اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۱۴

صادرات نفت جنوب عراق رکورد زد

صادرات نفت جنوب عراق رکورد ماه پیش خود را شکست و در ماه جولای (مرداد) به 3.06میلیون بشکه در روز رسید. به گزارش رویترز، به نقل از منابع صنعتی و آمارهای بارگیری محموله‌های نفتی نوشت، صادرات نفت جنوب عراق در جولای به بیش از 3میلیون بشکه در روز افزایش یافت. صادرات محموله‌های نفتی از پایانه‌های جنوبی عراق در 23روز نخست این ماه به‌طور متوسط به 3.06میلیون بشکه در روز رسید که بیش از رکورد ماه ژوئن برابر با 3.02میلیون بشکه در روز است. افزایش صادرات عراق نشان‌دهنده ادامه تولید بالای این کشور است که بر حفظ سهم خود در بازار بیش از کاهش تولید برای حمایت از قیمت‌ها تمرکز کرده است. افزایش صادرات عراق در ماه ژوئن به دنبال تصمیم این کشور برای بهبود کیفیت نفت صادراتی خود با ترکیب نفت سنگین بصره با نفت سبک بصره صورت گرفت. میادین جنوبی عراق بیشتر نفت این کشور را تولید می‌کنند و از بخش‌هایی که توسط گروه تروریستی داعش کنترل می‌شوند، دور هستند. این میادین باوجود تنش‌ها به تولید بالای نفت می‌پردازند.


احتمال خرید تجهیزات نظامی پاکستان از روسیه

یک مقام پاکستانی اعلام کرد: کشورش امکان خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی را از روسیه بررسی و بر همکاری با مسکو در زمینه انرژی حساب می‌کند. ارق فاطمی دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «تلاش‌هایی که در دوسال گذشته در زمینه مناسبات پاکستان و روسیه انجام شده اکنون به نتیجه رسیده است و دو کشور در طول یک‌سال‌ونیم گذشته پیشرفت چشمگیری در مسیر رو به جلو داشته‌اند.» وی بااشاره به اینکه مقامات بلندپایه پاکستان و روسیه سفرهای متعددی به دوکشور داشته و یادداشت تفاهم همکاری دفاعی امضا کرده‌اند، گفت: «پاکستان و هند در اجلاسی که به تازگی در شهر اوفای روسیه برگزار شد، به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمدند.»


شکایت گازپروم روسیه از ترکمنستان

منابع نزدیک به «گازپروم» می‌گویند این بزرگ‌ترین شرکت گاز روسیه از شرکت گاز ترکمنستان به دادگاه بین‌المللی اقتصادی استکهلم شکایت کرده است. به گزارش رسانه‌های تاجیکستان، این شرکت پرونده اختلافش با «ترکمن گاز» شرکت دولتی مسوول استخراج و فروش گاز ترکمنستان را به دادگاه اقتصادی استکهلم سپرده است. به گفته این منابع شکایت گازپروم از ترکمن گاز روز 17تیر به دادگاه اقتصادی استکهلم ارائه شده است که یکی از معتبر‌ترین نهاد‌های دادگاهی برای حل مناقشات بین‌المللی اقتصادی به شمار می‌آید. نمایندگان رسمی گازپروم از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کردند. در سامانه رسمی گازپروم نیز چیزی در این‌باره منتشر نشده است. اما منابع آگاه گفته‌اند گازپروم از توافقنامه سال2010 با ترکمنستان راضی نیست. طبق آن قرارداد شرکت روسی هزار مترمکعب گاز طبیعی را از ترکمنستان با قیمت 240دلار خریداری می‌کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر