پیش‌بینی تراز تجاری ایران در سال‌جاری

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۶۳

مسعود دانشمند عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌وکشاورزی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه بهتر است مسوولان گمرک در اعلام روند ترازتجاری کشور عجولانه عمل نکنند، اضافه کرد: با توجه به اینکه نیمی از ماه فروردین تعطیل بوده، نمی‌توان زیاد به آماری‌های این ماه اعتنا کرد.

وی با بیان اینکه در این ماه 2میلیارد و 200میلیون دلار صادرات صورت گرفته،گفت: در مقابل نیز یک میلیارد و 900میلیون دلار نیز واردات انجام شده که ماحصل این موضوع باعث شده ترازتجاری کشورمان در ماه فروردین مثبت شود. دانشمند افزود: بهتراست آمار ترازتجاری کشورمان به صورت فصلی اعلام شود تا بتوان براساس آن اظهارنظر کارشناسی کرد. این فعال بخش‌خصوصی با بیان پیش‌بینی خود از آینده ترازتجاری کشورمان اظهار داشت: به نظر بنده درسال جاری به مانند سال گذشته ترازتجاری کشورمان منفی خواهد بود و این موضوع را می‌توان در پایان فصل بهار مشاهده نمود. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 49.7میلیارد دلار صادرات صورت گرفته و در مقابل آن نیز 52.4میلیارد دلار واردات صورت پذیرفته است، خاطرنشان ساخت: این اعداد و ارقام نشان‌دهنده ترازتجاری منفی کشورمان در سال گذشته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین با بیان اینکه در سال گذشته میزان قاچاق بالغ بر 25میلیارد دلار بوده، افزود: از این میزان، 17میلیارد دلار مربوط به واردات قاچاق و 8میلیارد دلار مربوط به صادرات قاچاق است‌که با افزودن این آمار به آمار رسمی نیز مشاهده می‌شود که باز هم ترازتجاری کشورمان در سال گذشته نیز منفی بوده است.

دانشمند با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در درآمد‌های صادراتی کشور گفت: قیمت فروش صادراتی میعانات گازی و محصولات‌پتروشیمی با توجه به کاهش قیمت نفت، به تبع کاهش خواهد یافت و این امر باعث کاهش درآمدصادراتی کشورمان می‌شود. به گفته وی، این موضوع به منفی بودن ترازتجاری کشورمان در سال جاری نیز دامن می‌زند. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت جهانی کالاهای اساسی در جهان افزایش می‌یابد، افزود: این موضوع می‌تواند در افزایش هزینه واردات کشور تاثیر بگذارد، به بیان دیگر هزینه واردات کشور از نظر ارزشی با رشد مواجه می‌شود و در مقابل نیز با توجه به کاهش قیمت نفت، درآمد‌های صادراتی کشورمان نیز تقلیل می‌یابد، در نتیجه اینها ترازتجاری کشورمان در سال جاری نیز همچنان منفی خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر