توسعه بازار سرمایه از چند جهت باید پیگیری شود

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۰۷


ادامه از صفحه 9

رونق بازار اولیه در گرو بازار ثانویه

معاون سازمان بورس گفت: برای اینکه بتوانیم از پتانسیل بورس در بازار اولیه استفاده کنیم باید حتما رونق مناسبی در بازار ثانویه وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاران تشویق شوند منابع‌شان را به بورس بیاورند که وقتی ما این ابزارها را به بورس وارد می‌کنیم بازار توان جذب این ابزارها را داشته باشد.

امیری گفت: در این راه باید یک‌سری اعتماد‌سازی در بازار انجام شود، ازجمله اینکه باید جلوی برخی تصمیمات خلق‌الساعه که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران را هر روز دستخوش تغییر کند به حداقل رسانده شود. وی با بیان مشکل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برخی مشکلات سایر صنایع گفت: در برخی صنایع مشکلاتی درخصوص خوراک‌شان وجود دارد که باید در یک زمان کوتاه به نتیجه رسیده شود و هم نحوه نرخ‌گذاری خوراک و هم محصول نهایی تعیین تکلیف شود. اگر این موضوع روشن شود شرکت‌ها توان سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری از سهم استقبال می‌کنند و همین موضوع باعث استقبال سهامداران و جلب اعتماد آنان می‌شود درنتیجه در بازار اولیه موفقیت روزافزون کسب می‌شود.


جهت دهی نرخ سود بانکی به اوراق صکوک

این معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت‌وگو با سنا به موضوع با اهمیت نرخ سود سپرده‌های بانکی اشاره کرد و گفت: نرخ سود اوراق جهت و مسیر اصلی خود را از نرخ اوراق بدون ریسک می‌گیرد بنابراین نرخ سود بدون ریسک که عمدتا نرخ سود بانکی است به نرخی که در اوراق صکوک وجود دارد جهت می‌دهد. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها و با دسترسی شرکت‌ها به منابع بانکی به‌خصوص در حوزه بانکی و ارزی فشار نقدینگی در بانک‌ها در حوزه ریال کم شود و درنتیجه پتانسیل کاهش نرخ سود بانکی به وجود آید در این صورت واکنش مثبتی از بازار سرمایه برای انتشار اوراق مشارکت با سودهای مناسب فراهم می‌شود، بنابراین تعیین‌تکلیف سود سپرده‌ها در حوزه نظام بانکی ازجمله کارهای بین‌بخشی است که به رونق بازار سرمایه کمک کرده و امکان دسترسی شرکت‌ها به بازار سرمایه را فراهم می‌کند.

امیری به ضرورت نهادسازی پرداخت و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم بازار اوراق صکوک رونق پیدا کند باید نهادهای متنوع داشته باشیم، ازجمله بحث ریتینگ تعیین تکلیف شود چون نمی‌توان همه اوراق را با یک نرخ مشترک منتشر کرد بلکه باید نرخ‌های متفاوت که ریت‌بندی این اوراق ما را به انتشار اوراق با نرخ‌های متفاوت نزدیک می‌کند مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: شرکت‌های تامین سرمایه یکی از ارکان بزرگ در انتشار اوراق هستند و نقش اساسی در این امر دارند و باید فعالیت‌شان را هم در بعد تعداد شرکت‌ها هم در بعد کفایت سرمایه شرکت‌ها توسعه بدهند ضمن اینکه می‌توانیم شرکت‌های تامین سرمایه تخصصی صنعت را به‌عنوان یک ایده دیگر دنبال کنیم، به‌عنوان مثال تامین سرمایه مسکن راه‌اندازی شده که این مدل در حوزه‌های دیگر قابل عملیاتی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر