تردد کامیون‌های دهه 1370 در جاده‌ها

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۴۶

درحالی کامیون‌های فرسوده با عمر بیش از ۲۵سال در جاده‌ها تردد می‌کنند که تولید قطعات اصلی این ناوگان هم در کشورهای سازنده دیگر انجام نمی‌شود. کامیون‌های حمل بار در جاده‌ها به ارابه‌های مرگ معروف شده‌اند، این کامیون‌ها که روزانه چندین هزار تن کالا را در سطح کشور جابه‌جا می‌کنند اغلب به دلیل فرسودگی و عمر بالا کیفیت مناسبی ندارند و برخی از رانندگان این وسایل حمل‌ونقل هم باوجود نداشتن سیستم‌های ترمز نوین، در زمان تردد چندان رعایت خودروهای سواری را نمی‌کنند. به همین دلیل یکی از علل تصادف درجاده‌های کشور، همین کامیون‌های فرسوده به شمار می‌روند. باوجود سهم بیش از ۹۰درصدی حمل‌ونقل جاده‌یی در جابه‌جایی‌ها اما هنوز هم کیفیت ناوگان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و جاده‌ها را برای دیگر خودروها ناامن کرده است، به‌طوری که آخرین آمارها نشان می‌دهد که سهم انواع تریلی در صحنه تصادفات 3.2درصد، سهم انواع کامیون 5.5درصد و سهم انواع کمپرسی در تصادفات 0.55درصد بوده است و از آنجایی که این وسایل نقلیه بیشترین تردد را در ساعات شب انجام می‌دهند. بنابراین خواب آلودگی و نبود دید کافی، سهم زیادی از تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که سهم انواع وانت پیکان 5.28درصد، وانت نیسان 4.55درصد و وانت مزدا یک درصد در صحنه تصادفات بوده است که بازهم نشانگر سهم بالای خودروهای باری در جاده‌ها است به خصوص آنکه این خودروها به دلیل حمل بار، ترددهای زیادی را هم در سطح جاده‌ها دارند و گاهی ممکن است روزانه چندین بار در یک جاده تردد کنند. به گزارش مهر، حدود ۵۰درصد از ناوگان باری کشور عمری بیش از ۲۵سال دارند که این یک معضل و زنگ خطر برای این بخش محسوب می‌شود زیرا عمده تولید این کامیون‌ها در شرکت‌های سازنده متوقف شده است. به همین دلیل لوازم یدکی مناسبی هم برای آنها پیدا نمی‌شود. بنابراین کامیون‌های باری با حداقل ایمنی در سطح جاده‌ها تردد می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر