مدیران پژو، رنو و توتال شهریور ماه در تهران

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۳۸۵

گروه بازرگانی رامین بیات

روز گذشته لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه در تهران حضور یافت و با مقامات کشورمان ازجمله رییس‌جمهوری، وزیر امورخارجه و رییس مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار بعد از یک دهه رخ داد. آخرین بار دومینیک دو ویلپن، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در چارچوب تروییکا مذاکرات هسته‌یی که به مذاکرات سعدآباد معروف شد در تهران حضور یافت. حال دوباره تاریخ تکرار شد و بعد از 10سال وزیر دیگری از پاریس به تهران آمد اما با یک تفاوت آن هم اینکه توافق هسته‌یی منعقد شده و فابیوس برای از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به تهران آمد.

براساس این گزارش، وزیر امورخارجه فرانسه پس از ورود به تهران اعلام کرد: هیات بسیار مهم اقتصادی از شرکت‌های مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهریور) به ایران سفر خواهند کرد.

وی افزود: ما می‌خواهیم این سفر یک میدان و حوزه سیاسی باشد، اما درباره مسائل دیگر هم صحبت خواهیم کرد به طور مثال درباره آینده همکاری‌های اقتصادی؛ اما ابتدا ما می‌خواهیم به مسائل سیاسی بپردازیم.

فابیوس در پاسخ به این سوال که فرانسه در فضای جدید همکاری به دنبال توسعه روابط سیاسی است یا به دنبال منافع بنگاه‌های اقتصادی؟ تصریح کرد: سفر من با هدف سیاسی انجام می‌شود البته نتایج تجاری و اقتصادی را هم در بر خواهد داشت و این خیلی مطلوب است برای توسعه روابط خوب تجاری و اقتصادی، پس این یک سفر سیاسی است که به دنبال آن سفرهای اقتصادی را هم در پی خواهد داشت.

وی افزود: برای ماه سپتامبر (شهریور) یک هیات بسیار مهم اقتصادی از شرکت‌های مختلف به ایران سفر خواهند کرد و من و رییس‌جمهور هم خواستار آن هستیم که همه ‌چیز با گفت‌وگوهای سیاسی آغاز شود.


حضور انجمن کارفرمایان فرانسه در تهران

براساس این گزارش، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات ‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه در گفت‌وگو با «تعادل» از حضور مدیران دو غول خودروسازی فرانسه یعنی پژو و رنو همچنین مدیران شرکت نفتی توتال طی ماه آینده در تهران خبر داد و گفت: این مدیران در قالب انجمن کارفرمایان بزرگ فرانسه به تهران سفر خواهند کرد. به گفته وی، مدیران دیگر شرکت‌های فرانسوی در صنایع مختلف نیز حضور خواهند یافت.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه فرانسه احساس خطر کرده است که بازار ایران را از دست دهد، اضافه کرد: باید نگاه رو به جلو و آینده‌نگرانه داشت تا بتوان از این طریق وضعیت اقتصاد کشور را رو به جلو هدایت و زمینه را برای شکوفایی اقتصادی مهیا کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: تهران و پاریس در زمینه خودرو، قطعه‌سازی، نفت و برق و حمل و نقل و راه‌آهن در آینده همکاری‌های دوجانبه‌یی را آغاز خواهند کرد.

عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه با بیان اینکه این نکته را نیز باید درنظر گرفت که شرکت‌ها و کارخانجات تا حدی مستقل از دولت‌ها عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: این رویه را می‌توان در دوره‌های بسیاری مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه در دوران پس از تحریم رویکرد کلی این است که بر خلاف گذشته، واردات بی‌رویه صورت نگیرد، افزود: در مقابل آن نیز باید افزایش صادرات غیرنفتی در دستور کار فعالان اقتصادی و دولتمردان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری مشترک را با کشورهای اروپایی فراهم کرد، اظهار کرد: در زمینه واردات نیز باید ماشین‌آلات تولید صنعتی و مواد اولیه تولید در اولویت واردات قرار گیرد و تا حد امکان از ورود کالاهای مصرفی اجتناب کرد. رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه در آینده مناسبات اقتصادی دو کشور فرانسه و ایران از میزان فعلی بیشتر خواهد شد، ادامه داد: این دو کشور از دیرباز با یکدیگر مراودات تجاری و بازرگانی زیادی داشته‌اند و پاریس از گذشته تاکنون از شرکای قدیمی اقتصادی ایران قلمداد می‌شود.


باید پیشنهادات را به دقت بررسی کرد

این گزارش حاکی‌ است، محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به حضور هیات اقتصادی و تجاری فرانسه طی ماه آینده در ایران اظهار کرد: به طور کلی باید از حضور اینگونه از هیات‌ها نهایت استفاده را برد و با توجه به اینکه فرانسه در حوزه اتحادیه اروپا قرار دارد، می‌توان با امضای قراردادهای برد-برد زمینه را برای ورود کالاهای ایران به اتحادیه اروپا فراهم کرد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای اروپایی می‌توان زمینه حضور محصولات ایران را در قاره سبز مهیا کرد، افزود: از این طریق اشتغالزایی ایجاد خواهد شد و در نهایت کالای با کیفیت تولید شده و برای کشور ارزش‌آوری صورت خواهد گرفت.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه نباید هر پیشنهادی را فورا قبول کرد، گفت: نباید در این موضوع عجولانه تصمیم گرفت یا اینکه نگاه بدبینانه‌یی به این قرارداد‌ها داشت و گفت که اینها فقط می‌خواهند کالاهای خود را به ایران وارد کنند.

به گفته لاهوتی ‌باید قرارداد‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای اروپایی براساس منافع ملی منعقد شود.


کاهش حجم تجارت 2 کشور

براساس این گزارش، حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال 2011 به بیش از 3.4میلیارد دلار رسید، اما این رقم پس از تشدید تحریم‌ها در سال 2013 به 556 میلیون دلار کاهش یافت. آمار منتشر شده از سوی یورواستات نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال 2014 کاهش 8درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و فرانسه که در سال 2013 بالغ بر 521میلیون یورو اعلام شده بود در سال 2014 به 482میلیون یورو کاهش یافته است.

براساس این گزارش صادرات فرانسه به ایران در سال 2014 کاهش و واردات این کشور از ایران اندکی افزایش داشته است. صادرات فرانسه به ایران در سال 2014 با کاهش 8درصدی نسبت به سال قبل از آن به 453میلیون یورو رسیده است. فرانسه در سال 2013 بالغ بر 493میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. واردات فرانسه از ایران در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 4درصد افزایش یافته و به 29میلیون یورو رسیده است. فرانسه در سال پیش از آن 28میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر