پیش‌فروش تضمینی راه ورود سرمایه‌های خصوصی

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۶

گروه مسکن و شهرسازی

برای افرادی که در روزنامه و دفاتر مشاور املاک به‌دنبال خانه هستند، آگهی پیش‌فروش ساختمان به مثابه‌ فرصت طلایی برای خرید خانه موردنظرشان به‌صورت مرحله‌یی و با سرمایه‌یی کمتر است. از طرفی نیز پیش‌فروش کردن ساختمان این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که با سرمایه دیگران بتوانند فعالیت خود را به پیش ببرند. با این حال رکود حاکم بر ساخت و ساز، کمبود اعتبار، مسایل حقوقی و کلاهبرداری‌های گزارش شده باعث می‌شود که اقدام به پیش‌فروش یا پیش خرید ساختمان همواره با نااطمینانی و ریسک بالا همراه باشد. این تردید تا زمان تحویل خانه و نقل و انتقال سند ادامه دارد. به این ترتیب، این شیوه تامین منابع مسکن معمولا مورد استقبال متقاضیان مسکن قرار نمی‌گیرد. این درحالی است که راه‌اندازی یک سیستم پیش‌فروش مطمئن می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه بخشیدن به صنعت ساختمان بهره‌مند شود. در واقع سیستم پیش‌فروش مسکن دنبال سامان دادن به کمبود تامین مالی ساخت و ساز با استفاده از سرمایه‌های خریداران است. خریداران بالقوه خانه‌های جدید با پرداخت بخشی از هزینه ساخت مسکن، تولیدکننده را در این امر یاری می‌کنند. از طریق این سیستم، سازنده‌ها می‌توانند از طریق خریداران قبل از اتمام ساختمان و حتی در مرحله کلنگ‌زنی اولیه به تامین مالی پروژه‌های خود بپردازند. بررسی تجربیات سایرکشورها در تامین منابع مسکن نشان می‌دهد، یکی از شیوه‌های تامین مسکن در کره‌جنوبی، راه‌اندازی سیستم پیش‌فروش مسکن بود. به‌طوری که براساس این سیستم، سازنده می‌تواند کل واحد مسکونی را زمانی که شروع به ساخت می‌کند با عقد قراردادی به متقاضی (مصرف‌کننده) بفروشد و در این صورت مصرف‌کننده باید حدود 10درصد قیمت فروش را به‌صورت بیعانه پرداخت کند. در طول دوران ساخت، مصرف‌کننده (متقاضی) تنها مبالغ اولیه را پرداخت می‌کند و پس از تکمیل ساخت و تحویل واحد مسکونی، فرد متقاضی به پرداخت انتهایی و تصدی مالکیت می‌پردازد. سازندگان می‌توانند هزینه‌های ساخت و ساز را بدون وابستگی خاصی به وام موسسات مالی و در عوض از طریق پرداختی‌های دوره‌یی خریداران تامین کنند. بدین وسیله تهیه سرمایه مورد نیاز ساخت و ساز موثر واقع شده بنابراین قدرت و امکان عرضه مسکن در مقیاس بزرگ را نیز فراهم می‌کند. البته متقاضیان می‌توانند قبل از عقد قرارداد با سازنده و چک کردن شرایط واحد مسکونی، مدل مسکن نمونه را که توسط سازنده آماده شده است، مشاهده کنند. یک جنبه حیاتی سیستم پیش‌فروش این است که می‌تواند به‌عنوان یک ابزار پولی برای سازنده تلقی شود. زمانی که فروش قبل از تکمیل ساختمان صورت می‌گیرد همچنین پرداخت متقاضی به‌صورت اقساطی است، می‌تواند موانع پرداخت از سوی متقاضی را تسهیل کند و سازنده با اطمینان خاطر به تکمیل پروژه ادامه دهد. این جنبه مثبت سیستم پیش‌فروش درکشورهای کمتر توسعه‌یافته که از کمبود عرضه مسکن مناسب رنج می‌برند و افراد با محدودیت تامین اعتبار مواجه هستند می‌تواند بسیار موثر واقع شود.


اثرات پیش‌فروش

در یک پژوهش ارایه شده در نشریه تخصصی وزارت راه و شهرسازی آمده است: یکی از اثرات راه‌اندازی سیستم پیش‌فروش، تقویت عرضه مسکن و فعال کردن صنعت مسکن است. به‌طوری که در قالب این سیستم، افزایش عرضه مسکن از طریق ایمن کردن وجوه پرداختی و رشد اقتصاد داخلی از طریق توسعه و رونق بخش مسکن حمایت می‌شود. همچنین تقویت پایداری سازندگان یکی دیگر از پیامدهای مثبت راه‌اندازی این روش است تا به‌واسطه آن، ثبات پروژه از طریق تضمین متقاضی و تامین سرمایه قبل از تکمیل مسکن افزایش و بهبود یابد. البته راه‌اندازی این سیستم برای صنعت ساختمان، تسهیل موانع مالی مصرف‌کنندگان است. به این ترتیب با جلوگیری از تضییع عایدی سرمایه به‌دلیل افزایش قیمت از طریق تضمین مالکیت و ممانعت از پرداخت باقیمانده مبلغ مسکن از مصرف‌کننده حمایت می‌شود.

سیستم ضمانت تکمیل مسکن

البته آن روی سکه ترویج یک سیستم پیش‌فروش مطمئن، تضمین آن برای ساخت مسکن با کیفیت و تحویل به موقع آن بدون هیچگونه چالش و تضییع حقوق مصرف‌کننده است. به این ترتیب دولت کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از مجریان موفق این طرح برای جلوگیری هر گونه مشکل در راه‌اندازی این روش، سیستم ضمانت تکمیل مسکن را تاسیس کرد. سیستم مذکور دارای نقش اساسی در حل مشکل کمبود مسکن و ناپایداری مسکونی در کره بود.

سیستم تضمین اتمام مسکن سیستم مکملی است که موسسه‌های تضمین‌کننده مسکن را مجبور به تکمیل پروژه‌های ساخت کرده یا در صورتی که سازنده قادر به اتمام پروژه نباشد، پرداخت‌های اقساطی را به خریداران دارای قرارداد مسترد می‌کند و به تعهدات قرارداد فروش در نتیجه ورشکستگی سازنده پایبند است. در کره اگر سازندگان بخواهند از سیستم پیش‌فروش استفاده کنند، مجبور به ثبت‌نام در سیستم ضمانت تکمیل مسکن هستند.

شرکت تضمین مسکن کره یک شرکت عمومی است که به‌صورت تخصصی در زمینه تضمین دستیابی به هدف بهبود رفاه شهری مردم با فراهم کردن حمایت‌های مختلف از خانه‌سازان فعالیت می‌کند. این تضمین، موسسه تضمین‌کننده را متعهد می‌کند درصورتی که فرآیند ساخت و تکمیل معلق ماند به بازپرداخت پیش پرداخت متقاضی اقدام کند. تضمین تکمیل مسکن برای جلوگیری از صدمه به متقاضی در سیستم پیش‌فروش همچنین برای حداکثر کردن نقش مثبت سیستم پیش‌فروش تعبیه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر