اینپیا در یک نظرسنجی که در دو گروه تلگرام انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران انجام شد از شرکتکنندگان پرسیده شد که دلایل عدم افزایش صادرات پلاستیک به ترکیه به چه اشکالاتی بازمیگردد؟ نتایج نشان میدهد 50درصد از شرکتکنندگان مشکلات صادرات این صنعت را مربوط به مباحث مدیریتی، 15 درصد اشکالات درون بنگاهی صنایع پلاستیک واحدهای صنعتی و 35 درصد به سایر موارد رای دادند. گفتنی است که آمارها نشان میدهد، مجموع واردات ایران از ترکیه طی دی ۱۳۹۳ تا اردیبهشتماه ۱۳۹۴ (پنج ماهه اجرای موافقتنامه) در اقلام کالایی ترجیح داده شده به ترکیه برابر ۱۷۶.۸۱ میلیون دلار بوده است. واردات ایران در همین اقلام برای پنج ماهه قبل از اجرا یعنی مرداد ۱۳۹۳ تا آذر ۱۳۹۳ معادل ۱۷۲.۱۰میلیون دلار بوده است. همچنین واردات کشورمان در این اقلام طی پنج ماهه مشابه سال قبل یعنی دی ۱۳۹۲ تا اردیبهشت ۱۳۹۳ به میزان ۱۴۷.۲۳میلیون دلار بوده اما برخلاف پیشبینیها صادرات بعداز توافق ترجیحی افزایش داشته ولی واردات از ترکیه جهش چشمگیری ندارد. یکی از شرکتکنندگان این نظرسنجی اظهار کرد: تا جایی که من میدانم دومین درآمد ترکیه از صنایع است و این کشور جزو 25کشور صنعتی دنیا به شمار میآید؛ اما ایران احتمالا در بخش درآمد صنعت اختلاف زیادی دارد. یکی دیگر از افراد شرکتکننده در این نظرسنجی معتقد است که نگاه اول موارد مشکلات مدیریتی یا درون بنگاهی را به نوعی میتوان دلیل این کاهش دانست که البته بیتاثیر هم نیست. با توجه به بیتوجهی صنعتکاران پلاستیک به تنوع و کیفیت محصول و خارج شدن از گردونه رقابت یا شاید هم اتکا به پتروشیمی ایران مثل اقتصاد متکی به تولید نفت که چون بالشی نرم اقتصاد ایران را در خواب فرو برد؛ از دیگر دلایل این امر به شمار میآید. یکی از شرکتکنندگان با اشاره به مشکلات مدیریتی اظهار کرد: با توجه به اینکه در زمینه صادرات چندان تخصصی ندارم ولی به عنوان یک قالبساز با تجربه 30ساله و تولیدکننده قطعات پلاستیکی با یک نگاه ساده به محصولات وارداتی از ترکیه تفاوت قابل ملاحظهیی با محصولات داخلی قابل لمس است؛ با اینکه از نظر فنی و دانش تجربی و علمی در ساخت و تولید کم از ترکیه نیستیم. پس این ضعف کیفیتی به مدیریت دولتی و بنگاهی برمیگردد که در جای خود بسیار قابل بحث است. از سوی دیگر برخی شرکتکنندگان دلایلی همچون کیفیت، نوع رنگ و مستربچ کالاهای ایرانی را عاملی برای کاهش صادرات ایران دانستند. گفتنی است در این نظرسنجی یک روزه 30 نفر از فعالان حوزه صنعت پلاستیک شامل اعضای انجمن، تولیدکنندگان، کارشناسان و صاحبنظران شرکت کردند.