کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۱۳

تراز تجاری در بهار امسال مثبت شد

تسنیم قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از مثبت شدن تراز تجاری کشور در بهار امسال خبر داد و گفت: البته میزان تجارت در مقایسه با بهار پارسال کاهش نشان می‌دهد که علامت خوبی نیست. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تراز تجارت خارجی کشور در فصل بهار مثبت شده است، گفت: البته میزان تجارت در مقایسه با بهار پارسال کاهش نشان می‌دهد که علامت خوبی نیست و باید از توسعه صادرات غیرنفتی حمایت کنیم. مجتبی خسروتاج که در مصاحبه با رادیو اقتصاد سخن می‌گفت، افزود: در سال گذشته حدود 5/2میلیارد دلار تراز منفی داشتیم که امسال از نظر این شاخص مثبت شدیم اما باید میزان تجارت را افزایش دهیم. وی با بیان اینکه همه اقتصاددانان معتقدند، ایران از لحاظ تنوع مزیت‌های نسبی تولید و تجارت در مقایسه با دیگر کشورها وضع بسیار مطلوبی دارد، گفت: میزان خوداتکایی در اقتصاد ایران بسیار بیشتر است و این مزیت شرایط را برای استقرار اقتصاد مقاومتی به ویژه در برنامه ششم توسعه فراهم خواهد کرد. وی افزود: توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات به نفع واردات مواد اولیه در اولویت دولت است و وزارت صنعت و معدن و تجارت هم از بخش تولید در این مسیر حمایت خواهد کرد.

خسروتاج گفت: قانون حمایت از رونق تولید نیز در راه است که در زمینه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بخش تولید تسهیلات خوبی فراهم می‌کند ازجمله در بخش تسویه بدهی‌های ارزی بخش‌های تولیدی که از صندوق توسعه ملی در دوره‌یی که نرخ ارز پایین بود، وام گرفته‌اند. قائم مقام وزیر صنعت اظهار کرد: همچنین دولت از توسعه برند و نشان‌های تجاری بنگاه‌های تولیدی در بازارهای جهانی حمایت می‌کند. بنابراین گزارش تجارت خارجی ایران در سه ماه نخست سال جاری به 21میلیارد و 214میلیون دلار رسید و گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران تراز مثبت در وزن و ارزش کالاها را نشان می‌دهد. در این مدت 10میلیارد و 867 میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل 10میلیارد و 347میلیون دلار نیز وارد کشور شده است. وزن کالاهای صادراتی کشورمان در سه ماه امسال نیز 25میلیون و 61هزار تن و کالاهای وارداتی هم به 8میلیون و 845 هزار تن بوده است.


هیات بلندمرتبه تجاری آلمان در راه ایران

مهر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مکاتبه آلمانی‌ها برای اعزام یک هیات بلندمرتبه تجاری به ایران خبر داد و گفت: همچنین یک هیات ۳۰۰ نفره از تجار ایتالیایی به زودی به ایران می‌آیند. حسین اسفهبدی گفت: این روزها نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود بدون استثنا شاهد حضور فراگیر خارجی‌ها هستند و استقبال آنها از نمایشگاه‌های ایران، افزایش چشمگیر و پررنگی داشته است اما هنوز تعداد خاصی از کشورها و شرکت‌های مقتدر دنیا هم هستند که در نوبت برای حضور در نمایشگاه‌های ایران به سر می‌برند و انتظار می‌کشند تا به زودی توافق حاصل شود و در ایران حضور یابند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در هفته‌های گذشته، آلمانی‌ها مکاتباتی با ایران داشته‌اند تا بتوانند در آینده نزدیک، هیات گسترده‌یی از تجار خود را با هماهنگی سفارت ایران در آلمان به تهران اعزام کنند تا رو در رو به مذاکره با تجار ایرانی بپردازند. وی تصریح کرد: همچنین در روزهای گذشته، نامه‌یی دریافت کرده‌ایم که براساس آن درخواست اعزام هیات ۳۰۰ نفره از تجار ایتالیایی به تهران را داریم تا بتوانند از فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران آگاهی یابند بنابراین حضور هیات‌های خارجی در هر زمینه‌یی بسیار چشمگیر است. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرکت‌های امریکایی نیز در نمایشگاه‌های ایران حضور دارند و تعداد آنها افزایش یافته اما تاکنون درخواستی به صورت رسمی برای پذیرش هیات بزرگ تجاری امریکا در ایران نداشته‌ایم.


تاثیر یک درصدی صرفه‌جویی آب در مصارف خانگی

ایسنا عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: تاثیر صرفه‌جویی آب در مصارف خانگی و صنعتی در مجموع منابع آبی کشور کمتر از یک درصد است چراکه 92درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد؛ لذا باید عمده برنامه‌های صرفه‌جویی در این بخش صورت گیرد. احمد صادقیان درباره چگونگی مدیریت منابع آبی در فصل گرما اظهار کرد: منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی به مدیریت نیاز دارد. درحال حاضر 92درصد مصرف آب کشور مربوط به حوزه کشاورزی است و مصارف خانگی حدود پنج درصد مصرف آب را در بر می‌گیرد. البته اینکه مردم را به صرفه‌جویی آب تشویق کنیم اتفاق مثبتی است اما تاثیر صرفه‌جویی در مصارف خانگی همچنین بخش صنعتی در مجموع منابع آبی کشور شاید کمتر از یک درصد باشد. وی افزود: درحالی که در بخش کشاورزی صرفه‌جویی جای بسیار بیشتری دارد. اگر 10درصد در مصرف آب در این بخش صرفه‌جویی شود، رقم بالایی در مصرف کل آب کشور صرفه‌جویی خواهد شد. صادقیان با بیان اینکه بخشی از هدررفتن آب در بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: بهبود شرایط و مدیریت آب قطعا امکان‌پذیر است. بخشی از صرفه‌جویی در حوزه آب به اقدامات فرهنگی نیاز دارد و بخشی دیگر نیز به سرمایه‌گذاری دولت مربوط است؛ یکی از راهکار‌ها این است که دولت با سرمایه‌گذاری خود نحوه آبیاری را براساس شیوه‌های مدرن موجود مانند سیستم بارانی، جذبی، قطره‌یی شناسایی و اطمینانی ایجاد کند که درآمد کشاورز کاهش پیدا نکند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر