سازندگان مانده است البته کشور هنوز از مسکن اشباع نشده اما درشرایطی که قدرت اقتصادی با قیمت‌ها درحالت نامتعادل قرار دارد، مسکن کماکان رشد منفی خواهد داشت.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه اگر امکان خرید برای متقاضیان فراهم شود، بخشی از مشکل مسکن مرتفع می‌شود، گفت: وام‌های 40، 60 و 80میلیون تومانی مسکن شاید نتواند مشکل تامین مسکن خانواده‌های تهرانی را حل کند اما برای شهرستان‌های کوچک مناسب است و قطعا تاثیرگذار خواهد بود. غفرانی، افزایش قیمت مسکن در زمان سررسید وام‌ها طی یک‌سال آینده را بعید دانست و افزود: افزایش قیمت بستگی به حجم و قدرت تاثیرگذاری وام‌های بانکی دارد اگر وام‌ها بتوانند تاثیر مهمی در بخش مسکن ایجاد کنند، ممکن است قیمت‌ها کمی افزایش یابد اما به اعتقاد من وام‌ها از چنین قدرتی برخوردار نیستند، از این‌رو، افزایش قیمت طی یک‌سال آینده دور از ذهن است.


کاهش شرکت‌های وابسته در دستور کار شهرداری‌ها

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بااشاره به ابلاغ ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌های کشور به استانداری‌ها، از لزوم ادغام و کاهش سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری‌ها خبر داد. علی نوذرپور گفت: حدود دوماه پیش این ضوابط به استانداری‌ها ابلاغ شده است و شهرداری‌های کشور یک‌سال فرصت دارند این ضوابط را اجرایی کنند و استانداری‌ها نیز براجرای آنها نظارت خواهند داشت. وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تعداد نیروهای مشغول به کار در برخی شهرداری‌های کشور تقریبا 5.5برابر تشکیلات مصوبی است که توسط وزارت کشور ابلاغ شده است که اکثر این نیروها در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به این شهرداری‌ها به کارگیری شده‌اند برهمین اساس بخش عمده بودجه شهرداری‌ها صرفه هزینه‌های جاری می‌شود.

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بااشاره به گسترش و توسعه بیش از حد سازمان‌ها و شرکت‌های متعدد وابسته به شهرداری‌ها به عنوان یکی از دغدغه‌های وزارت کشور و دولت یازدهم گفت: شهرداری‌ها به موجب قانون برای انجام بخشی از وظایف خود سازمان‌ها یا شرکت‌هایی مانند اتوبوسرانی، قطار شهری و تاکسیرانی ایجاد می‌کنند که به عنوان زیرمجموعه شهرداری قرار می‌گیرند.


وقوع 565 زلزله در خرداد

بزرگ‌ترین زلزله کشور در خردادماه سال‌جاری دراستان کهگیلویه و بویراحمد و به بزرگی بیش از ۴ (در مقیاس امواج درونی) به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، براساس گزارشی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه کرده است، شبکه‌های لرزه‌نگاری کشوری در خردادماه ۱۳۹۴، تعداد ۵۶۵ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۱/۰ (در مقیاس امواج درونی) که در ایران و نواحی مرزی روی داده است را ثبت و تعیین محل کرده‌اند.

در این ماه تعداد ۷ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴ در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده که بزرگ‌ترین آن در تاریخ 11 خرداد 94 با بزرگی ۴/۵ (طبق اعلامIGTU) حوالی دوگنبدان واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، رخ داده است.

گفتنی است در خردادماه سال۱۳۹۴ تعداد ۱۷زلزله با بزرگای ۶ و بالاتر در زمین رخ داد که یک زلزله با بزرگای ۷ و بالاتر بود. مهم‌ترین رویداد لرزه‌یى که در این ماه رخ داده، مربوط به زمین‌لرزه با بزرگای ۷/۸ چى‌چى شیمای ژاپن بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر