تولید شیرخام، لبه پرتگاه نابودی

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۹۲۹

گروه تعاون |پریسا هاشمی|

با وجود مشکلات اتحادیه تعاونی کشاورزی و دامداران استان قزوین برای اجرایی شدن تعاون واقعی بهترین راه را در پیش گرفته است. همدلی و همیاری در این اتحادیه و دامداران این استان زیاد است و با حمایت از یکدیگر توانسته‌اند طی چندین نوبت، عنوان اتحادیه برتر کشور را از آن خود کنند. قزوین به عنوان یکی از قطب‌های قدرتمند دامداری در ایران شناخته می‌شود. شرکت تعاونی دامداران بوئین‌زهرا سال 1371 تاسیس شد. اتحادیه دامداری استان قزوین

12شرکت تعاونی را زیر مجموعه خود دارد.

به همین سبب وزارت جهاد کشاورزی خبرنگاران را در سفری یک‌روزه به این شهر برده و از نزدیک با دستاوردهای آن آشنا کرد. مشکلات هم بود اما مدیرتعاون روستایی استان قزوین و مدیران اتحادیه تعاونی کشاورزی و دامداران استان قزوین نیمه پر لیوان را دیدند و بر آن تاکید کردند. آنها نیاز به حمایت‌های معنوی دولت داشتند. بسیاری از گاوهای شیرده به دلیل قیمت پایین شیر راهی کشتارگاه می‌شوند و این خطر بزرگی است که ادامه حیات گاوداری را هدف قرار داده. اگر این مشکل رفع نشود مسلما صنعت گاوداری به ورطه نابودی کشیده خواهد شد. سفرنامه یک‌روزه را از نظرتان می‌گذرانیم تا اهمیت این موضوع بیشتر به چشم آید.


صندوق اعتباری و فروشگاه

تعاونی دامداران قزوین، در جهت رفاه اعضای خود یک صندوق اعتباری و فروشگاه بزرگ را راه‌اندازی کرده است. بهرام حسین‌زاده مدیرعامل تعاونی دامداران بوئین‌زهرا در مورد برپایی صندوق اعتباری این تعاونی می‌گوید: «در حال حاضر عضوگیری این صندوق شروع شده است. 600 نفر در حال حاضر عضو این صندوق هستند که همه دامداران قزوینی هستند. با تفاهمی که بین این صندوق و دامداران به وجود آمد، این صندوق سود 11درصدی به اعضا پرداخت می‌کند و اگر نیاز به تسهیلات داشته باشند، با نرخ 18درصد به آنها اعطا خواهد شد. آن‌قدر تعصب در دامداران زیاد است که پول فروش گوساله‌هایشان را در این صندوق اعتباری می‌گذارند و موقع نیاز آن را به صورت تسهیلات برداشت می‌کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که این صندوق از بانک‌مرکزی مجوز دارد یا خیر می‌گوید: «از بانک‌مرکزی مجوز ندارد.»

ضمن آنکه حدود 12سال پیش فروشگاهی برای بهره‌برداری اعضای تعاونی دامداران تاسیس شد. بعد از گذشت این سال‌ها این فروشگاه مجهز با سرمایه‌گذاری 5میلیارد تومانی قادر است تمام مایحتاج خانه و جهیزیه اعضا را تامین کند. در ابتدای توسعه فروشگاه 900میلیون تومان تسهیلات به تعاونی دامداران قزوین اعطا شد که 19درصد بازپرداخت 6 سال بود.

این فروشگاه «تروکا» نام دارد که مخفف «تعاونی روستایی و کشاورزی ایران» است. با وجود آنکه این فروشگاه2کیلومتر از شهر فاصله دارد اما روزی 40 میلیون تومان فروش (نقدی و اقساط) دارد. در فروش اقساطی، حدود 3میلیارد و 800 میلیون چک نزد این فروشگاه است. به گفته معین‌الدین مدیرعامل تعاون روستایی استان قزوین، «تاکنون یک چک هم برگشت نخورده است. این در صورتی است که اگر بخواهید 3میلیارد و 800 وام بگیرید باید تمام سندهای بوئین زهرا را به عنوان وثیقه نزد بانک بگذارید. در این فروشگاه حدود 15درصد هم برای اعضا تخفیف قایل می‌شوند. حتی گاوداران تهران و کرج هم از مزایای این فروشگاه استفاده می‌کنند.»


بزرگ‌ترین کارخانه خوراک دام

با یک آسیاب میکسر کوچک کار خود را شروع کردند. بعد از گذشت مدتی (سال 78) که دامداران استقبال خوبی از محصولات آنها داشتند، به توسعه کارخانه پرداختند تا به بزرگ‌ترین کارخانه تولید خوراک دام تبدیل شدند. در سال 1387 حدود 1 میلیارد و 670تومان هزینه شد تا این کارخانه تاسیس شود. ظرفیت تولید این کارخانه در ساعت 35تن خوراک دام مش و 15تن خوراک دام پلید است. سالی 350هزار تن تولید جو استان است و این کارخانه سالی 10هزار تن جو از دامداران خود خریداری می‌کند. همچنین 7430تن ذرت در منطقه برداشت می‌شود که 10هزار تن آن را کارخانه خوراک دام قزوین خریداری می‌کند. این کارخانه طبق سفارش دامداران تولید می‌کند.

12مواد اولیه برای ساخت این خوراک دام استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن ذرت، سبوس گندم و جو است. برای گاوها فرمولی را در نظر گرفته‌اند که گاوهای پرواری روزانه حدود 1کیلو و 200گرم افزایش وزن داشته باشند. برای گاوهای شیری هم محصول سوپری وجود دارد که بالای 45کیلو شیر در روز را در پی خواهد داشت. به گفته حسین‌زاده، سرمایه اولیه این کارخانه که اعضا آن را گذاشتند 750میلیون تومان بود که طی فعالیت سالیان گذشته این مبلغ به 35میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. به صورت سود به دفترچه دامداران نوشته می‌شود ولی دامداران آن را نمی‌گیرند تا سودشان از گردش مالی این تعاونی خارج نشود.


وضعیت نقدینگی تعاونی گاوداران

علی حسین‌زاده مدیرعامل تعاونی گاوداران بوئین زهرا و رییس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران استان قزوین، در مورد افزایش سرمایه به «تعادل» می‌گوید: در حال حاضر مرکز تحقیقاتی داریم که 120میلیون هزینه کرده‌ایم اما نمی‌توانیم این پول را از تعاون روستایی بگیریم. می‌گویند بودجه نداریم. 240 میلیون تومان در صندوق توسعه کشاورزی گذاشته بودیم که قرار است 500میلیون تومان به ما تسهیلات بدهند. بزرگ‌ترین تعاونی کشور هستیم، ولی در تقسیمات تسهیلات این تعاونی به پایین‌ترین نزول پیدا می‌کند، چون در شهرستان فعالیت می‌کنیم. با وزارت تعاون هم تعامل داریم. اما زیر مجموعه تعاون روستایی هستیم. تعاونی‌های اداره تعاون تسهیلات خوبی می‌گیرند ولی تعاون روستایی بودجه‌یی برای تسهیلات ندارد. ما مشکل نقدینگی داریم و حدود 10میلیارد تومان نیاز است تا مشکلات دامداران منطقه حل شود. ولی از صندوق توسعه 1میلیارد و 500میلیون تومان خواستیم تا مشکلات اولیه دامداران حل شود که 500میلیون تومان برایمان نوشته‌اند و به‌زودی به تعاونی اعطا می‌شود.


سردخانه و بازاریابی

سردخانه‌یی با 2 فاز در بوئین‌زهرا توسط تعاونی روستایی تاسیس شده است. فاز یک این سردخانه 150تنی و فاز 2 (که سال گذشته افتتاح شده) 300 تن ظرفیت دارد. قبل از عید میوه‌های شب عید در این سردخانه نگهداری شده و شب عید با قیمت تعاونی به بازار ارایه شد. در حال حاضر نیز شیری که از دامداران خریداری شده به صورت شیرخشک در این سردخانه نگهداری می‌شود.

ناطق معین‌الدین در این باره به «تعادل» می‌گوید: با وجود آنکه تعاون روستایی بیش از 40 تن جو و گندم خریده اما سخت توانستیم آنها را راضی کنیم که نیاز به سردخانه دارند. با کمک سازمان تعاونی روستایی یک سردخانه 150تنی تاسیس کردیم. به دلیل آنکه متوجه شدند میوه سردرختی را می‌توانند در آن نگه دارند و به سود کشاورزان و دامداران است، خودشان فاز 2 با ظرفیت 300 تن راه انداختند و توسعه آن را هم پیش‌روی خود دارند. چون بخش دولتی کنترل، نظارت و هدایت را به عهده داشت، این افراد را هدایت کرد و حالا توسعه آن را به دست خودشان سپرده است.

در حال حاضر مشکل بزرگ دامداران عدم توانایی بازاریابی و بازارسازی است. به همین منظور ساختمانی 5طبقه در 1700 مترمربع، جهت تاسیس بازار محصولات دامداران در بهترین نقطه بوئین‌زهرا در دست احداث است. برای تکمیل این ساختمان 480میلیون تومان نیاز است که در بخش فنی اعتباری سازمان مرکزی تعاون روستایی به تصویب رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر