مصوبات 70میلیارد دلاری شورای اقتصاد

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۸

گروه ایران

در جلسه روز گذشته شورای اقتصاد، مبالغ مصوبات این شورا در مجموع بیش از 70‌میلیارد دلار اعلام و تاکید شد که 30‌درصد از مصوبات شورای اقتصاد در سال جاری مربوط به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و 70‌درصد نیز مربوط به درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی بوده است.

در این جلسه که با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، وزرای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رییس کل بانک مرکزی و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارشی مقایسه‌یی از فعالیت‌های شورای اقتصاد و تعداد جلسات برگزارشده در سال‌های 1392 و 1393 ارایه کرد.

در این گزارش تاکید شد که تعداد جلسات این شورا در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 2برابر افزایش داشته است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون‌اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر لزوم افزایش اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت درخصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: باید افکار عمومی بیشتر در جریان عملکرد و اقدامات دولت برای تحقق و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

معاون‌اول رییس‌جمهوری اظهار داشت: سرمایه‌گذاری و برنامه‌های فراوانی براساس تبصره2 بند «ق» قانون بودجه سال93 در زمینه صرفه‌جویی انرژی به تصویب رسیده که عملیاتی‌کردن این مصوبات از اهمیت فراوانی برخوردار و اجرای آن نیازمند پیگیری جدی است زیرا این طرح‌ها می‌تواند نقش موثری در اشتغالزایی و رونق اقتصادی در کشور داشته باشد.

مشروح درخواست‌های این سه وزارتخانه بدین شرح است:

وزارت نفت

اصلاح مصوبه شورای اقتصاد موضوع طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز سلمان.

صدور مجوز انتشار 50هزار‌میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی طرح‌های شرکت ملی نفت ایران در سال1393.

- احداث دو عدد دولفین در ضلع شرقی اسکله P1 بندر پتروشیمی ماهشهر از محل منابع داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 29‌میلیارد و 300میلیون ریال.

- طرح نوسازی 65‌هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای 10تن و دارای سن بالاتر از 35سال با سرمایه‌گذاری 2‌میلیارد و 762میلیون دلار.

- طرح جایگزینی 140‌هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا با سرمایه‌گذاری 635‌میلیون دلار که صرفه جویی در مصرف بنزین و...

- طرح اجرای خطوط لوله و تاسیسات مورد نیاز صادرات گاز به عراق از طریق روش BOT.

با سرمایه‌گذاری 2‌میلیارد دلار.

- اهداف این طرح نیز صادرات سالانه حدود 14‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به کشور عراق، افزایش سهم ایران در تجارت بین‌المللی گاز و افزایش تراز صادرات و واردات گاز طبیعی کشور عنوان شده است.

وزارت کشور

- احداث خط2 قطار شهری تبریز با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه‌گذاری 600‌میلیون دلار.

احداث فاز اول خط2 قطار شهری تبریز به‌طول 10کیلومتر، استفاده از انرژی پاک و ارزان، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش ترافیک، کاهش ‌زمان سفرها و توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری، افزایش جابه‌جایی مسافر در راستای طرح جامع حمل‌و‌نقل شهری، صرفه‌جویی انرژی و ارتقای ایمنی حمل و جابه‌جایی مسافر از‌جمله اهداف مهم این طرح است.

- طرح خرید 1639دستگاه اتوبوس شهری دیزلی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه‌گذاری 196‌میلیون و 800‌هزار دلار که صرفه‌جویی در مصرف سوخت، افزایش سهم حمل‌و‌نقل عمومی، کاهش آلایندگی محیط زیست و ارتقای سطح کیفی خدمات عمومی برای شهروندان ازجمله اهداف اجرای این طرح عنوان شده است.

وزارت نیرو

- طرح اجرای سد مخزنی «شیو» با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه‌گذاری 861‌میلیون یوان چین که با هدف اشتغالزایی و رفع محرومیت در منطقه اجرا می‌شود.

- طرح افزایش بازدهی از طریق احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با سرمایه‌گذاری 3696‌میلیون دلار که افزایش راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از طریق احداث بخش بخار، ایجاد معادل 5456‌میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت سالانه و کاهش شدت انرژی ازجمله اهداف اجرای این طرح است.

- طرح انتقال نیروی برق مازندران با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و 525‌میلیون و 300‌هزار یوان چین که با هدف پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف برق در استان‌های گیلان و مازندران و تامین زیرساخت صنعت برق به‌عنوان اصلی‌ترین مولفه توسعه پایدار اجرا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر