قرارگاه خاتم‌ بیمارستان می‌سازد؛ وضعیت غذای کشور مناسب نیست

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۰

تعادل

روز گذشته، روز شلوغی برای وزیر بهداشت بود؛ از دیدار با قربانی و سیاست‌های شهرداری گرفته تا امضای قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا و ابراز نارضایتی از وضعیت غذای کشور. این رویه هر روز وزیر بهداشت دولت یازدهم است اما آنچه دیروز سیدحسن هاشمی‌قاضی‌زاده را برای مردم متفاوت می‌کند، خبرهای خوب و بدی است که داده است.

از مهم‌ترین این خبرهای خوب و بد، امضای تفاهمنامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است که براساس آن، این نهاد وعده ساخت بیمارستان با 5هزار میلیارد ریال سرمایه را داد. به گفته وزیر بهداشت، در قالب تفاهمنامه‌یی مشترک با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پروژه‌های بیمارستانی و سایر ابنیه بهداشتی، درمانی و آموزشی در نقاط مختلف کشور براساس نیازسنجی از طرف وزارت بهداشت توسط این قرارگاه احداث می‌شود. دکتر سیدحسن هاشمی در این مراسم گفت: مقرر شد در حوزه بهداشت و درمان طی چهار سال آینده و تا سقف 5هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشترک با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا داشته باشیم.

هاشمی همچنین درباره نحوه تامین منابع مالی پروژه‌های بهداشتی - درمانی گفت: 30درصد از منابع مالی مورد نیاز هر یک از این پروژه‌ها به صورت نقدی و 70درصد دیگر نیز از محل املاک و مستغلات وزارت بهداشت و دولت تامین خواهد شد.

وزیر بهداشت ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر قدمت اغلب بیمارستان‌های کشور بیش از 50سال است، افزود: امیدواریم در پایان چهار سال، حجم قابل توجهی از بیمارستان‌های فرسوده به مراکزی مجهز جهت ارایه خدمات پزشکی به مردم تبدیل شوند.

وزیر بهداشت گفت: در حوزه بهداشت و درمان در کشور عقب‌افتادگی‌های زیادی وجود دارد، در دولت‌های گذشته، عدم اطلاع کافی از این حوزه باعث مغفول‌ماندن بخش بهداشت و درمان شده است، اما در حال حاضر این بخش در اولویت دولت و مجلس قرار گرفته است و تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا درد و رنج مردم کم شود.

هاشمی گفت: امیدواریم ثمرات این تفاهمنامه را به صورت عملی ببینیم و در آینده‌یی نزدیک شاهد اجرای پروژه‌های بیمارستانی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به ویژه در مناطق محروم باشیم.


وضعیت غذای کشور مناسب نیست

به‌علاوه، وزیر بهداشت که سال گذشته از تخلف صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم در لبنیات پرده برداشته بود، انتقاد ضمنی دیگری به وضعیت غذای کشور کرد و گفت: وضعیت کشور در حوزه غذا خیلی مناسب نیست و محصولاتی که به صورت قاچاق به دست مردم می‌رسد، آسیب‌های فراوانی به سلامت مردم وارد می‌کند.

هاشمی که در مراسم پنجمین جایزه ملی کیفیت، غذا، دارو و بهداشت ایران نیز حضور داشت، اعلام کرد: امسال باید در حوزه غذا نظارت را با کمک مردم جامع‌تر کنیم تا سطح سلامت مردم ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های رایج کشور ناشی از مصرف غذاهای نامناسب، غیراستاندارد و استفاده از تجهیزات نامناسب است، بنابراین باید نظارت و کنترل جدی‌تری در این حوزه اعمال شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: رقابت سالم تنها عامل پیشرفت و توسعه است و این جوایز نباید براساس سلیقه و میل افراد باشد، بلکه باید بتوانیم به جوایز ملی دست پیدا کنیم، هرچند فاصله زیادی برای رسیدن به جایزه ملی داریم که امیدواریم به آن دست یابیم.

هاشمی با بیان اینکه ارتقای کیفیت گاهی ممکن است با این جوایز گره بخورد، اظهار داشت: زمانی این جوایز ارزشمند است که بین‌المللی باشند. وی تاکید کرد: حضور در حوزه بین‌الملل، در دستیابی به ارتقای کیفیت محصولات نقش موثری دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر