یونان بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۸

گروه جهان

دولت یونان، گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» را تکذیب کرد؛ گزارشی که ادعا می‌کرد دولت آتن خود را برای فرار از زیر بازپرداخت بدهی‌هایش، آماده می‌کند.

فایننشال‌تایمز نوشته بود یونان رفته‌رفته خود را آماده می‌کند تا درصورتی ‌که تا پایان آوریل نتواند با طلبکاران بین‌المللی خود به توافق دست یابد، از بازپرداخت بدهی‌هایش امتناع کند.

به گزارش رویترز، آتن از سال2010میلادی تاکنون مبلغی بالغ بر 240میلیارد یورو، به‌عنوان کمک مالی، از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده، اما از ماه آگوست سال گذشته، هیچ‌گونه کمک مالی دریافت نکرده است. این مساله سبب شده تا این کشور به سرعت وارد بحران نقدینگی شود، بنابراین تا قبل از اینکه دولت یونان مجبور شود تا پول بیشتری وارد اقتصاد بحران‌زده خود کند، باید هرچه سریع‌تر با وام‌دهندگان اروپایی‌اش به توافق برسد. فایننشال تایمز، با استناد به اطلاعات دریافتی از افراد آگاه به وضعیت یونان، گزارش داد: آتن درصورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا و طلبکارانش، ممکن است ناچار شود از پرداخت بدهی دومیلیارد و 500میلیون یورویی خود به صندوق بین‌المللی پول (IMF)، که موعد سررسید آن ماه مه ‌و ژوئن است، امتناع کند. اما این ادعای فایننشال تایمز، با واکنش جدی دولت یونان روبه‌رو شد. دفتر نخست‌وزیری یونان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: یونان هرگز خود را آماده فرار از زیربار بدهی‌هایش نمی‌کند و قطعا این تعهد متقابل ازسوی وام‌دهندگان یونان نیز وجود دارد. مذاکرات یونان و طلبکارانش با درنظر گرفتن منافع طرفین، به سرعت درحال انجام است. فایننشال تایمز در گزارش خود آورده، در کوتاه‌مدت، قصور یونان از بازپرداخت بدهی‌هایش، قطعا سبب تعلیق اعطای بسته نجات مالی ازسوی بانک ‌مرکزی اروپا به یونان خواهد شد. این بسته پولی می‌تواند به اقتصاد یونان کمک کرده تا از تعطیلی بانک‌ها جلوگیری کند و ضمن کنترل سرمایه، از بی‌ثباتی اقتصاد خود بکاهد. در اجلاس هفته گذشته وزرای اقتصادی اروپا با عنوان «گروه فعال یورو»، به یونان، 6روز کاری فرصت داده شد تا در این ضرب‌الاجل، طرح اصلاح شده اقتصادی خود را تا پیش از اجلاس 24 آوریل وزرای اقتصاد حوزه یورو ارایه کند. در این اجلاس قرار است بر سر اعطای بسته نجات مالی به یونان تصمیم‌گیری شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر