آغاز دیپلماسی فعال ایران در منطقه

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۲۵

گروه ایران|

این روزها به‌نظر می‌رسد دستگاه سیاست خارجی کشورمان پس از فراغت از مذاکرات هسته‌یی و به نتیجه رساندن آن، درراستای گشایش فصل تازه‌یی از روابط میان ایران و کشورهای منطقه و حل‌وفصل بحران‌های عدیده خاورمیانه، گام به فاز نوینی نهاده است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نخستین مرحله از دور جدید سفر به کشورهای منطقه را با کویت، قطر و عراق آغاز کرد. وی طی دیدار با مقامات عالی این کشورها، علاوه بر آخرین نتایج مذاکرات هسته‌یی، پیرامون موضوعات روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌یی گفت‌وگو خواهد کرد. به‌زعم کارشناسان، توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5، علاوه بر دستاوردهای مهم داخلی و بین‌المللی مانند رفع تحریم‌ها، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشور و به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی، این مزیت مهم را دارد تا سیاست خارجی کشور را از محاق پرونده هسته‌یی آزاد کند. باید گفت که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و موفقیت آن در اتخاذ سیاست تنش‌زدایی با غرب، ایران به‌عنوان کشوری با قابلیت‌های منحصر به فرد سیاسی، فرهنگی و ژئوپلیتیک، می‌تواند با قدرت و تاثیرگذاری بیشتری در مسائل و مشکلات پیچیده منطقه آشوب زده خاورمیانه وارد شود و همسایگان خود را که احتیاج مبرمی به کمک‌های ایران دارند یاری کند. در همین راستا نخستین سفر وزیر خارجه کشور پس از توافق هسته‌یی پتانسیل این را دارد که نه تنها نگرانی‌های منتقدان منطقه‌یی توافق را کاهش دهد، بلکه می‌تواند پیامی برای کشورهای منطقه و جهان اسلام، برای دعوت آنها به مشارکت در برقراری صلح و ثبات و افزایش همکاری‌های صلح‌آمیز منطقه‌یی باشد.


اختلافات باید با مذاکره حل شود

در همین خصوص علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، با بیان اینکه تهران هیچ‌گاه تاکید نکرده که حمایت ایران از عراق به سبب عمق راهبردی این کشور است، گفت: پشتیبانی ایران از عراق به‌دلیل درخواست رسمی بغداد از تهران صورت گرفته و می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی بااشاره به روابط برادرانه ایران و عراق افزود: عراق دوست ماست و ما درخواست کمک این کشور را پذیرفتیم. ولایتی بااشاره به اینکه یمن نیز نباید عمق راهبردی عربستان‌سعودی باشد، اضافه کرد: یمن کشور مستقلی است و نمی‌تواند از چنین جایگاهی برای کشور دیگری برخوردار باشد. وی بااشاره به اینکه اختلافات ایران و عربستان باید با مذاکره و گفت‌وگو حل شود، خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم که سیاست‌های ایران و عربستان باید منطبق بر یکدیگر باشد، بلکه به نظر ما تهران و ریاض نقاط مشترکی با یکدیگر دارند که می‌تواند مبنای مذاکره و گفت‌وگو قرار گیرد. کشورهای اسلامی باید در مقابل هرگونه توطئه و دشمنی کشورهای خارجی بایستند و مسلمانان باید مقتدر بوده و اولویت نخست آنها اتحاد درخصوص دفع مداخلات و توطئه‌های رژیم‌صهیونیستی باشد. ولایتی بااشاره به اینکه ایران آماده است حتی توان و امکانات هسته‌یی خود را دراختیار همسایگان خود قرار دهد، افزود: ایران هرگز نمی‌خواهد با دیگر کشورها اختلاف داشته باشد و اختلافات موجود میان کشورهای اسلامی به‌دلیل توطئه قدرت‌های خارجی است و مذاکره و گفت‌وگو میان کشورهای اسلامی باید تا هنگام رفع اختلافات موجود ادامه یابد. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک یادآور شد: نزدیک‌ترین ملل به ما ایرانی‌ها، عرب‌ها هستند و ارتباطات نزدیکی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عرب همچون الجزایر، لبنان، عمان، سوریه، بحرین، امارات، کویت و قطر وجود دارد و ملت‌های ایران و عرب با هم ارتباطات خوبی دارند و آنچه در حوزه سیاسی به‌عنوان اختلافات مطرح است تصنعی و از بیرون منطقه تحمیل شده که باید با همکاری و همگرایی در رفع آن تلاش کرد. دکتر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهد داد، گفت: ایران تمامی حقوق خود درخصوص مراکز نظامی را برای خویش محفوظ نگه می‌دارد. ما فارغ از هرگونه برداشت کشورهای 1+5، به شکل واضح و شفاف می‌گوییم که ورود بازرسان سازمان انرژی اتمی یا بازرسان هر نهاد دیگری به پایگاه‌های نظامی ایران ممنوع است. این اظهارنظر، کلام نهایی ماست و فارغ از هرگونه اتفاقات و رخدادها در آینده گفته می‌شود.


ایران سیاست خارجی خود را دارد

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن از سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به چند کشور منطقه‌یی در هفته جاری اطلاع دارد یا نه، گفت: من نمی‌توانم درباره‌ اینکه تا چه حد درباره‌ این‌گونه دیدارها اطلاعات داریم صحبت کنم اما واضح است که ایران می‌تواند سیاست خارجی خود را دررابطه با کشورهای منطقه‌یی و همسایگانش دنبال کند بدون آنکه نیاز باشد به ما اطلاع دهد. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا، تونر ادامه داد: من اطلاعی درباره‌ موضوعات این دیدارها ندارم و واقعا نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم. وی همچنین درباره‌ دیدار جان کری وزیر امور خارجه امریکا با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در قطر تصریح کرد: وزیر امور خارجه به‌طور مرتب با لاوروف دیدار می‌کند و آنها قرار است به‌زودی در دوحه قطر با یکدیگر ملاقات داشته باشند. دو طرف در این دیدار احتمالا درباره‌ موضوعات مختلف شامل ایران و سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.


زمینه‌ساز تاثیرگذاری ایران در منطقه

قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوییس در سفر خود به تهران با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و بر ضرورت همکاری دو کشور در مسائل مهم منطقه‌یی و جهانی تاکید کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر حق مردم سوریه و یمن در تعیین سرنوشت خود، اظهار داشت: فشارهای برخی کشورها برای برکناری دولت قانونی سوریه توأم با حمایت مادی و نظامی از گروه‌های تروریستی، بدعت خطرناکی بوده که منجر به تقویت گروه‌های تروریستی شده و به تهدیدی برای کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی تبدیل شده است. وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت توجه فوری به وضعیت وخیم انسانی در یمن، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، توقف تجاوزات سعودی و تقویت روند سیاسی و گفت‌وگوی ملی تسریع شود. به گزارش ایسنا، معاون وزیر امور خارجه کشورمان بااشاره به ضرورت حل‌وفصل بحران سوریه و یمن از طریق گفت‌وگو بین همه طرف‌های داخلی، همچنین نسبت به شکل‌گیری همکاری‌های لازم منطقه‌یی در مقابله متعهدانه و مسوولانه با تروریسم و افراطی‌گری در سوریه و عراق ابراز امیدواری کرد. در این دیدار، قائم‌مقام وزیر امور خارجه سوییس نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری‏های دو کشور به‌همراه سازمان ملل متحد در کمک به بهبود وضعیت انسانی در سوریه، خواستار ادامه این همکاری‏‌ها شد. وی همچنین توافق هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران با 1+5 را زمینه‌ساز تاثیرگذاری بیشتر ایران در ارتباط با کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر