نايب‌رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران: جمعيت اتباع افغانستان در برخي مناطق بيشتر از ايراني‌هاست

افزايش درخواست اجاره مسكن از سوي افغان‌ها

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۱:۳۰:۵۲
کد خبر: ۳۱۱۶۵۰

نايب‌رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران با بيان اينكه درخواست اجاره مسكن از سوي افغان‌ها افزايش يافته، گفت: محل سكونت افغان‌ها در تهران عمدتا اغلب در منطقه 20 و همچنين انتهاي منطقه 19 بوده و در برخي مناطق از جمله حاشيه شهر جمعيت افغان‌ها بيشتر از جمعيت ايراني‌ها است.

نايب‌رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران با بيان اينكه درخواست اجاره مسكن از سوي افغان‌ها افزايش يافته، گفت: محل سكونت افغان‌ها در تهران عمدتا اغلب در منطقه 20 و همچنين انتهاي منطقه 19 بوده و در برخي مناطق از جمله حاشيه شهر جمعيت افغان‌ها بيشتر از جمعيت ايراني‌ها است. داود بيگي‌نژاد در گفت‌وگو با ايلنا درباره ممنوعيت اجاره دادن خانه به اتباع خارجي غيرمجاز و الزام مشاوران املاك به اخذ تاييديه براي انعقاد قرارداد با اتباع خارجي اظهار داشت: هر نوع قرارداد با اتباع خارجي غيرمجاز ممنوع است. درباره اتباع خارجي كه اجازه اقامت دارند، دفتر املاك بايد پس از انعقاد قرارداد مدارك و دلايل اجازه اقامت را به اداره اماكن ارايه دهند. وي ادامه داد: اگر مشاوران املاك نسبت به ارايه مدارك آن اتباع خارجي به اداره اماكن اقدام نكنند، برابر ماده 9 آيين نامه اجرايي ماده 81 قانون نظام صنفي با آنها برخورد خواهد شد. نايب‌رييس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران با اشاره به افزايش درخواست اجاره مسكن از سوي اتباع خارجي در تهران تاكيد كرد: ميزان تقاضا از سوي اتباع خارجي براي اجاره مسكن بسيار افزايش يافته است و عمده اين اتباع هم افغانستاني هستند و پس از حضور طالبان در اين كشور و اتفاقات در مرزهاي شرقي و افزايش مهاجرت افغان‌ها، درخواست اجاره مسكن از سوي افغان‌ها در تهران هم افزايش يافت. البته بخشي از اتباع خارجي هم اعراب هستند كه جمعيت آنها بسيار اندك و محدود است.

 

اثر زندگي خانوادگي افغان‌ها بر اجاره‌بها

بيگي‌نژاد با بيان اينكه اتباع افغان در تهران يك كلوني متمركز دارند، گفت: استقرار اتباع خارجي در تهران به ويژه افغان‌ها پراكنده نيست هرچند در هر مناطقي مشغول به كار هستند اما محل سكونت آنها عمدتا اغلب در منطقه 20 و همچنين انتهاي منطقه 19 است. شاهد تمركز سكونت افغان‌ها در حاشيه شهر تهران هستيم و در برخي مناطق از جمله حاشيه شهر جمعيت افغان‌ها بيشتر از جمعيت ايراني‌ها است.

وي افزود: در حال حاضر، زندگي خانوادگي افغان‌ها بيشتر شده‌ است، پيش از اين چند مرد با هم در خانه‌هاي نيمه ساخته سكونت داشتند اما الان بيشتر زندگي خانوادگي دارند و اجاره خانه براي زندگي با خانواده انجام مي‌شود و همين موضوع هم باعث تغيير نرخ اجاره‌بها در برخي از مناطق تهران شده‌ است چراكه تقاضا از سوي افغان‌ها بيشتر شد.

براي مشاوران املاك سامانه  سوت‌زني راه‌اندازي شود

نايب‌رييس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران با بيان اينكه راهكار جلوگيري از اجاره دادن ملك و مسكن به اتباع غيرمجاز اين است كه براي مشاوران املاك سامانه سوت‌زني و گزارش دهي به متولي امر راه‌اندازي شود، اظهار كرد: در حال حاضر طرح شناسايي اتباع خارجي غيرمجاز در حال انجام و اجرا است اما راهكار ديگري وجود دارد اينكه سامانه يا كانال سوت‌زني براي مشاوران املاك راه‌اندازي كنند كه مشاوران بتوانند در صورت مشاهده اين تخلف موضوع را به متولي رسيدگي اين موضوع اطلاع دهد. در اين صورت گزارش‌ها بلافاصله و مستقيما به نهاد و دستگاه مربوطه ارسال مي‌شود و اين اقدام مي‌تواند در شناسايي اتباع خارجي غيرمجاز بسيار موثر و سريع باشد.

ارسال نظر