مذاکرات هسته‌ای مربوط به کل نظام است

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۲۶

گروه ایران|

پس از گذشت چند روز از وقوع توافق و درحالی که گزارش هسته‌یی هنوز در پارلمان‌های دو کشور درحال بررسی است، خبرگزاری فارس میزگردی را تحت عنوان «ایستگاه دوازدهم - بررسی توافق وین» با موضوع ارزیابی متن وین و قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار کرد. در این میزگرد که با حضور فواد ایزدی، الیاس حضرتی و ناصر ایمانی تشکیل شد، سه چهره متفاوت سیاسی به بیان پیشنهادات و نقطه نظراتشان در این باره پرداختند.


اصلاح نقاط ضعف

الیاس حضرتی مدیر مسوول روزنامه‌های اعتماد و تعادل در بخشی از اظهارات خود با تاکید بر اینکه این مذاکرات مربوط به کل نظام است و رهبر معظم انقلاب پشت این مذاکرات است، اظهار داشت: یک‌بار به آقای ظریف گفتم که آیا این مذاکرات مذاکره ظریف با امریکا یا وزارت امور خارجه با کشورهای 1+5 است و او پاسخ داد که این مذاکره نظام جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی است؛ این بدان معناست که همه نظام در مقابل این مذاکرات مسوول است. وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می‌تواند برخی نقاط ضعف این توافق را اصلاح کند یا خیر، گفت: کسی جلوی کار مجلس را نگرفته است و نمایندگان می‌توانند جزییات توافق را نیز تغییر دهند و مجلس اصلا محدودیتی ندارد اما قطعا تابع برخی ملزومات قانونی است. حضرتی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌یی و الزاماتی که این قطعنامه برای ایران ایجاد می‌کند، گفت: براساس اعتمادی که به صحبت‌های عزیزانمان در تیم هسته‌یی داریم آنها گفته‌اند چیزی که ما پذیرفتیم برجام بوده است. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه این توافق با تصمیم رسمی نظام انجام شده است تصریح کرد: مردم ما نیز ثانیه به ثانیه مذاکرات را دنبال می‌کردند و به درست یا غلط کل مباحث کشور و زندگی خود را با آن گره زده بودند. به نظر من 70درصد مشکلات کشور هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد ولی مردم به اندازه 120 درصد این احساس را داشتند که اگر مساله هسته‌یی حل شود پس از آن همه مشکلات حل می‌شود.


اظهارنظر مجلس بعد از جمع‌بندی کنگره

ناصر ایمانی هم در این میزگرد اظهار داشت: حقیقت این است که ما با توافق وین و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پذیرفتیم که از این به بعد یک کشور تحت کنترل هستیم و شاید کمتر کشوری در این حد قبول کرده باشد. این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: قطعا‌ مجلس شورای اسلامی می‌تواند در جزییات جمع‌بندی مذاکرات ورود کند البته در آینده ممکن است بحثی را بین مجلس و شورای عالی امنیت ملی درخصوص بررسی این جمع‌بندی داشته باشیم که کدام یک ذی‌صلاح هستند. وی تصریح کرد: صلاحیت بررسی کشورها در جمع‌بندی مذاکرات و قطعنامه شورای امنیت مخدوش نشده است و مجلس شورای اسلامی کاملا اختیار دارد و می‌تواند تمام یا بخش‌هایی از جمع‌بندی مذاکرات وین را تایید یا رد کند. ایمانی متذکر شد: ‌مجلس شورای اسلامی قبل از اظهارنظر کنگره امریکا هیچ دلیلی ندارد که درخصوص جمع‌بندی مذاکرات وین اظهارنظر یا قانونی را تصویب کند و این امر نه تنها الزام ندارد بلکه ممکن است ما را دچار مشکل کند.


مجلس نکات مورد نظر خود را مکتوب کند

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و امریکا که از منتقدان توافق است با اشاره به بند اول قانون مجلس درباره صیانت از دستاوردهای هسته‌یی کشورمان گفت: لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طبق متن برجام بند اول این قانون مجلس رعایت نشده است، افزود: چون ما در روز اجرا این حالت را داریم که تعهدات و تحریم‌های اتحادیه اروپا تعلیق می‌شود و بحث لغو تحریم‌های اروپا بعد از 8 سال خواهد بود که البته اگر در این 8 سال مشکلی پیش نیاید. یزدی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که مجلس درحال حاضر می‌تواند انجام دهد و دیر هم نشده این است که نکات مورد نظر خود را مکتوب کرده و این متن مکتوب شده در روز توافق به عنوان نکاتی که ایران مدنظرش است در آنجا ثبت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر