تعلیق مجوز 102 دفتر مسافرت هوایی

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۴

گروه حمل و نقل| سارا جنگروی|

بنابر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مجوز 102 دفتر خدمات مسافرت هوایی تعلیق شده است. از سوی دیگر مدت‌ها قبل بود که زمزمه‌هایی حاکی از افزایش 30 تا 40درصدی بلیت هواپیما ذهنیت نه‌چندان مثبتی را برای افکار عمومی ایجاد کرده و در این میان اجرایی شدن این موضوع قبل از ایام نوروز با توجه به اضطراری که برای سفر در این ایام وجود دارد برای عده‌یی امری گریزناپذیر بود و به صورت ناخودآگاه به امر گرانفروشی بلیت برای افرادی که نرخ‌های مصوب آزادسازی نرخ را رعایت نمی‌کنند دامن زد.

در این رابطه در ماه‌های اخیر بارها و بارها مسوولان تاکید کرده‌اند که آزادسازی به‌معنی افزایش نرخ بلیت هواپیما نخواهد بود ولی واقعیت امر این است که هیچ‌یک از مدیرانی که از این جمله برای توصیف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه استفاده می‌کنند، اعتقادی به آن ندارند. اغلب ایرلاین‌ها در گپ‌وگفت‌های خود، تنها نتیجه آزادسازی را افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها اعلام کرده بودند و این تعلیق‌ها خود گویای این مطلب است که شاید این دفاتر تعریف جامع و مناسبی از آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما ندارند. گویا آزاد‌سازی نرخ و تفسیر به رای‌های مختلفی که از این پدیده می‌شود تنها به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها منجر شده است.

حتی پیش از اجرای آزادسازی در دو ماهه اخیر پیامک‌هایی از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی برای مردم ارسال می‌شد که قبل از افزایش قیمت‌ها نسبت به خرید بلیت هواپیما اقدام کنید. این موضوع مهر تاییدی بر اتفاقاتی بود که به فاصله‌یی اندک در بازار خرید و فروش بلیت هواپیما و تورهای هوایی افتاد و مردم را با قیمت‌های جدید کاملا شگفت‌زده کرد.

زیرا در این خصوص زبان مشترکی بین مردم و مسوولان هواپیمایی تعریف نشده و تعریف‌ها از کیفیت متفاوت است و این تفاوت در دیدگاه‌ها انتظارات متضادی را ایجاد کرد.


دلیل عمده تعلیق؛ فروش بلیت خارج از نرخ مصوب سازمان

محمدرضا ملکی، مدیر آژانس هواپیمایی دلتابان درباره دلایل عمده تعلیق مجوز دفاتر هواپیمایی به «تعادل» گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به چند دلیل می‌تواند مجوز این دفاتر را تعلیق کند که از آن جمله می‌توان به فروش بلیت خارج از نرخ مصوب سازمان، فروش بلیت‌هایی که وجود خارجی ندارند اشاره کرد؛ به این معنا که ظرفیت پرواز پر شده باشد ولی بلیت آن پرواز را صادر کرده باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسافران اکثرا از شیوه فروش بلیت ناراضی هستند، اظهار داشت: برای آژانس‌های هواپیمایی دو گونه مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود؛ یکی از این مجوزها از سازمان هواپیمایی کشوری و شامل بند الف می‌شود که برای فروش بلیت است و دیگری شامل بند ب می‌شود که برای فروش تور است.

وی ادامه داد: متاسفانه یک سیاست دیگر که موجب دردسرآفرینی آژانس‌ها شده، این بوده است که مجوزهای بی‌رویه‌یی برای آژانس‌های مختلف صادر شده است و این دفاتر مسافرت هوایی بنا به دلایل مختلفی اعم از نبود پشتوانه مالی کافی و نداشتن تخصص نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال «تعادل» که معمولا تذکراتی که از سازمان هواپیمایی دریافت می‌شود چه هست، گفت: این تذکرات عمدتا مربوط به فروش بلیت و عدم رعایت حقوق مشتری، فروش بلیت خارج از نرخ مصوب، فروش بلیت‌هایی که پروازشان وجود خارجی ندارد، نداشتن برخورد مناسب با مسافران و رعایت نکردن حق تکریم ارباب رجوع و معرفی نکردن مدیر فنی از سوی دفتر مسافرت هوایی به سازمان هواپیمایی و معرفی نکردن قرارداد اجاره ملک دفتر آژانس مسافرتی می‌شود.


کاهش 6 موردی تعلیق مجوز دفاتر

براساس بازرسی‌های به عمل آمده از 350 دفتر خدمات مسافرت هوایی طی مدت مذکور توسط بازرسان کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری تعداد 57 فقره مجوز لغو و 102 مجوز به‌دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات و تطبیق با آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرت هوایی تعلیق شد. از سوی دیگر ‌آن دسته از دفاتر خدمات مسافرت هوایی مجاز به فروش بلیت هواپیما هستند که دارای مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری باشند، برهمین اساس مسافران می‌توانند برای جلوگیری از بروز مشکلات و قابل رسیدگی بودن تخلفات احتمالی، از دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز معتبر از سازمان هواپیمایی کشوری بلیت هواپیما تهیه کنند و این دفاتر نیز ملزم هستند که مجوز خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

آمار سال گذشته سازمان هواپیمایی نشان‌دهنده این است که تعلیق مجوز دفاتر هوایی در آن سال نسبت به امسال بیشتر بوده است با گزارش آماری سال گذشته نشان می‌دهد مجوزهای لغو شده 44 مورد بوده و 108 مورد نیز تعلیق شده است. به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری طی سال گذشته همچنین 76 مجوز به جهت رفع مشکلات آیین‌نامه‌یی در بازرسی‌های کارشناسان کمیته فنی و رضایت شاکیان پرونده‌های مطرح شده، رفع تعلیق شد.

برابر بازرسی‌های انجام شده میدانی در پایان سال گذشته توسط بازرسان این سازمان تاکنون تعداد 750 اخطار کتبی و تذکر به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی مبنی‌بر رعایت ضوابط آیین‌نامه‌یی با مهلت مقرر جهت رفع نقص انجام پذیرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر