اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۶

کمک ژاپن برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان

ژاپن 355میلیون دلار برای مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در اختیار وزارت مبارزه با مواد مخدر این کشور و سازمان ملل متحد قرار داد.

به گزارش رسانه‌های افغانستان به نقل از سفارت ژاپن، این کمک از طریق دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، در راستای مبارزه با مواد مخدر و برنامه‌های مرتبط با این پدیده در افغانستان به مصرف خواهد رسید. سفارت ژاپن در کابل مواد مخدر را یک پدیده خطرناک و جدی برای افغانستان و منطقه خوانده و گفته است، از همین‌رو برنامه‌های جدید برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است. افغانستان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مواد مخدر در جهان محسوب می‌شود و بیشترین کشت مواد مخدر در مناطق ناامن جنوب و جنوب شرق این کشور انجام می‌شود. فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان روز گذشته گفته بود که معتادان افغانستان روزانه 6میلیون دلار را صرف مواد مخدر می‌کنند. ژاپن یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کننده‌های افغانستان است که از سال 2001 میلادی تاکنون 77/5میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.


ضرردهی شرکت‌های اماراتی به دلیل کاهش قیمت نفت

کاهش قیمت نفت موجب ضرردهی شرکت‌های انرژی امارات و به دنبال آن اجرای برنامه‌های کاهش سرمایه‌گذاری و هزینه شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی ریگ‌زون، شرکت ملی انرژی ابوظبی (طاقه) اعلام کرد که به دلیل کاهش شدید سود در سه ماهه پایانی سال مالی گذشته، همه برنامه‌های سرمایه‌گذاری و هزینه‌های خود را کاهش می‌دهد. این شرکت انرژی دولتی در زمینه‌های اکتشاف نفت و تامین برق فعالیت می‌کند. دولت ابوظبی ٧٥درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. براساس گزارش‌ها، این شرکت قصد دارد بودجه سرمایه‌گذاری خود را امسال در مقایسه با سال ٢٠١٤میلادی ٣٩درصد کاهش دهد که این رقم معادل دو میلیارد و ٥٠٠میلیون درهم امارات (٦٨٠ میلیون دلار) است. همچنین بیانیه این شرکت می‌افزاید که برنامه‌یی برای کاهش هزینه‌ها پیش‌بینی شده است که با اجرای آن یک‌میلیارد و ٥٠٠میلیون درهم در برنامه‌های شرکت صرفه‌جویی می‌شود. شرکت طاقه این تصمیم را در پی این گرفت که بر اساس گزارش‌ها در سه ماهه پایانی سال ٢٠١٤ نزدیک به سه‌میلیارد و ٦٣٠میلیون درهم زیان دید. این شرکت در مدت مشابه سال پیش از آن نیز دو میلیارد و ٦٠٠ میلیون درهم زیان گزارش کرده بود. زیان مالی شرکت طاقه در سه‌ماهه پایانی سال ٢٠١٤ در مجموع درآمد سالانه این شرکت را نیز کاهش داد؛ به شکلی که طاقه در سال ٢٠١٤ شاهد سه‌میلیارد و ١٠میلیون درهم ضرر بود. طاقه در سال ٢٠١٣ نیز نزدیک به دومیلیارد و ٥٢٠میلیون درهم ضرر کرده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر